Gå til innhold

Er det skadelig å bli psykotisk?

Anbefalte innlegg

Gjest psykotisk
Skrevet

Lurer på dette. Hvordan føles det å bli psykotisk?

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Nå svarer jeg i hytt og pine også på ting jeg ikke har greie på;-)

Men nhd har sagt at det er viktig å behandle psykose....psykose kan faktisk gi hjerneskade!

Gjest psykose
Skrevet

Nå svarer jeg i hytt og pine også på ting jeg ikke har greie på;-)

Men nhd har sagt at det er viktig å behandle psykose....psykose kan faktisk gi hjerneskade!

Hva med grensepsykose?

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Hva med grensepsykose?

Vet ikke....beklager....;-)

Håper noen andre med mer kompetanse svarer deg!

Skrevet

Hva med grensepsykose?

Hva mener du med skadelig?

Å være psykotisk eller grensepsykotisk er overhodet ikke ønskbart. En kan bli en fare for både seg selv og andre.

For å sette det litt på spissen, ville du ha synes det var ok at det kommer et grønt monster utav veggen for å drepe deg?

Men igjen, hva mener du med skadelig?

Skrevet

Vet ikke....beklager....;-)

Håper noen andre med mer kompetanse svarer deg!

Å være psykotisk er når man ikke lengre klarer å skille mellom fantasi og virkelighet, for å si det veldig enkelt. Jeg tror ikke det foreligger noen klare svar på om det er skadelig eller ikke å være psykotisk, men det er mange som uttrykker at det å være psykotisk kan oppleves som svært slitsomt og utmattende, alt avhenger selvsagt av hvordan man opplever psykosen. Noen beskriver psykosen som følelsen av å være fanget i en drøm.

Gjest psykotisk
Skrevet

Hva mener du med skadelig?

Å være psykotisk eller grensepsykotisk er overhodet ikke ønskbart. En kan bli en fare for både seg selv og andre.

For å sette det litt på spissen, ville du ha synes det var ok at det kommer et grønt monster utav veggen for å drepe deg?

Men igjen, hva mener du med skadelig?

Skadelig for meg selv tenkte jeg mest på. Man kan kanskje være skadelig for andre også, men jeg føler meg ikke aggresiv for å si det slik. Har lest tidligere her at psykose kan gi hjerneskade. Jeg har aldri vært psykotisk, men grensepsykotisk (mikropsykose). Jeg har ikke brukt medisin, men brukte lang tid på å komme tilbake til meg selv.

Skrevet

Skadelig for meg selv tenkte jeg mest på. Man kan kanskje være skadelig for andre også, men jeg føler meg ikke aggresiv for å si det slik. Har lest tidligere her at psykose kan gi hjerneskade. Jeg har aldri vært psykotisk, men grensepsykotisk (mikropsykose). Jeg har ikke brukt medisin, men brukte lang tid på å komme tilbake til meg selv.

Hmm...

Ja, jeg tror det kan være potensielt skadelig for deg selv, både på kort og lang sikt.

I disse periodene, når du kaller deg grensepsykotisk, hva om du fikk en tanke om at du kunne fly, og kastet deg utfor et tak?

Jeg har vært grensepsykotisk selv, jeg kunne ha funnet på mye rart med de tankene jeg hadde da.

Gjest psykotisk
Skrevet

Hmm...

Ja, jeg tror det kan være potensielt skadelig for deg selv, både på kort og lang sikt.

I disse periodene, når du kaller deg grensepsykotisk, hva om du fikk en tanke om at du kunne fly, og kastet deg utfor et tak?

Jeg har vært grensepsykotisk selv, jeg kunne ha funnet på mye rart med de tankene jeg hadde da.

Det var mest paraonid tilstand jeg var i. Forvirret.

Skrevet

Det var mest paraonid tilstand jeg var i. Forvirret.

Jeg skal ikke påstå veldig bastant at det er fysisk skadelig å være paranoid, sånn bortsett fra evnt selvpåført skade.

Men å være paranoid og forvirret er ikke noen god følelse.

Gjest psykose
Skrevet

Hmm...

Jeg har ikke vært plaget med slike tanker. Det har ikke gått så lang. Mer at jeg føler meg forvirret og litt virkelighetsfjern.

• 7 år senere...
Skrevet

En sånn tråd er det viktig å hente frem, det skader hjernen....hvordan? Slik at det går utover de kognitive evnene? Hukommelse?

motorPrøysen
Skrevet

Den isolerte livsstilen mange har når de er psykotiske kan prege dem, men adferdsendringen er også reversibel. At psykose gir hjerneskade er en gammel myte. 

Skrevet

Den isolerte livsstilen mange har når de er psykotiske kan prege dem, men adferdsendringen er også reversibel. At psykose gir hjerneskade er en gammel myte. 

Så da gir det ingen skade? Det er jo flott :)

Skrevet

Jeg vet ikke jeg altså. Jeg var innlagt på ett sted, der mange hadde kronisk disorganisert schizofreni, og jeg vil tro de var rimelig skadet... Men det var jo de sykeste da.

Skrevet

Jobber du innen psykiatrien?

Anonymous poster hash: bc7c2...623

Skrevet

Jeg vet ikke jeg altså. Jeg var innlagt på ett sted, der mange hadde kronisk disorganisert schizofreni, og jeg vil tro de var rimelig skadet... Men det var jo de sykeste da.

Det var ikke medisinene som gjorde de slik da? Har sett veldig tungt medisinerte...

Skrevet

Jeg ble helt klart skadet etter manisk psykose

Har tatt to år å bli bra igjen

Og er helt avhengig av å bruke antipsykotika

Ikke pga psykose, men pga skaden psykosen ga!

Skrevet

Jeg ble helt klart skadet etter manisk psykose

Har tatt to år å bli bra igjen

Og er helt avhengig av å bruke antipsykotika

Ikke pga psykose, men pga skaden psykosen ga!

Jeg følte meg skadet etter sist, men skaden kan jo gjenopprettes ifølge motor prøysen :)

Skrevet

Jeg følte meg skadet etter sist, men skaden kan jo gjenopprettes ifølge motor prøysen :)

Jeg klarer ikke trappe ned på abilifyen en gang

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...