Gå til innhold

Termin - igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret

Jeg har vært til ultralyd og fått flyttet terminen 9 dager frem (altså 9 dager tidligere enn først antatt). Hvordan kan det ha seg? Jeg har alltid hatt regelmessig menstruasjon med 26-28 dagers sykluser. Det er 4 år siden jeg gikk på p-piller. Jeg er helt sikker på hvilken dag som var den første i forrige menstruasjon. Hva er sannsynligheten for at jeg ble gravid i løpet av syklusens 2-3 første dager? Jeg var så sikker på at jeg hadde eggløsning 14 dager før neste mens og at befruktningen skjedde i den perioden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27383-termin-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är vanligt att kvinnor har ägglosning under olika dagar och att detta också kan variera från månad till månad. det tar också några dagar efter befruktning innan ägget inplanteras i livmodern. Den första uträkningen av termin efter sista mens, är alltså inte helt sann, då man utgår från att alla har haft ägglossning under samma tid. Man har då kommit fram till, att med hjälp av ultraljud i vecka 16-18, gjöra en mera exakt uträkning av termin. Givetvis är detta inte 100%, men man anser att det ändå är mera tillförlitligt än att utgå från sista mensen. Jag förstår att detta kan skapa förvirring hos de gravida kvinnorna, som många gånger vet exakt när de blivit gravida. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27383-termin-igjen/#findComment-111647
Del på andre sider

Et gjennomsnittlig svangerskap varer i 40 uker. Men, ikke alle bærer like lenge. Det er veldig individuelt og er vanlig både med 38 uker og 42 uker. Når UL viser at man - som i ditt tilfelle - har kommet noen dager lenger enn man regnet med kan vel det være fordi at man kanskje kommer til å bære litt kortere enn de 40 ukene. At barnet rett og slett er klart litt tidligere. Har ikke dette skriftlig, men jeg fikk det som svar da jeg spurte jordmor. Jeg er gravid med prøverørsbarn, og vet dagen - nesten klokka - for befruktning. Allikevel ble terminen flyttet 6 dager frem. Barnet kommer når det er klart...... vi får bare vente å se når det blir!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27383-termin-igjen/#findComment-111742
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...