Gå til innhold

Er det overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Er en kvinne på 43 år. 4-5 ganger sisste året har jeg hatt perioder på 2-3uker der kroppen min ha fungert dårlig. Får akutte smerter i armer og bein samtidig med at svetten driver av meg. Svettingen varer ca1min men smertene henger i og føles som de jager gjennom nervene i armene og beina. Det beste jeg gjør er å være i aktivitet for da merkes det lite. Våkner om natta av svette og når jeg snur dyna og kulden kommer på kroppen jager smertene igjen gjennom armene/beina. Har aldri vært plaget med smerter og alltid hatt god nattesøvn men når dette pågår er hele livskvaliteten endret. Var til lege i høst og han tok en del prøver. På telefon fra kontordamen fikk jeg opplyst att prøvene var fine men jeg var i tidlig overgangsalder. Nå har jeg en ny dårlig periode som har vart i 2 uker og jeg går og grubler på om det kan være noe annet enn overgangsalderen. Noen som har lignende erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277041-er-det-overgangsalderen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

En gjennomsnitts norsk kvinne har sin siste menstruasjon 52 år gammel, men symptomer på lav østrogen-produksjon fra eggstokkene kommer gjerne 2-3 år før siste menstruasjon. Du kommer således i overgangsalder lenge før gjennomsnittet, og dette synes jeg du bør diskutere med fastlegen din; få eventuelt en henvisning til gynekolog dersom legen din ikke kan mye om tidlig klimakterium. hetetokter er gjerne første symptom på sviktende østrogen-produksjon, humørsvingninger og blødningsforstyrrelser er andre vanlige symptomer. Smerter i armer og ben slik du beskriver er ikke vanlig. Synes dette fortjener nærmere utredning; kanskje kan du ha lavt stoffskifte, jernmangel eller annet som årsak. Noen får også debut av reumatiske plager omkring overgangsalder, men dine plager høres ikke typiske ut. Østrogentilskudd vil kunne lindre de fleste plager i overgangsalder, og vil hindre utvikling av benskjørhet. Men slik behandling er noe du må diskutere med deg selv og fastlegen din; ut fra arvelig risiko for hjerte/kar-sykdom o brystkreftfare..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...