Gå til innhold

Pizzadeig - hvor lenge før?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Vi skal feire sjuårsdag imorgen etter jobb. Det hadde vært en stor fordel for meg om jeg kunne laga pizzadeigen klar allerede i kveld. Er dette mulig? Sette den i kjøleskapet, mindre gjær..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cezalion

"Legg et kjøkkenhåndkle i en liten bolle, legg deigen oppå og dekk med et nytt kjøkkenhåndkle. Sett i kjøleskapet. Der holder deigen seg i opp til 2 døgn. Ta ut av kjøleskapet og la deigen stå i romtemperatur i 10-15 minutter før du begynner å arbeide med den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

"Legg et kjøkkenhåndkle i en liten bolle, legg deigen oppå og dekk med et nytt kjøkkenhåndkle. Sett i kjøleskapet. Der holder deigen seg i opp til 2 døgn. Ta ut av kjøleskapet og la deigen stå i romtemperatur i 10-15 minutter før du begynner å arbeide med den".

Supert! Like mye gjær som vanlig?

Tusen takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cezalion

Supert! Like mye gjær som vanlig?

Tusen takk:-)

Jeg har i allefall brukt like mye gjær, og det har gått fint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det går fint an. Men om du er skikkelig lat, kan du kjøpe toro ferdig pizzadeig som ikke trenger heving. Bare blande pulveret med vann, røre sammen og kjevle ut. Den blir helt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tacomix

Det går fint an. Men om du er skikkelig lat, kan du kjøpe toro ferdig pizzadeig som ikke trenger heving. Bare blande pulveret med vann, røre sammen og kjevle ut. Den blir helt grei.

Hvor mye koster den deigen? Lønner det seg i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint an. Men om du er skikkelig lat, kan du kjøpe toro ferdig pizzadeig som ikke trenger heving. Bare blande pulveret med vann, røre sammen og kjevle ut. Den blir helt grei.

Den kjøpte jeg i går, men den er ikke stor selv om det står familie på den. Jeg måtte til med mere mel og gjær for å få bra størrelse........ Hvis det er små runde bunner man skal lage så er den vel grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster den deigen? Lønner det seg i pris?

Rundt 20kr, nei du får flere pizzabunner om du lager dem selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hvor mye koster den deigen? Lønner det seg i pris?

Nei, sånne ting lønner seg selvsagt aldri i pris. Men av og til kan de være greie alternativer av hensyn til tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Den kjøpte jeg i går, men den er ikke stor selv om det står familie på den. Jeg måtte til med mere mel og gjær for å få bra størrelse........ Hvis det er små runde bunner man skal lage så er den vel grei.

Hvis du er interessert i store, tjukke bunner er det vel kanskje ikke så drøyt, nei.

Jeg har bare brukt den en gang, men jeg var godt fornøyd. Veldig tidsbesparende, og noen ganger er det det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tacomix

Rundt 20kr, nei du får flere pizzabunner om du lager dem selv :)

Takk for svar. Du vet at jeg ikke helt greier å tenke på ting for tiden. Så tenkte at en slik pizza deig hadde vært super. Får sjekke på butikken i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tacomix

Nei, sånne ting lønner seg selvsagt aldri i pris. Men av og til kan de være greie alternativer av hensyn til tid.

Takk for svar. Nei, det lønner seg vel ikke i pris. Men sikkert helt ok når jeg ikke orker å stå å lage ting for tiden. Så jeg tester ut en slik en denne uken tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Samme mengde gjær, la den kaldheve i kjøleskap er helt konge. Jeg gjør det nesten alltid. Deigen blir bare ennå bedre å jobbe med da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Takk for svar. Nei, det lønner seg vel ikke i pris. Men sikkert helt ok når jeg ikke orker å stå å lage ting for tiden. Så jeg tester ut en slik en denne uken tenker jeg.

Jeg vil tro det går like fort å smekke sammen fra scratch. :) Visp ut en pakke tørrgjær i lunka vann, tilsett en liten ts sukker (så gjæren får litt å jobbe med) og litt salt, tilsett mel til deigen har litt klissete konsistens, og la den heve natta over i kjøleskapet. Lett som ingenting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tacomix

Jeg vil tro det går like fort å smekke sammen fra scratch. :) Visp ut en pakke tørrgjær i lunka vann, tilsett en liten ts sukker (så gjæren får litt å jobbe med) og litt salt, tilsett mel til deigen har litt klissete konsistens, og la den heve natta over i kjøleskapet. Lett som ingenting! :)

Ja, det er ikke så vansklig å lage en pizzadeig. Takk for ditt svar. Det hjelper med slike svar i en slik stund jeg er i nå. Men jeg har lyst til å prøve noe annet også, enn min kjedlige pizzadeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tacomix

Jeg vil tro det går like fort å smekke sammen fra scratch. :) Visp ut en pakke tørrgjær i lunka vann, tilsett en liten ts sukker (så gjæren får litt å jobbe med) og litt salt, tilsett mel til deigen har litt klissete konsistens, og la den heve natta over i kjøleskapet. Lett som ingenting! :)

Ja, det er ikke så vansklig å lage en pizzadeig. Takk for ditt svar. Det hjelper med slike svar i en slik stund jeg er i nå. Men jeg har lyst til å prøve noe annet også, enn min kjedlige pizzadeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vekten87

det er nettopp kommet en nyhet på butikkene, en ferdig pizzabunn deig, som er snurret på matpapir.. har ikke prøvd den.. mer virket ganske genialt. men vet ikke om alle butikker har fått den inn enda. pakken er rød, vet ikke navn. kan fåes i vafel deig også. du kan jo høre i butikkene rundt deg.. hadde passet perfekt i ditt tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det går like fort å smekke sammen fra scratch. :) Visp ut en pakke tørrgjær i lunka vann, tilsett en liten ts sukker (så gjæren får litt å jobbe med) og litt salt, tilsett mel til deigen har litt klissete konsistens, og la den heve natta over i kjøleskapet. Lett som ingenting! :)

Tørrgjær rett i vannet? Er det kun når deigen skal kaldheves, eller kan man gjøre det med vanlig heving også? Trodde tørrgjæren skulle blandes i melet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nettopp kommet en nyhet på butikkene, en ferdig pizzabunn deig, som er snurret på matpapir.. har ikke prøvd den.. mer virket ganske genialt. men vet ikke om alle butikker har fått den inn enda. pakken er rød, vet ikke navn. kan fåes i vafel deig også. du kan jo høre i butikkene rundt deg.. hadde passet perfekt i ditt tilfelle :)

Den er fra Tine. God, men ganske dyr, da. Mener å huske at den kosta i overkant av 30 kr på Rimi (det var langpannevarianten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Tørrgjær rett i vannet? Er det kun når deigen skal kaldheves, eller kan man gjøre det med vanlig heving også? Trodde tørrgjæren skulle blandes i melet?

Aner ikke, men det funker vaffal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...