Gå til innhold

jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest 40 prosent
Skrevet

Jeg har tenkt å søke på ei stilling, men pga sykdom tror jeg at to dager pr. uke holder for meg i begynnelsen. Hvor mange prosent blir det? Hvor mange timer er 40 % ?

Skrevet

To hele dager i uka av en 100% stilling tilsvarer 40% ja. Det blir 7,5x2 timer = 15 timer.

Gjest sjokkert
Skrevet

Hva slags jobb får du som ikke kan prosentregning? 4. klassespensum på barneskolen!

Gjest 40 prosent
Skrevet

Hva slags jobb får du som ikke kan prosentregning? 4. klassespensum på barneskolen!

Jeg var helt i ørka og tenkte ikke jeg kunne regne det ut så enkelt. Trodde det kanskje var noen spesielle regler når det gjelder arbeidslivet...

Skrevet

Er man usikker på hvor mange timer en arbeidsdag er (ev. en arbeidsuke), så hjelper det ikke å kunne prosentregning ;-)

Skrevet

Det er mange mennesker som når langt i livet selv om de ikke fikser matte (eller prosentregning).

Kan sammenlignes med å si til en dyslektiker: "Hva slags jobb får du som ikke kan skrive en gang?"

Skrevet

Jeg var helt i ørka og tenkte ikke jeg kunne regne det ut så enkelt. Trodde det kanskje var noen spesielle regler når det gjelder arbeidslivet...

100% i arbeidslivet er det samme som 100% overalt ellers. :o)

petter smart
Skrevet

Er man usikker på hvor mange timer en arbeidsdag er (ev. en arbeidsuke), så hjelper det ikke å kunne prosentregning ;-)

2 av 5 dager er 40%, uansett hvor mange timer det er pr dag eller pr uke.

Problemet her var nok at vedkommende tenkte for vanskelig. Svært mange av de som sliter med matte tenker ikke logisk og tror matte er mye vanskeligere enn det faktisk er.

Husker en undersøkelse jeg leste om for en del år siden. De hadde gitt tre grupper samme oppgaver, men med en forskjell. Gruppe 1 fikk oppgitt de ukjente som x og y, gruppe 2 som a og b, og gruppe 3 fikk illustrert det med brød og melk. Det viste seg at folk sleit kraftig når de ukjente ble byttet fra x og y til a og b. Selv om oppgavene var helt like. Det viste seg også at folk hadde lettere for å regne det ut når det var snakk om brød og melk.

Skrevet

2 av 5 dager er 40%, uansett hvor mange timer det er pr dag eller pr uke.

Problemet her var nok at vedkommende tenkte for vanskelig. Svært mange av de som sliter med matte tenker ikke logisk og tror matte er mye vanskeligere enn det faktisk er.

Husker en undersøkelse jeg leste om for en del år siden. De hadde gitt tre grupper samme oppgaver, men med en forskjell. Gruppe 1 fikk oppgitt de ukjente som x og y, gruppe 2 som a og b, og gruppe 3 fikk illustrert det med brød og melk. Det viste seg at folk sleit kraftig når de ukjente ble byttet fra x og y til a og b. Selv om oppgavene var helt like. Det viste seg også at folk hadde lettere for å regne det ut når det var snakk om brød og melk.

Jeg tenkte mer på spørsmålet om antall timer og ikke prosent. Ellers enig med deg.

Mange av oss har nok en eller annen sperre når det gjelder matematikk. Jeg tipper jeg er sånn midt på treet, men husker godt jeg hata matte på skolen. Språk var mer min greie...

Skrevet

Det er mange mennesker som når langt i livet selv om de ikke fikser matte (eller prosentregning).

Kan sammenlignes med å si til en dyslektiker: "Hva slags jobb får du som ikke kan skrive en gang?"

Man -kan- skrive selv om man er dyslektikere.

Det er litt værre å ikke kunne prosentregning på det nivået.

Skrevet

Man -kan- skrive selv om man er dyslektikere.

Det er litt værre å ikke kunne prosentregning på det nivået.

Jaha, og hvorfor er det værre å ikke kunne prosentregning?

De dyslektikerene jeg kjenner ville gladelig byttet bort dysleksien med det å ikke kunne prosentregning isteden.

Skrevet

Jeg måtte vise vår nåværende lønningssjef hvordan man regner prosent.... Får vi lønnsøkning i prosent, er jeg alltid litt nervøs for at utregningen er feil!

Utrolig mange høyt utdannede personer har problemer med %. Det samme gjelder mål og vekt. Noen skriver 0,0168 kg eller 0,168 gr¨når de mener 0,168 kg / 168 gr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...