Gå til innhold

Gjeld

Gjest jeg vil være anonym

Anbefalte innlegg

Gjest jeg vil være anonym
Skrevet

Jeg har 1,5 million i gjeld tilsammen. Dvs. boliglån og studielån. Jeg er en dame i begynnelsen av femtiårene, og tok opp studielån for noen få år siden. Jeg har eiendom til verdi av ca. 3 millioner kr.

Jeg er enslig og har voksne barn. Jeg greier meg utmerket økonomisk etter å ha fullført høyere studier, men jeg har fått bemerkninger fra venner at jeg har vært uforsiktig som tok opp studielån i min alder og som har så høy gjeld på boligen. Hvis jeg får problemer med å beholde den kan jeg selge den og kjøpe en billigere så dette er ikke et problem.

Spørsmålet mitt er om det forventes av damer i min alder og situasjon at vi må ha økonomiske problemer og nesten ikke være i stand til å forsørge oss selv. Jeg tviler på at dette hadde vært sett på som problem hos en mann. Jeg tjener bedre enn mange menn.

Bare noen tanker som jeg sender ut. Jeg opplever dette ikke som problem, men slutter ikke å undre meg over disse holdningene. Jeg har aldri fått negative bemerkninger og har rykte i banken som en utmerket kunde.

Skrevet

Jeg tror (desverre) heller ikke så mange hadde kommentert det om det var en mann som hadde samme gjeld. Du har bare gjeld på halvparten av boligen, og det kan ikke sies å være så mye. Stå på!

Gjest De er så forbasket trange i knotten
Skrevet

Ja, det er en del dårlige holdninger i forhold til dette ute og går.

Selv har jeg vært alene med barn i mange år, og har på den tiden jobbet meg opp fra ingen ting til å kjøpe meg leilighet, bytte ut i hus, jeg har utdannet meg og for ikke lenge siden kjøpte jeg meg en ganske så bra bruktbil.

Siden noen år tilbake så er jeg sammen med en mann som klarer seg veldig greit økonomisk.

Når jeg handler til denne bilen så merker jeg at folka i byen her nesten tar det for gitt at det er mannen min som skal betale det jeg kjøper til den, jeg kan få kommentarer som "du får smiske skikkelig med mannen din da vet du".

Jeg småglefser til sisst at "det er jeg som har kjøpt bilen, det er min bil og det er jeg som skal betale det jeg kjøper"

Det verste er en "venn" av min mann, han kommenterer hele tiden hvor utrolig sexy jeg er til ham. Han klarte å få seg til å si noe sånt som "den der fikk du noen skikkelige knull for vel"

Takk og lov så har vi det åpent min mann og jeg slik at jeg får greie på en del av det som sies rundt om kring.

Jeg har til gode å ta denne "vennen" for disse ordene, og når rette tiden er der og det snakkes økonomi så skal jeg få slengt i trynet på ham at ikke bare er bilen betalt av meg, men ved siden av det så betaler jeg på hus, flere mobiler, vanlige regninger, holder familien med mat etc.

Det er svært irriterende å merke slite holdninger rundt omkring, så jeg skjønner din frustrasjon skikkelig godt.

Skrevet

Ut i fra det du skriver så har du ingen uansvarlig økonomi, så lenge du klarer fint å betale det.

Antagelig så er det en viss missunnelse vil jeg anta.

Men vi skal ikke så mange årene tilbake i tid at det var svært uvanlig at jentene klarte seg så bra. Det var alltid mannen som tjente best og jentene utdannet seg ikke så mye før som nå osv. Alt dette sitter nok mye i ryggmargen vår ennå og gjør at mange stusser når de ser at du klarer deg så bra som du gjør.

Det er jo fortsatt slik at menn tjener bedre enn kvinner, eller for å si det mer presist, det er flere menn som tjener mer enn kvinnene. Det holder på å endre seg og bra er det.

Hev deg over det, ikke noe å bry seg om, jeg synes det er flott at du klarer deg så bra og gjort det du har gjort med livet ditt. Det er jo kjempebra:-)

Skrevet

Drit i hva andre mener. Du har faktisk 1,5 mill i eiendeler netto. Bra det da.

Så lev videre og kos deg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...