Gjest planteeter Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Er det galt å spise kjøtt? Er dyr til for at vi skap spise dem? Noen anti-vegeterianere bruker dette argumentet mot meg. Selv spiser jeg ikke dyr fordi jeg har som livsfilosofi at jeg ikke vil påføre bevisstheter lidelse. Dere? 0 Siter
Gjest planteeter Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Dødt her. Folk er vel å spiser kjøtt. 0 Siter
Gjest Trollemor og trollefar Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Dødt her. Folk er vel å spiser kjøtt. Ta deg heller en prat med kanrataman, du. Men det blir kanskje vanskelig? 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Dødt her. Folk er vel å spiser kjøtt. Gud skapte mennesker med behov for jern, kjøttprotein (grønnsaksprotein er greit nok, men vi er og blir DYR selv og trenger mest kjøttprotein) så hvorfor skal vi ikke spise dyrene som da tydeligvis er skapt for å spises? Menneskene har jo alle år spist dyr. Be vegetarianerne om å reise til afrika og stoppe løvene fra å spise zebraer, DEN KAN VEL ETE VEGETARKOST DEN OG! ;-P... mennesket er et dyr, og vi trenger kjøtt som mange andre dyr gjør. Si til dem at greit at du respekterer deres tro, men ikke kom å tving den på deg og andre rundt dem. Be dem rett og slett holde kjeft, kosthold og tro er opp til hver enkelt. Å tvinge på folk ting uten argumenter (man har mange argumenter mot kjøtt og mange for å spise det) er bare barnslig etter min mening. jeg har mine grunner til å spise kjøtt, de har sine for å la vær. Akkurat som noen ahr sine grunner til å tro på Allah mens andre tror på Buddha. 0 Siter
Gjest planteeter Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Ta deg heller en prat med kanrataman, du. Men det blir kanskje vanskelig? Ser gjerne at Hatsumomo entrer debatten. 0 Siter
Speak Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Jeg spiser kjøtt fordi jeg synes det er godt... Hva andre velger får de stå for. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Jeg spiser kjøtt fordi det er godt Jeg tror at økosystemet vårt er laget slik at dyr spiser dyr og mennesker spiser dyr. Hvis vi sluttet å spise dyr kom det til å bli alt for mange dyr på kloden, og økosystemen ville bryte sammen. 0 Siter
Gjest J.R.-07 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Jeg spiser heller ikke kjøtt,JEG føler meg mest vel uten.Men dette er en privatsak synest jeg. Det jubalong 70 skrev var fornuftig. 0 Siter
Lurer på det meste og de fleste... Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg spiser kjøtt. Grunnen til det er at jeg er veldig glad i kjøtt... jeg spiser langt i fra kjøtt hver dag, men skal jeg lage meg noe godt i helgene eller til andre "festdager", kan jeg ikke tenke meg å la være å spise kjøtt... Men jeg har likevel tenkt mye på det å bli vegetarianer. Jeg har det som et etisk mål, og jeg ser veldig opp til vegetarianisme, men jeg kommer nok aldri til å bli det. Grunnen til at jeg tenker slik er ikke at jeg ikke skal påføre dyrene "unødig lidelse" - det er vel å bra å tenke slik og, men jeg gjør det ikke. For meg er det meningsløst, pga all råskap som allerede finnes i naturen, og det faktum at det er umulig å ta livet av en mengde dyr opp gjennom ditt liv. Skal vi la være å klaske mygg også da? Jeg vet at ikke du trekker denne sammenlikningen, men det gjør jeg. Årsaken til at jeg likevel ser opp til vegetarianisme er det at det blant annet er kjøttproduksjon som forårsaker matmangel og nedhogging av regnskoger. Altså det er ikke noe problem for verdens bønder å produsere nok mat, det som er problemet er at de produserer feil mat, som det ikke er like effektivt å produsere. Når man skal drive en effektiv biff-farm dyrker man desutten monokulturer av grøntfor som skal gå til dyrene. For å "booste" planteveksten bruker man desutten giftige kjemikalier. Hadde man dyrket forskjellige sorter plantevekster, og byttet på hvor man sådde hva, så hadde ikke jorden blitt utarmet. Det blir den sånn som verdens kjøttkonsumenter sørger for at det er nå - man har jorde et sted kanskje 5 år, så må man til å brenne ned skog et annet sted for å skaffe seg et nytt... Biffhungeren er tilogmed så enorm at man ikke bare pumper opp dyrene med anabole steroider, de har desutten bioteknikere som driver å endrer på arvematerialet til dyrene slik at de produserer mer kjøtt (finnes mange okseraser hvor dyrene nesten ikke klarer å bevege seg, så svulstige er de). En hovedregel er jo mer effektiv man gjør kjøttproduksjonen på denne måten, jo større er tapet av vitaminer og andre stoffer som er gunstige for kroppen. En undersøkelse gjort på aper kunne demonstrere at selv de foretrakk økologisk dyrket mat fremfor vanlig kunstig fremstillt mat. Vanlig mat er så tappet for det potensialet som egentlig ligger i mat at det ikke er det minste rart at folk klager over at de er slitne og at ungene ikke klarer å konsentrere seg på skolen. Så selv om jeg ikke er veggis selv, og selv om jeg hadde vært det hadde jeg ikke vært det av samme grunner som deg, så vil jeg bare si at det er fint at du står på og faktisk gjør en innsats for en bedre verden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.