Gå til innhold

Tørr hud, flekkvis

Anbefalte innlegg

Gjest Uttørka

Hei! Jeg er en jente på 21 år som plages med tørre flekker omkring på hele kroppen(unntatt ansiktet, der er jeg bare generelt tørr). Spesielt på overarmene har jeg mye flekker, og litt mindre på ryggen. Resten av kroppen kommer de fra tid til tid, men sjeldnere. Flekkene er vanligvis runde, men kan komme i alle fasonger. Ofte er de "forhøyet" og noen ganger klør de. Jeg har prøvd det meste av hudkremer, solarium, og det virker en stund, men etterhvert virker det som huden blir immun mot dette, og da kommer flekkene tilbake. Ved sydenturer er det det samme, de går bort, og så kommer de tilbake. Jeg har ingen allergier. Dette oppstod i 12-års-alderen med en "ringorm", en tørr rød ring på innersiden av låret, og etter det har det bare kommet mer, bare at nå ligner de ikke like mye på ringorm mer, heller bare røde flekker. Jeg hadde da jeg var barn et svetteutslett på andre siden av albuen, men det har bare kommet sjeldnere og sjeldnere med årene, og har helt sluttet å klø når de dukker opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273434-t%C3%B8rr-hud-flekkvis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Tørre flekker som klør er typisk for eksem, men kan også være noe annet. Eksemhuden trenger fuktighet og har veldig lett for å bli irritert av forskjellige ting som kommer i kontakt med huden. Mye dusjing og såpevask kan irritere huden, det samme kan kunstfiber nærmest kroppen. Du kan søke på atopisk eksem og finne artikler som kanskje kan gi deg noen gode råd videre. Hvis dette ikke bedrer seg bør du få legen din til å se på det for å få en diagnose og hjelp til behandling..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...