Gå til innhold

Elgstek og dårlig fantasi!

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Jeg har fått en elgstek som ligger i fryseren og venter på å bli tilberedt etter alle kunstens regler!

Men hvordan?

Skal jeg steke den i ovnen? (Kanskje først en runde i panna?)

Skal jeg dele den opp og lage en gryte?

Og hva slags tilbehør passer til elg?

Har aldri laget elgstek før, og er litt lost!

Gode tips mottas med takk!

Skrevet

Aner ikke, har aldri tilberedt en steik i hele mitt liv. men forslag til tilbehør må jo være masse, deilig sopp! :)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Her var noen oppskrifter:

http://www.google.no/search?hl=no&q=elgstek%2Boppskrift&meta=

En god viltsaus er nok snadder til, og som flyfly sier, sopp, masse sopp.

Mandelpoteter er nok sikkert også snadder til, hasselbakte fx.

Jeg har ikke laget elg, men hjort. Der passer det også godt med fløtesaus til, med løk og sopp oppi. Har også i det krydderet som jeg bruker på kjøttet.

Soppstuing.

Stekt sopp, løk og squash.

He he, ser du at jeg liker sopp eller? ;o)

Søk litt på nettet så finner du nok forklaringer på både hvordan du skal lage steken, og tilbehøret.

Skrevet

Vi pleier å lage en fantastisk elggryte! Kjøttet deles i grytestykker (passe store til å putte i munnen), freses i en gryte/panne sammen med en haug gulrøtter i biter og gjerne en grovhakket løk + salt og pepper i 10 min. Ha i vann til det dekker (mål opp hvor mye!) og kok i 45-60 min og ha så inn viltsaus fra pose (inkl. væskemengden du alt har hatt i) og gjerne 2-3 ss creme fraiche og en dæsj tyttebærsyltetøy.

Serveres med kokte poteter og broccoloi - NAMMMM!

Skrevet

For oss er elg hverdagsmat...

En god steik synes jeg det blir når jeg langsteiker steika i stekeovnen med noen oppkuttede gulerøtter og løk + vann i panna. Stekes på 100-150 grader i 3-4-5 timer, alt ettersom hva du gidder. Hell over litt vann nå og da, og pass på at panna ikke tørker ut.

Bruk gjerne steketermometer, og la steika bli ca. 70 grader.

Vi liker det med fløtegratinerte poteter, eller bare vanlig kokte mandelpoteter.

Kokt brokkoli og blomkål er godt til.

En skikkelig god fløtesaus er godt til. Du kan gjerne bruke halvfabrikata viltsaus som basis, og så bruker du sjyen fra steika + god fløte oppi. Nam, nam.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...