Gå til innhold

Får leger se sine egne testresultater?

Anbefalte innlegg

Gjest omega2
Skrevet

Tenker da på røntgen, CT og MR-resultater.

Jeg selv har ihvertfall ikke fått sett mine, selv om jeg gjerne ville. Hva er grunnen til dette?

Har siden den gang begynt å studere medisin. Dersom jeg nå måtte ta lignende tester, hadde jeg da hatt større sjanse for å fått se resultatene selv, tro?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener, selve bildene kanskje? De tror jeg ikke blir sendt ut lengre? Men du kan vel få en utskrift av resultatet som de sender til legene?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener, selve bildene kanskje? De tror jeg ikke blir sendt ut lengre? Men du kan vel få en utskrift av resultatet som de sender til legene?

Du har rett til å se bildene - hvis du ønsker det.

En lege som har henvist en pasient til røntgen, MR, CT eller annen undersøkelse vil få en sendt resultatet pr. brev. Bildet blir ikke lagt ved, men røntgenlegen vil skrive et svar på hva resultatet var. Dette vil legges i journalen til pasienten og en kopi sendes til legen.

Når det gjelder andre undersøkelser skjer det samme. Undersøkende lege dikterer svar, svaret blir skrevet, lagt i journalen og sendt til henvisende lege.

Hvorvidt du får tilbud om å se egne bilder må vel de som undersøker deg avgjøre.

Det er veldig sjelden de lar pasienter se f.eks. røntgenbilder før de har blitt vurdert av røntgenlege og svar oversendt til henvisende lege.

Skrevet

Jeg får da både se bildene og lese testresultatene hver gang.

Skrevet

Retten til innsyn i egen journal inkluderer også rett til å få kjennskap til resultat av alle undersøkelser.

Har aldri hatt noen vansker med å få se rtg-beskrivelser og bilder dersom jeg har ønsket det.

Skrevet

Har du noengang spurt da? Du har rett til å se dine egne prøvesvar. Men det er vel de færreste som forstår "legespråket" hvis de ikke har en utdannelse innen helse. Derfor blir de færreste spurt om de vil se selve beskrivelsene. Jeg har ikke hatt problem med å få se mine svar når jeg ønsker det. Har kopi av fødselspapirene mine og operasjonsbeskrivelsene mine.

Gjest rett til innsyn
Skrevet

Du har rett på kopi av journaler, inkl. testresultater. Når du tar røntgen, MR osv, så sier du bare at de skal sende kopi av resultatene til deg, ikke bare til henvisende lege. Hvis de nekter, viser du bare til innsynsretten.

Da jeg tok MR på et røntgeninstitutt i Oslo, ba jeg om å få bildene på CD, og hun ga meg det gratis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...