Gå til innhold

Igjen: konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Vet mange har spurt om noe liknende, men nå er det min tur:

Vi har bare 5 nieser/nevøer, og den eldste skal nå konfimeres. Vi er bedt i konfirmasjonen (2 voksne + 3 barn). Hadde tenkt å kjøpe et smykke til 300-500 kr + gi 500 kr i kontanter.

Er det en passe gave eller for mye/for lite?

Mannen min synes det er for mye, og synes 600-700 kr tilsammen er mer passelig. Er så usikker!!!

Skrevet

Ca 1000 kr er da vel ikke veldig mye, i forhold til slektas størrelse? Jeg fikk 500 kr av mine tanter/onkler i 1990... Jeg er enig med deg.

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Jeg synes ca 1000,- er passe fra en tante og onkel med familie. Men det er det som har vært vanlig i min familie!

Men jeg tror at jeg hadde valgt enten smykkegave eller pengegave. Og jeg syntes noe av det flotteste jeg fikk (av pengegavene da!) var en sjekk. Det er så sjeldent med sjekk nå for tiden, at det var litt stas! :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi synes 1000 kr. er passe til de man er tante/onkel til

Gjest Jente31
Skrevet

Vi har gitt 1000,- til tante/onkel barn. Det fleste har gjort det, i vår omganskrets. Så ja, jeg synes det er passelig. En fin gave, det du har tenkt på :o)

Gjest prust
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1179476636' post='3611873]

Ca 1000 kr er da vel ikke veldig mye, i forhold til slektas størrelse? Jeg fikk 500 kr av mine tanter/onkler i 1990... Jeg er enig med deg.

Ja, jeg tror jeg holder på mitt. Er det OK å gi smykke + penger?

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes ca 1000,- er passe fra en tante og onkel med familie. Men det er det som har vært vanlig i min familie!

Men jeg tror at jeg hadde valgt enten smykkegave eller pengegave. Og jeg syntes noe av det flotteste jeg fikk (av pengegavene da!) var en sjekk. Det er så sjeldent med sjekk nå for tiden, at det var litt stas! :-)

Hvorfor ville du ikke gi smykke + penger? Er det litt rart?

Jeg tenkte at akkurat NÅ ønsker hun seg penger - men det er litt koselig om 10-20 år og fremdeles ha det smykket hun fikk av tante og onkel til konformasjonen...?!

Gjest prust
Skrevet

Vi synes 1000 kr. er passe til de man er tante/onkel til

Jeg synes også det, og kommer nok til å argumentere sterkt for det!

Gjest prust
Skrevet

Vi har gitt 1000,- til tante/onkel barn. Det fleste har gjort det, i vår omganskrets. Så ja, jeg synes det er passelig. En fin gave, det du har tenkt på :o)

Takk for svar! Ja, jeg tror jeg holder på mitt :-)

Skrevet

Hold på ditt. Vi gir tusen. Og det er himla kjipt å virke kjip i forhold til hva andre gir kan du si til din mann :) Dere har tre barn som skal få tilbake en gang ;)

Skrevet

Vi har heller ikke så mange nevøer/nieser (jeg har tre, mine helsøstre har 5) og vi gir 1200,- til hvert til konfirmasjonen.

Skrevet

Ja, jeg tror jeg holder på mitt. Er det OK å gi smykke + penger?

Ja. Men tror du smykket blir brukt? Tror jeg hadde gitt 1000 kr i penger istedet.

Gjest syv søstre
Skrevet

Jeg synes begge deler er like bra enten dere velger å gi smykke + penger eller penger. Hvis du vet om et smykke som konfirmanten liker, så er det koselig å gi noe personlig i tillegg til en pengegave.

Angående størrelse på gaven totalt, så varierer det veldig der vi bor fra 2500,- (et fåtall gir dette) til 500,- fra onkel og tante. De fleste gir fra 500,- til 1000,-.

Vi har ganske mange nieser og nevøer på begge sider (foreløpig 14). Har derfor avtalt beløpet med søsken for å gi likt. Vi som tante og onkel hadde opprinnelig ønsket å gi 1000, men ble nedstemt av de andre søsknene. Ble enige om å gi 600,- pr onkel- og tante-familie. På den andre siden av familien fikk konfirmanten 800,- av onkel og tante. Jeg følte meg kjip siden vår side gav de minste gavene, men innså at konfirmanten totalt fikk mye penger siden vi var så mange som gav

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...