ban1977 Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Dette er kanskje en smule barnslig men skitt au. Hva blir man mest full av: 6x 0.33 øl 4.75% 1 flaske vin 7.5dl 12.5 % Diskuterte det med noen og vi er ikke enige. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 19,8 dl øl, med 4,75% alkohol, blir like under 1 dl ren alkohol. 7,5 dl vin, med 12,5% alkohol, blir også like under 1 dl ren alkohol. Så i teorien blir man like full. Men når man drikker øl får man jo i seg mye mer væske i tillegg, så man blir kanskje litt mer full av vinen dersom man ikke drikker vann i tillegg. 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Enkelt vil jeg tro: 6 x 0,33 = 1,98 liter væske med 4,75 %. Det blir ikke mer % av større mengde, det er fortsatt like mye når man legger alt sammen. Med vinen blir det jo bare 7,5 dl x 12,5 %, som da er mindre væske sammenlagt men med veldig mye høyere prosent. Kan kan føle seg like full av øl som vin, men vinen blir man i teorien fortere full av, pga mer alkohol per dl. Så etter ei tid er begge ganske full, om promillen blir lik tviler jeg men man kan godt føle seg like fulle på denne mengden. 0 Siter
Spirello Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Uten å regne på det så blir i hvert fall jeg mer full av en flaske vin enn en sixpax. Men det er vel fordi vinen har høyere promille, og den drikkes fortere enn ølen.. ? 0 Siter
Gjest spinoff Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Uten å regne på det så blir i hvert fall jeg mer full av en flaske vin enn en sixpax. Men det er vel fordi vinen har høyere promille, og den drikkes fortere enn ølen.. ? Tror det stemmer det er ca like mye ren alkohol i begge deler, men jeg blir i allefall mye mer full av en flaske vin enn en sixpack. Fikk lære det den harde veien, trodde av en eller annen grunn det var peanuts å drikke flere flasker vin, øl kan jeg drikke mange av uten å bli dritings. 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 7,5 dl 12,5% En sekser øl blir man ikke full av. Bare litt brisen. 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Tror det stemmer det er ca like mye ren alkohol i begge deler, men jeg blir i allefall mye mer full av en flaske vin enn en sixpack. Fikk lære det den harde veien, trodde av en eller annen grunn det var peanuts å drikke flere flasker vin, øl kan jeg drikke mange av uten å bli dritings. Øl er og blir best! Jeg blir fyllesjuk av det. Latterlig drikk. Vin er for søndagsmiddager, jeg blir 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Enkelt vil jeg tro: 6 x 0,33 = 1,98 liter væske med 4,75 %. Det blir ikke mer % av større mengde, det er fortsatt like mye når man legger alt sammen. Med vinen blir det jo bare 7,5 dl x 12,5 %, som da er mindre væske sammenlagt men med veldig mye høyere prosent. Kan kan føle seg like full av øl som vin, men vinen blir man i teorien fortere full av, pga mer alkohol per dl. Så etter ei tid er begge ganske full, om promillen blir lik tviler jeg men man kan godt føle seg like fulle på denne mengden. Er det så enkelt at man bare kan regne på det slik? Hvis du drikker like mye alkohol per tid, så blir man like full, uavhengig av type drikke? 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Er det så enkelt at man bare kan regne på det slik? Hvis du drikker like mye alkohol per tid, så blir man like full, uavhengig av type drikke? Det er jo bare å se på prosenten, jo høyere prosent per liter jo mer konsentrert er alkoholen, mer inn på en gang, fullere fortere.. Så det er ikke særlig komplisert å se at knapt en liter vin med 12 % gjør deg mer full på en slurk, enn mange liter øl med 4,7 %.. F eks blir man jo mye fullere av et lite glass whiskey enn en stort glass øl.. Og jo man kan lett bli full av en six-pack, typen er 1,65 og veier vel rundt 50-55 kg, han sjangler godt etter 6 øl, ofte han får en øl til av noen og da blir han ihvertfall mer en brisen pga han er såpass "liten" som han er. og jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18 år, så jeg tåler ikke så mye selv. 5-6 rusbrus holder for meg, men ofte blir jeg frista etter 3-4 rusbrusen (altså når det er snart tomt) å smake litt sprit av noen osv... Så en 18 åring som aldri har drukket før, slank, burde i teorien bli mye mer enn brisen av 6 øl. 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Det er jo bare å se på prosenten, jo høyere prosent per liter jo mer konsentrert er alkoholen, mer inn på en gang, fullere fortere.. Så det er ikke særlig komplisert å se at knapt en liter vin med 12 % gjør deg mer full på en slurk, enn mange liter øl med 4,7 %.. F eks blir man jo mye fullere av et lite glass whiskey enn en stort glass øl.. Og jo man kan lett bli full av en six-pack, typen er 1,65 og veier vel rundt 50-55 kg, han sjangler godt etter 6 øl, ofte han får en øl til av noen og da blir han ihvertfall mer en brisen pga han er såpass "liten" som han er. og jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18 år, så jeg tåler ikke så mye selv. 5-6 rusbrus holder for meg, men ofte blir jeg frista etter 3-4 rusbrusen (altså når det er snart tomt) å smake litt sprit av noen osv... Så en 18 åring som aldri har drukket før, slank, burde i teorien bli mye mer enn brisen av 6 øl. Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg blir i hvert fall mer fyllesjuk av vin enn øl, selv om alkoholmengden er den samme. Tror nok en del stoffer i vinen virker som katalysatorer. MANN på 165 og 50 kg! For øvrig er det latterlig lite liv her nå. Glad jeg drar til sjøs i morra. 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg blir i hvert fall mer fyllesjuk av vin enn øl, selv om alkoholmengden er den samme. Tror nok en del stoffer i vinen virker som katalysatorer. MANN på 165 og 50 kg! For øvrig er det latterlig lite liv her nå. Glad jeg drar til sjøs i morra. hvorfor blir du overasket over en litt kortere enn gjennomsnittet mann? er du ufin? Men vin inneholder tanninner, som forårsaker jævlig med fyllesjuke hos mange mennesker, dette er det ikke i verken øl, cider, rusbrus eller sprit ( er visst litt av det i brune ting som whiskey og cognac så vidt jeg har skjønt,derfor blir mange dårlgie av dette også). Kan også være at du får allergisk reaksjon på vin, kvalme og skallebank er ofte migrene, noe som er svært vanlig å få av vin, det får jeg garantert av noen få glass. Jeg har gått servitørlinja og vi har lært en del om drikke, vi lærte jo da det logisk: blander du noe med lik prosent, øker ikke prosenten sammenlagt pga du har jo like mye alkohol/væske i hver drikke fra før, for å så doble mengden alkohol/væske. Så det blir likt. 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 hvorfor blir du overasket over en litt kortere enn gjennomsnittet mann? er du ufin? Men vin inneholder tanninner, som forårsaker jævlig med fyllesjuke hos mange mennesker, dette er det ikke i verken øl, cider, rusbrus eller sprit ( er visst litt av det i brune ting som whiskey og cognac så vidt jeg har skjønt,derfor blir mange dårlgie av dette også). Kan også være at du får allergisk reaksjon på vin, kvalme og skallebank er ofte migrene, noe som er svært vanlig å få av vin, det får jeg garantert av noen få glass. Jeg har gått servitørlinja og vi har lært en del om drikke, vi lærte jo da det logisk: blander du noe med lik prosent, øker ikke prosenten sammenlagt pga du har jo like mye alkohol/væske i hver drikke fra før, for å så doble mengden alkohol/væske. Så det blir likt. Reagerte mest på vekta. Kjenner en kar som er nesten like liten, men ikke like lett. Hvordan er det å ha en sånn mann, og hvor stor er du selv? 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Reagerte mest på vekta. Kjenner en kar som er nesten like liten, men ikke like lett. Hvordan er det å ha en sånn mann, og hvor stor er du selv? jeg er 165 selv, så trenger ikke hoppe for å kysse ham . Jeg er litt fyldig, men er visst ikke et problem (aner ikke vekta mi, tipper 65-70 et sted). Gjør ikke meg noe at han er like lav som meg 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 jeg er 165 selv, så trenger ikke hoppe for å kysse ham . Jeg er litt fyldig, men er visst ikke et problem (aner ikke vekta mi, tipper 65-70 et sted). Gjør ikke meg noe at han er like lav som meg Fyldig er du vel ikke da, mtp den vekta. Vil i hvert fall ikke hevde at mannen din hadde vært fyldig om han hadde vært like tung som deg. Da er det nok heller han som er tynn. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Ølet gir 0,94 dl ren alkohol. Vinen 0,93. Vi snakker altså om praktisk talt uavgjort, og det vil være tiden man bruker på å konsumere drikkevarene som avgjør promillen. 0 Siter
kanratama Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Ølet gir 0,94 dl ren alkohol. Vinen 0,93. Vi snakker altså om praktisk talt uavgjort, og det vil være tiden man bruker på å konsumere drikkevarene som avgjør promillen. Så 2 lettøl=1 øl? Jeg tror flere ting spiller inn. Jeg merker forskjell på når jeg drikker vin og øl. Blir full på en annen måte. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Så 2 lettøl=1 øl? Jeg tror flere ting spiller inn. Jeg merker forskjell på når jeg drikker vin og øl. Blir full på en annen måte. Nei, to lettøl er ikke lik en pils fordi kroppen trenger tid på å ta opp (absorbere) det som er drukket. Den prosessen tar nesten like lang tid som det tar å forbrenne alkoholen. Derfor er det for folk med normale kropsfunksjoner umulig å bli full på lettøl. Den subjektive opplevelsen av at man blir annerledes full på Vin skyldes nok mer at det kommer bråere på hjernen hvis det drikkes like fort. Mye øl gir jo ofte en følelse av å være oppblåst og stinn, som er vel så fremtrendende som følelsen av å være full. Men alkohol er alkohol og helt lik i virkning enten den kommer fra øl, vin eller sprit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.