Gå til innhold

En meget uheldig uvane....

Anbefalte innlegg

Gjest Norunn

Jeg lurer på om du kan gi meg noen gode,forebyggende råd, og helst også en forklaring på hva som er i veien med meg.

Jeg har de siste 10 årene hatt en ulykksalig tendens til å utvikle svulster. Noen har vært godartet ( ilyfesystemet), noen borderline (eggstokkene), ondartet, men innkapselet (spyttkjertel) Mao. jeg har hatt kjempeflaks. Men utredninger,operasjoner,venting på svar fra patolegen - alt sliter innmari. Spørsmålet mitt er altså

1)Hva kan dette komme av? kan det ha sammenheng med at svært mange i slekten har dødd av kreft? (Vi har fått tilbud om genetisk veiledning, men har avslått)

2)Hva kan jeg selv gjøre for å forebygge nye svulster?

(Legene utelukker at det kan være noen form for spredning)

jeg tar en blodprøve en gang pr år (tidl hver 3.mnd) som viser om det er kreftceller i blodet (husker ikke hva den heter) og den er normal og helt stabil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27369-en-meget-uheldig-uvane/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Norunn.

Etter min erfaring er det noen kreftformer som har en arvelig komponent som brystkreft, eggstokkreft, tykktarmkreft osv. I andre tilfeller kan det være familier som er spesielt utsatt for å få kreft generelt. I ditt tilfelle vil jeg anbefale å følge alle råd som vi vet kan hindre kreft i å oppstå. Det vil si å unngå røyk, røntgenstråler, alkohol i større mengder og spise sunt. Særlig viktig er variert inntak av frukt og grønnsaker, gjerne også i form av friskpressede juicer. Spis særlig mye kålgrønnsaker, tomat, løk og soyaprodukter. Mosjoner regelmessig og gå regelmessig til kontroll, slik det høres ut som om du gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27369-en-meget-uheldig-uvane/#findComment-111969
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...