Gjest nærmermeg40 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hei. Jeg har en gang fått høre at for lite av noen enzymer i magen kan føre til allergier og matintoleranse. Stemmer det? Kan det i så fall være mitt problem og hva kan jeg da gjøre med det? Jeg lurer i så fall om du kan anbefale noe i jungelen av helsekostprodukter eller noe reseptfritt på apoteket? Jeg vet ikke forskjell på magesyre og enzymer, kanskje det er det samme? For jeg fant ikke noe om for lite enzymer men om for lite magesyre. Og jeg ser ikke bort fra at det kan stemme med meg. Jeg er en kvinne som nærmer meg 40. Fra jeg var bitteliten hadde jeg veldig treg mage og hard/vanskelig avføring. Da jeg ca 20 gammel flyttet hjemmefra ble det til at jeg sluttet å spise kjøtt fordi jeg aldri hadde vært noe glad i det. Det merktes med en gang på magen. ”Forstoppelsen” forsvant. Jeg sluttet også med fisk da, men begynte med fisk igjen for få år siden. Egg- og melkeprodukter har jeg ”alltid” spist, bortsett fra at jeg de siste årene har hatt problem med egg. Oppkast eller vondt i magen, men jeg kan også spise det uten reaksjon. Det er litt uberegnelig. Aldri problem med egg før i tiden. Samme med rå sjampinjong. Men jeg har ikke prøvd å spise det på lenge, så jeg vet ikke om jeg reagerer på det lenger. Men hovedproblemet mitt nå er korn/mel. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at jeg ble mye piggere da jeg var lei av brød og hadde kuttet ut det en stund. Siden har jeg prøvd meg frem i flere omganger og har funnet ut at hvetemel er verst. Dagen etter å ha spist det så blir jeg sliten og søvnig og får ”oppkasthoste” ved å gå opp trapper. ”Oppkasthosten” fører ikke til oppkast. Trodde den hadde med astmaen å gjøre, men den forsvant ikke da jeg fikk astmamedisiner, men forsvinner fort når jeg slutter å spise brød/mel. I tillegg så blomstrer det kraftig opp med kviser når jeg begynner med brød/mel igjen (og går ikke vekk) og jeg blir ellers gåen i kroppen, slik at jeg f.eks. egner meg dårlig til å sitte. I rygg, skuldre, nakke og hode. Kvisene og gåenheten i kroppen tar det veldig lang tid før forsvinner når jeg har sluttet med brød/mel, men ”oppkasthosten” og søvnigheten tar det ikke så mange dager før forsvinner. Jeg har spist glutenfritt brød m.m. uten den reaksjonen, men jeg har ikke prøvd det ut over lengre tid, bare noen dager, så jeg vet ikke om det ville gitt reaksjon over tid. Havregrøt prøvde jeg meg også med. Det ga reaksjon etter noen dager, altså ikke like raskt som hvete. Jeg har fått tatt blodprøver får å finne ut om det er allergi eller cøliaki, men blodprøvene viste ikke tegn på noe sånt. Da står jeg vel igjen med at det kan være matvareintoleranse (og noe ev. kryssallergi). Kan ellers nevne at det virke som mais også gir meg kviser, men det har jeg kommet på i etterkant, så jeg har ikke gått inn for å sjekke ut om det stemmer. Ris spiser jeg uten problem, så det er ikke alle korn jeg reagerer på, bortsett fra at magen blir veldig treg av for mye risgrøt. Men det kan vel være melkens skyld. En annen ting er jerntabletter. Slike vi får hos Blodbanken. De var ikke noe problem for mange år siden, men for få år siden så var det slik at det nesten ble diare av de for meg. Men jeg tåler mildeste sorten. Ikke at det er et problem, men det passer vel inn i bildet med magen min som tåler mindre og mindre. Og kan også nevne at jeg en periode drakk noe proteinpulver fordi jeg tenkte at det trengte jeg når jeg ikke spiste kjøtt. Mysproteinpulver ble jeg småuvel av. Eggproteinpulver kastet jeg opp av innen en time og har aldri prøvd igjen. Men så lurer jeg altså på om det er noe i magen som jeg har for lite av eller for mye av som kan være opphavet til alt dette her. Kan du hjelpe meg? Jeg har astma og er allergisk mot midd og timotei. Tar astmamedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277045-for-lite-magesyre-enzymer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Mange mennesker reagerer på matvarer og det er normalt at vi fra tid til annen får litt vondt i magen eller reagerer med luftsmerter, forstoppelse eller diaré. En liten gruppe har en reell matvareintoleranse og den vanligste er mangelen på et enzym (laktase) som kan bryte ned melkesukker. Ved inntak av melkesukker vil man raskt få magesmerter, oppblåsthet og diaré. Noen kan også mangle enzymer fra bukspyttkjertelen som er nødvendig for å bryte ned matvarer og et av symptomene kan være at avføringen er påfallende med hensyn til farge, lukt eller at den inneholder ufordøyde matrester. En annen type matvareallergi er når immunapparatet reagerer mot maten og man kan få lokale plager i tarmen i form av smerter, diaré eller forstoppelse. Man kan også få allmennsymptomer som tretthet, leddsmerter eller plager fra andre kroppsdeler enn fordøyelsessystemet. De hyppigste matvarene som gir denne type plager er melk og korn, men det kan også være steinfrukter, nøtter og egg. I kornvarer er det oftest proteinet gluten som fører til reaksjoner og dette finnes i alle kornprodukter, men ikke i ris. Det finnes også mel der man har fjernet gluten. Diagnostikken av matvareallergi kan gjøres ved hudprikketest, blodprøve eller ved gastroskopi ved mistanke om cøliaki (alvorlig glutenintoleranse). Disse prøvene er ikke 100 % å stole på, så jeg pleier å anbefale pasienter med sterk mistanke om matvarereaksjoner å prøve en eliminasjonsdiett. Her vil man kunne teste om plagene forsvinner og om de kommer tilbake ved innføring av en eller flere matvarer. Ved stadig inntak av gluten eller andre matvarer man ikke tåler kan tarmveggen skades og større molekyler kan ”lekke” over i blodbanen og gi ulike symptomer. Når man unngår de samme matvarene vil tarmen ofte kunne reparere seg selv. Jeg vil anbefale deg å konsultere en person med kompetanse innen ernæringsmedisin og få hjelp for å eventuelt teste ut hva du ikke tåler. Uorganisk jern er vanligvis tungt å fordøye for tarmen og da vil ofte organiske jernprodukter som hemejern tåles bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277045-for-lite-magesyre-enzymer/#findComment-2237122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.