Gå til innhold

Hva er hensikten med Facebook?

Anbefalte innlegg

Gjest facebook
Skrevet

er det å skaffe seg flest "venner"? Eller har jeg misforstått noe her.

Skrevet

Tidsfordriv, og kanskje å finne igjen gamle venner og kjente man ikke har hatt kontakt med på en stund?

Skrevet

Jeg, som ikke drar på byen så ofte, får prate med vennene mine og holder slik kontakten. Jeg har truffet igjen folk jeg har gått i barnehage, barneskole, ungdomskole, videregående og høgskole-kjempespennende å høre hvordan det går med dem. Jeg bruker å dele bildene med vennene mine, slik de får se mine nye hunder og andre ting jeg vil vise til dem. Men, jeg føler at mange prøve å vise at de har kjeeempemange venner.. Selv har jeg kun 40 stk på facebook, men mange andre har opptil 400, og jeg tviler på de er venner på ordentlig:) Jeg bruker facebook mest som tidsfordriv, egentlig mest når jeg skal si noe til noen, eller sjekke om jeg har fått meldinger..

Skrevet

Jeg, som ikke drar på byen så ofte, får prate med vennene mine og holder slik kontakten. Jeg har truffet igjen folk jeg har gått i barnehage, barneskole, ungdomskole, videregående og høgskole-kjempespennende å høre hvordan det går med dem. Jeg bruker å dele bildene med vennene mine, slik de får se mine nye hunder og andre ting jeg vil vise til dem. Men, jeg føler at mange prøve å vise at de har kjeeempemange venner.. Selv har jeg kun 40 stk på facebook, men mange andre har opptil 400, og jeg tviler på de er venner på ordentlig:) Jeg bruker facebook mest som tidsfordriv, egentlig mest når jeg skal si noe til noen, eller sjekke om jeg har fått meldinger..

Jo, men jeg vil nå helst sette pris på om venner tar litt mer direkte kontakt. Ringer meg eller SMS/MMS eller aller helst møtes på ordentlig. Ærlig talt synes jeg denne data-alderen har gått litt langt, ikke rart folk er ensomme, vi ser hverandre aldri mer jo.

Jeg er på facebook jeg også, men tror nok den profilen slettes rimelig kjapt. Ikke gidder jeg å leite etter folk som sannsynligvis ikke er der og ikke gidder jeg å knytte til meg masse "venner " bare for å se pop ut.

Gjest signes tur
Skrevet

Facebook og liknende sider er for at nerder og folk som ikke vil/greier å være sosiale på den "normale" måten, dvs treffe folk ute i det virkelige liv, skal føle at de har et liv, og et sosialt nettverk. Da kan de late som de har venner og er sosiale selv de fortsatt bare sitter inne ved PC'en. Ganske trist og patetisk. Også har jeg skjønt at noen bruker sånt til å skryte, fremstå som noe annet enn de er.

Skrevet

Facebook og liknende sider er for at nerder og folk som ikke vil/greier å være sosiale på den "normale" måten, dvs treffe folk ute i det virkelige liv, skal føle at de har et liv, og et sosialt nettverk. Da kan de late som de har venner og er sosiale selv de fortsatt bare sitter inne ved PC'en. Ganske trist og patetisk. Også har jeg skjønt at noen bruker sånt til å skryte, fremstå som noe annet enn de er.

Hehe, dette har du peil på, skjønner jeg.

Min erfaring er motsatt - de mest aktive og synlige brukerne av Facebook, MySpace etc. er faktisk svært aktive sosialt; mye av praten på chattebrettene/gjestebøkene deres går ut på å avtale nye fester og lignende og ikke minst skravle om de som har vært. Jeg personlig er nærmere din definisjon (asosial nerd) enn den jeg faktisk har sett mest av når jeg har sett meg litt rundt på ulike slike social networking nettsteder, og jeg har ikke funnet meg spesielt godt til rette. Nå skal det sies at jeg vel må ta med alderen min i dette, jeg kunne jo vært moren til de som er mest aktive og synes det er relativt lite spennende med endeløs hurra-meg-rundt-festing og oppheng i babes-mote etc. ;)

Gjest signes tur
Skrevet

Hehe, dette har du peil på, skjønner jeg.

Min erfaring er motsatt - de mest aktive og synlige brukerne av Facebook, MySpace etc. er faktisk svært aktive sosialt; mye av praten på chattebrettene/gjestebøkene deres går ut på å avtale nye fester og lignende og ikke minst skravle om de som har vært. Jeg personlig er nærmere din definisjon (asosial nerd) enn den jeg faktisk har sett mest av når jeg har sett meg litt rundt på ulike slike social networking nettsteder, og jeg har ikke funnet meg spesielt godt til rette. Nå skal det sies at jeg vel må ta med alderen min i dette, jeg kunne jo vært moren til de som er mest aktive og synes det er relativt lite spennende med endeløs hurra-meg-rundt-festing og oppheng i babes-mote etc. ;)

Uansett hva du sier så gjenstår det faktum at de som bruker mye tid inne på sånne steder kaster bort tid der de kunne brukt på å faktisk være sammen med disse vennene de er så opptatt av å vise frem (late som) at de har.

Jeg synes det er ganske skremmende med denne utviklingen hvor alt skal foregå på nett. Hvorfor ikke heller bare treffes? Eller snakke i telefonen?

Skrevet

Heisann.

Jeg har vært medlem på facebook siden det startet i 2004. FaceBook er opprinnelig et nettverk for studenter som går på Universitet i USA. Helt frem til 2006 måtte man ha Universitets email for å kunne være medlem, og det ble brukt som en måte å holde kontakt med de vennene man gikk på universitetet med og man kunne også informere om det var noe som foregikk på campus (enten faglig eller sosialt) som folk burde få med seg. I 2006 ble facebook åpnet for alle, og alt man trenger nå er en email addressen. Det har jo virkelig tatt helt av i Norge om dagen. Husker at det tok av i USA når det først kom, men har roet seg nå, så gjøre vel det snart her også. Er jo litt artig med alle man kan finne der da. Mange man ikke har snakket med siden barneskolen og slik!

Skrevet

Uansett hva du sier så gjenstår det faktum at de som bruker mye tid inne på sånne steder kaster bort tid der de kunne brukt på å faktisk være sammen med disse vennene de er så opptatt av å vise frem (late som) at de har.

Jeg synes det er ganske skremmende med denne utviklingen hvor alt skal foregå på nett. Hvorfor ikke heller bare treffes? Eller snakke i telefonen?

Men det er jo nettopp det mange gjør - Facebook er bare et alternativ til telefon/epost, for avtaling av fester og treff. Et artig alternativ også, fordi man kan sette inn bilder og åpne for at venner kommenterer disse og dermed gjør noe ekstra ut av den felles opplevelsen.

Det andre bruksområdet har andre nevnt - man finner igjen folk man kanskje har mistet kontakten med siden studietida.

Du må gjerne angripe Internetts muligheter for å lyve på seg et liv, men jeg tror du bommer ganske greit når du holder Facebook opp som en versting i så måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...