Gjest Ploppansa Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 Hører noen bruker begrepet uten at jeg helt forstår betydningen. 0 Siter
cathlin Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 Fra bokmålsordboka: generalisere ~e're v2 gi allmenn gyldighet; stille opp allmenne regler på grunnlag av enkelttilfeller en må være forsiktig med å g- F.eks å si at alle somaliere er kriminelle. 0 Siter
Gjest Ploppansa Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 Fra bokmålsordboka: generalisere ~e're v2 gi allmenn gyldighet; stille opp allmenne regler på grunnlag av enkelttilfeller en må være forsiktig med å g- F.eks å si at alle somaliere er kriminelle. Kan det ligne på stigmatisere da? 0 Siter
Gjest generalissimo Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 Kan det ligne på stigmatisere da? Nei, det er ikke det samme som å stigmatisere. Å generalisere er at en ut fra et lite antall observasjoner trekker slutninger til en helhet. Om en ser to trøndere med bart, og derfra sier at alle trøndere har bart, generaliserer man. Om man treffer fire storkjefta bregensere, og av det trekker den slutning at alle begensere er storkjefta, generaliserer man. Om en person med psykisk lidelse begår en voldhandling, og en derfra hevder at alle "psykiatriske pasienter" er farlige, generalierer man. Generaliseringer trenger ikke å ha negativ vurdering i seg. Om en treffer en hyggelig danske, og av det tror at alle dansker er hyggelige, er det også en generalisering. 0 Siter
cathlin Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 Nei, det er ikke det samme som å stigmatisere. Å generalisere er at en ut fra et lite antall observasjoner trekker slutninger til en helhet. Om en ser to trøndere med bart, og derfra sier at alle trøndere har bart, generaliserer man. Om man treffer fire storkjefta bregensere, og av det trekker den slutning at alle begensere er storkjefta, generaliserer man. Om en person med psykisk lidelse begår en voldhandling, og en derfra hevder at alle "psykiatriske pasienter" er farlige, generalierer man. Generaliseringer trenger ikke å ha negativ vurdering i seg. Om en treffer en hyggelig danske, og av det tror at alle dansker er hyggelige, er det også en generalisering. "Om en ser to trøndere med bart, og derfra sier at alle trøndere har bart, generaliserer man." Men, har ikke alle trøndere bart?? ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 "Om en ser to trøndere med bart, og derfra sier at alle trøndere har bart, generaliserer man." Men, har ikke alle trøndere bart?? ;-) *Hehe* Heldigvis ikke! 0 Siter
cathlin Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 *Hehe* Heldigvis ikke! Er ikke så glad i barter jeg heller. 0 Siter
lonelyP Skrevet 22. april 2007 Skrevet 22. april 2007 "Om en ser to trøndere med bart, og derfra sier at alle trøndere har bart, generaliserer man." Men, har ikke alle trøndere bart?? ;-) Jeg kjenner en uten ) 0 Siter
morsan Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 *Hehe* Heldigvis ikke! Ja, jeg tror du hadde sett litt rar ut med bart! ;-) 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Ja, jeg tror du hadde sett litt rar ut med bart! ;-) Vi har en egen bartetråd. 0 Siter
morsan Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Vi har en egen bartetråd. Man kan aldri få for få barteråder!;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.