Gå til innhold

Samboerkontrakt

Anbefalte innlegg

Gjest Må vi få oss en?
Skrevet

Har vært samboer noen år, men ikke skrevet kontrakt. Vi startet opp sammen og alt vi har, kan deles 50/50 ved et brudd. Vi har to felles barn. Vi er begunstiget hverandre gjennom livsforsikiring, men i helga fikk jeg inntrykk av at dette ikke var nok om feks en av oss skulle falle fra. Er det barna som da vil arve den av oss som dør og vil den andre måtte betale barna ut for å kunne sitte med huset?

Kan man finne en generell samboer kontrakt på nettet? Bør vi ha en selv om vi er begunstiget hverandre gjennom forsikringen?

Skrevet

Samboerkontrakt regulerer f.eks. dersom en av dere har noe før dere starter samboerforholdet. (verdier som bil, hus osv.)

Dette er jo ikke aktuelt for dere.

Du sier også at dere har felles barn, så da ser jeg ikke helt nytten av en samboerkontrakt. Men å ta en tlf. til en advokat kan kanskje lønne seg alikevel:-)

Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet sammen med en mann uten en skikkelig og grundig kontrakt - i alle fall ikke om det er barn med i bildet! Jeg tror faktisk jeg hadde tatt svippturen innom byfogden for enkelthet skyld. ;o)

Hva dere er enige om spiller ingen trille når det er barn med i bildet, om dere ikke har en juridisk gyldig kontrakt.

Skrevet

Det er barna som arver, og en samboerkontrakt endrer ikke på det.

Dere trenger et gjensidig testamente, men uansett kan dere bare testamentere en tredjedel til hverandre. To tredjedeler er barnas pliktdelsarv.

Så kan dere vurdere en gjensidig livsforsikring. Du forsikrer henne, hun forsikrer deg. Ikke gjeldsforsikring, den bare reduserer gjelden, og øker dermed verdien av boet.

Samboerkontrakt bør dere kanskje ha likevel. For selv om dere mener at dere skal dele alt likt idag, er det ikke sikkert at dere er like enige hvis dere skiller lag. Uten kontrakt er det den som har kjøpt tingen som eier den.

Skrevet

Dere trenger et gjensidig testamente, men uansett kan dere bare testamentere en tredjedel til hverandre. To tredjedeler er barnas pliktdelsarv.

Så kan dere vurdere en gjensidig livsforsikring. Du forsikrer henne, hun forsikrer deg. Ikke gjeldsforsikring, den bare reduserer gjelden, og øker dermed verdien av boet.

Samboerkontrakt bør dere kanskje ha likevel. For selv om dere mener at dere skal dele alt likt idag, er det ikke sikkert at dere er like enige hvis dere skiller lag. Uten kontrakt er det den som har kjøpt tingen som eier den.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gikk ut fra at du var mann...

Gjest Må vi få oss en?
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gikk ut fra at du var mann...

He he. Ikke jeg heller. Jeg er dame, ser du :0)

Gjest Må vi få oss en?
Skrevet

"Dere trenger et gjensidig testamente, men uansett kan dere bare testamentere en tredjedel til hverandre. To tredjedeler er barnas pliktdelsarv"

Dette gjelder vel om man er gift også? Hva er forskjellen her om man er gift eller samboer? Kan man ikke sitte i uskiftet bo som samboer eller kan man det med et slikt testamente?

Gjest midia
Skrevet

Har nettopp laget oss samboerkontrakt og gjensidig testamente og vi brukte skjemaene du finner i linken.

Greie skjema og vi brukte 2 personer(venner) til å underskrive papirene våre.

http://www.lofavor.no/lof/id/1518

Skrevet

"Dere trenger et gjensidig testamente, men uansett kan dere bare testamentere en tredjedel til hverandre. To tredjedeler er barnas pliktdelsarv"

Dette gjelder vel om man er gift også? Hva er forskjellen her om man er gift eller samboer? Kan man ikke sitte i uskiftet bo som samboer eller kan man det med et slikt testamente?

Samboere har vel ingen automatisk arverett med mindre de har skrevet testamente. Er man gift har man automatisk arverett.

Skrevet

Forskjellen er at dere ikke kan sitte i uskiftet bo.

Skrevet

Forskjellen er at dere ikke kan sitte i uskiftet bo.

Og at ektefeller arver 1/4 automatisk, dog minst 4G, og de 4G går foran barnas arv.

Gjest Må vi få oss en?
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet sammen med en mann uten en skikkelig og grundig kontrakt - i alle fall ikke om det er barn med i bildet! Jeg tror faktisk jeg hadde tatt svippturen innom byfogden for enkelthet skyld. ;o)

Hva dere er enige om spiller ingen trille når det er barn med i bildet, om dere ikke har en juridisk gyldig kontrakt.

Jeg hadde nok aldri gjort dette med en ny mann nå, nei. Men da hadde jeg også hatt ting av verdi med inn i forholdet. Dette er mannen jeg startet opp sammen med, ingen eide noe av verdi da vi kjøpte vårt første hus sammen, og alt har vært felles økonomisk siden den gang. Vi har jo også felles barn.

Jeg er nok mer bekyrmet for hva som skjer om en av oss faller fra enn ved ett brudd, for å si det sånn.

Gjest Må vi få oss en?
Skrevet

Har nettopp laget oss samboerkontrakt og gjensidig testamente og vi brukte skjemaene du finner i linken.

Greie skjema og vi brukte 2 personer(venner) til å underskrive papirene våre.

http://www.lofavor.no/lof/id/1518

Kjempe flott link. Tusen takk!

Skrevet

Samboerkontrakt er ikke nok ved død. Dere må skrive et testamente, ellers får barna alt.

Skrevet

Når man er gift har ektefellen automatisk arverett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...