Gå til innhold

Å ikke bli inkludert i fellesskapet på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man utfryst/mobbet når man ikke blir invitert til fest som ikke foregår i arbeidstiden? Alle de unge kollegaene er invitert, utenom en, fordi festarrangøren ikke har personen på sin telefonliste eller synes personen er kjedelig?

Parrallell: Blir en elev mobbet dersom hun ikke blir invitert i selskaper, men blir tilsynelatende inkludert i skoletiden?

Skrevet

Man utelater ikke en eneste ved jobbfester utenom arbeidstiden nei. Det vitner om svært manglende sosiale antenner hos festarrangøren.

Gjest karate woman
Skrevet

Man utelater ikke en eneste ved jobbfester utenom arbeidstiden nei. Det vitner om svært manglende sosiale antenner hos festarrangøren.

Det er jeg helt enig i. Alle eller ingen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Helt enig!

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tror ikke noen av delene alene kvalifiserer som mobbing, men det er mildt sagt taktløst av festarrangører å gjøre det på denne måten.

Gjest lillee_my88
Skrevet

Vet at jeg de fleste årene på barne og ungdomsskolen (var noen år jeg hadde bare jentene i bursdag), valgte ut mine venner. Hadde ikke så mange venner i klassen, og gadd ikke å ha huset fullt av "fremmede". Når noen året etter f eks spurte om jeg skulle ha selskap, så sa jeg nei.. og ba de få som jeg ville ha holde kjeft så jeg slapp baksnakking osv. Var også pga økonomi, ville ikke at familien min skulle betale for noe jeg egentlig ikke ville.. Så lenge man ikke gjør det synlig utover hele klassen slik at andre ser det. Man kan jo ikke bli såret når man ikke vet om selskapet, og det var jo kun nære venner som visste om det og ble invitert.

Om det er en gjeng på jobb, som kjenner hverandre godt, så forstår jeg jo at kun de vil treffes, og ikke ta med "de andre ukjente", men da får de holde tett om det. Om dette er noe de kaller "jobbfest" så er det fest for alle på jobben, om 9 av 10 kjenner hverandre og vil ha selskap sammen, så må de gjerne gjøre det, men da er det ikke jobbfest før 10av 10 er invitert. og skal ikke diskuterers "foran" de som ble utelatt, det er å såre folk med vilje syns jeg.

prøver ikke å forsvare at folk utelater andre, men det er ofte grunner til det. Og er enig i at det er feil å ha "jobbfest" for spesielt inviterte.

Skrevet

Jeg tror ikke noen av delene alene kvalifiserer som mobbing, men det er mildt sagt taktløst av festarrangører å gjøre det på denne måten.

Taktløst ja.... Men hvor går grensen? Når man tilsynelatende blr inkludert på jobben...men holdt utenfor det sosiale som skjer ETTER jobb?

Et tilfelle jeg hørte om i helga; Var at noen skulle "feire" ei som skulle slutte, men at de ikke skulle fortelle det til alle..."Hysj-hysj...vi planlegger en fest..."

Det andre tilfellet går på at man "glemmer" å invitere den ene.....Gjerne fordi personen er for kjedelig....( ? )

Gjest karate woman
Skrevet

Vet at jeg de fleste årene på barne og ungdomsskolen (var noen år jeg hadde bare jentene i bursdag), valgte ut mine venner. Hadde ikke så mange venner i klassen, og gadd ikke å ha huset fullt av "fremmede". Når noen året etter f eks spurte om jeg skulle ha selskap, så sa jeg nei.. og ba de få som jeg ville ha holde kjeft så jeg slapp baksnakking osv. Var også pga økonomi, ville ikke at familien min skulle betale for noe jeg egentlig ikke ville.. Så lenge man ikke gjør det synlig utover hele klassen slik at andre ser det. Man kan jo ikke bli såret når man ikke vet om selskapet, og det var jo kun nære venner som visste om det og ble invitert.

Om det er en gjeng på jobb, som kjenner hverandre godt, så forstår jeg jo at kun de vil treffes, og ikke ta med "de andre ukjente", men da får de holde tett om det. Om dette er noe de kaller "jobbfest" så er det fest for alle på jobben, om 9 av 10 kjenner hverandre og vil ha selskap sammen, så må de gjerne gjøre det, men da er det ikke jobbfest før 10av 10 er invitert. og skal ikke diskuterers "foran" de som ble utelatt, det er å såre folk med vilje syns jeg.

prøver ikke å forsvare at folk utelater andre, men det er ofte grunner til det. Og er enig i at det er feil å ha "jobbfest" for spesielt inviterte.

