Gjest omega2 Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Tenker da på røntgen, CT og MR-resultater. Jeg selv har ihvertfall ikke fått sett mine, selv om jeg gjerne ville. Hva er grunnen til dette? Har siden den gang begynt å studere medisin. Dersom jeg nå måtte ta lignende tester, hadde jeg da hatt større sjanse for å fått se resultatene selv, tro? 0 Siter
pekkaline Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Jeg forstår ikke helt hva du mener, selve bildene kanskje? De tror jeg ikke blir sendt ut lengre? Men du kan vel få en utskrift av resultatet som de sender til legene? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Jeg forstår ikke helt hva du mener, selve bildene kanskje? De tror jeg ikke blir sendt ut lengre? Men du kan vel få en utskrift av resultatet som de sender til legene? Du har rett til å se bildene - hvis du ønsker det. En lege som har henvist en pasient til røntgen, MR, CT eller annen undersøkelse vil få en sendt resultatet pr. brev. Bildet blir ikke lagt ved, men røntgenlegen vil skrive et svar på hva resultatet var. Dette vil legges i journalen til pasienten og en kopi sendes til legen. Når det gjelder andre undersøkelser skjer det samme. Undersøkende lege dikterer svar, svaret blir skrevet, lagt i journalen og sendt til henvisende lege. Hvorvidt du får tilbud om å se egne bilder må vel de som undersøker deg avgjøre. Det er veldig sjelden de lar pasienter se f.eks. røntgenbilder før de har blitt vurdert av røntgenlege og svar oversendt til henvisende lege. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Jeg får da både se bildene og lese testresultatene hver gang. 0 Siter
frosken Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Retten til innsyn i egen journal inkluderer også rett til å få kjennskap til resultat av alle undersøkelser. Har aldri hatt noen vansker med å få se rtg-beskrivelser og bilder dersom jeg har ønsket det. 0 Siter
Tralla Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Har du noengang spurt da? Du har rett til å se dine egne prøvesvar. Men det er vel de færreste som forstår "legespråket" hvis de ikke har en utdannelse innen helse. Derfor blir de færreste spurt om de vil se selve beskrivelsene. Jeg har ikke hatt problem med å få se mine svar når jeg ønsker det. Har kopi av fødselspapirene mine og operasjonsbeskrivelsene mine. 0 Siter
Gjest rett til innsyn Skrevet 18. mai 2007 Skrevet 18. mai 2007 Du har rett på kopi av journaler, inkl. testresultater. Når du tar røntgen, MR osv, så sier du bare at de skal sende kopi av resultatene til deg, ikke bare til henvisende lege. Hvis de nekter, viser du bare til innsynsretten. Da jeg tok MR på et røntgeninstitutt i Oslo, ba jeg om å få bildene på CD, og hun ga meg det gratis. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.