Jeg fikk en gang på ungdomsskolen tilfeldig vite om en klassefest der jeg og en annen ikke hadde blitt invitert. En elev forsnakket seg og jeg glemmer aldri den vonde følelsen av å bli holdt utenfor.

Skrevet

Jeg fikk en gang på ungdomsskolen tilfeldig vite om en klassefest der jeg og en annen ikke hadde blitt invitert. En elev forsnakket seg og jeg glemmer aldri den vonde følelsen av å bli holdt utenfor.

Men når det skjer voksne.....skal man bedre tåle det... Det forventes i alle fall...

Da kan gjerne festarrangøreren si at det beror på en misforståelse...etterpå...

Skrevet

Det kommer da an på hvor stor arbeidsplassen er?

For et par år siden jobbet jeg et sted hvor vi var over 80 stykker fordelt i et stort landskap, man kan da ikke invitere alle sammen om en skal ha en fest med kolleger. Da ville i allefall jeg funnet det naturlig å invitere dem jeg hadde mest samhørighet med.

Gjest ChiengMai
Skrevet

For et par år siden jobbet jeg et sted hvor vi var over 80 stykker fordelt i et stort landskap, man kan da ikke invitere alle sammen om en skal ha en fest med kolleger. Da ville i allefall jeg funnet det naturlig å invitere dem jeg hadde mest samhørighet med.

Vedkommende skriver om å la være å invitere _en_, og det syns jeg er ufint uansett størrelse på bedriften.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Taktløst ja.... Men hvor går grensen? Når man tilsynelatende blr inkludert på jobben...men holdt utenfor det sosiale som skjer ETTER jobb?

Et tilfelle jeg hørte om i helga; Var at noen skulle "feire" ei som skulle slutte, men at de ikke skulle fortelle det til alle..."Hysj-hysj...vi planlegger en fest..."

Det andre tilfellet går på at man "glemmer" å invitere den ene.....Gjerne fordi personen er for kjedelig....( ? )

Man holder ut med både kjedelige og ufyselige personer noen timer på en fest. Om vedkommende har vist seg å ødelegge stemninga på alle fester tidligere syns jeg nok det er greit å la være å invitere vedkommende. Ellers syns jeg det blir feil.

Skrevet

utestengelse/utfrysning er en egen form for mobbing. om det skjer hele tiden så kvalifiserer det definitivt som mobbing. litt annerledes om det bare skjer f.eks en gang.

Mrs. Wallace
Skrevet

Alle eller ingen blir litt unyansert, synes jeg. Det kommer an på hvor mange det er snakk om, men generelt synes jeg det er en grei tommelfingerregel at om man holder seg godt under halvparten av en gruppe, trenger man ikke invitere alle.

Men det kommer litt an på hva det dreier seg om også. Jeg har (som et eksempel) ingen skrupler med å invitere 3-4 av mine kolleger hjem til meg i min bursdag uten å be de resterende ti. Men om det planlegges at man skal drikke øl etter jobben, mer som en kollegahappening selv om det er utenfor arbeidstid, er det ufint å utelukke noen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Vanskelig grenseoppgang det der. Men hvis jeg forstår deg rett, så dreier det seg om private fester i privat regi, selv om gjestene "tilfeldigvis" består utelukkende av jobb - mennesker. Jeg kan ikke tenke meg at noe sånt ville holde som jobbe-argument i en rettsak, dersom det ikke er åpenbart at disse festene egentlig var uformelle jobb-sammenhenger, og de som ikke deltar går glipp av viktig informasjon for jobben.

Er forresten sjefene med på disse festene? Jeg ville fått "vond smak i munnen" hvis jeg var sjef og deltok under slike forutsetninger.

Jeg mener dette er fryktelig dårlig gjort, og at det kan såre den som blir utsatt for det noe fryktelig - kan sikkert også oppleves som mobbing. Men hvis personen virkerlig blir inkuldert i alle relevante sammenhenger i arbeidstiden, og i tillegg blir initert til alle arrangement i jobb-regi, tror jeg ikke noen rettsal ville betrakte dette som mobbing.

Og noe annet objektivt mål på trakassering i arbeidslivet, finnes meg bekjent ikke.

Men jeg synes virkelig at lederen bør komme på banen i slike tilfeller som du beskriver.

Skrevet

Men du hadde heller ikke invitert 79 stykker og latt den 80. sitte igjen alene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...