Gå til innhold

Hårtap

Anbefalte innlegg

Gjest tynnere hår

Jeg er en 25 år gammel kvinne med hårtap. Det har utartet seg slik: - 15 år: mistet ca halvparten av håret over en periode på 2 år. Alt håret kom gradvis tilbake. Det tok år før håret var like tykt som før. - 22 år: Begynte å miste mye hår jevnt over hele hodet. -23 år: 1/3 av håret igjen. Har mistet hår over hele hodet. I nakken også. Har mistet mest på kronen og den kan såvidt skimtes. -25 år: Håret er en del tykkere og ganske mye tykkere på kronen. Mister ikke mange hår, men når jeg sitter og børster håret og har mørke klær på så kan jeg se at jeg mister nesten like mange hår på 3-4 cm som lange hår. Mister over hele hodet. Bruker Diane p-piller og starte med de i 2004. På pillen har jeg normale østrogen og testosteron verdier i tillegg til at forhøyet verdi av et transporthormon som visstnok skal "inaktivere" testosteron. I perioder der jeg mister mye hår har jeg mye kløe i hodebunn, men den ser frisk ut. Jeg har i utgangspunktet hatt et enormt tykt hår, så på tross av at jeg samlet har mistet nesten 2/3 er det mye igjen i tilleggg til at håret mitt er ganske fluffy så det er foreløpig ikke et kosmetisk problem. Moren min er også plaget med stort håravfall i perioder, men håret hennes har kommet tilbake innen et til et og et halvt år. Hun har brukt Rogaine. Det har jeg og, men har tydeligvis en allergi mot det da det klør infernalsk i flere dager etter påføring. Kan jeg forvente at hår kommer tilbake/stopper opp eller må jeg belage meg på å begynne med parykk om en 5-10 år? Har jo ikke lyst til det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277339-h%C3%A5rtap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Hårproblemet ditt høres ut til å være ganske betydelig. De vanligste typene håravfall i din alder er noe som kalles flekkvis håravfall (”alopecia areata”) og synkronisert håravfall. Flekkvis håravfall gir på relativt kort tid helt bare flekker eller områder som ”flytter seg rundt”, dvs at det kommer gjenveskt samtidig som håret blir borte i nye områder. Dette er en slags immunsykdom der antistoffer går løs på hårrøttene uten at vi vet hvorfor. Ved synkronisert håravfall kan man få en diffus uttynning over hele hodet fordi alle hårene har stoppet å vokse samtidig i sammenheng med en infeksjonssykdom, fødsel, stans i p- piller , blodgivning eller annet. En tredje type håravfall som er sjelden hos unge kvinner, er den som rammer medd som kalles androgenetisk, dvs at den har sammenheng med økt følsomhet i hårrøttene for androgener og at den er arvelig . da får man diffus uttynning over issen , tendens til viker osv. Høres ut som du kanskje likevel har den siste, men litt uvanlig med de svingningene du beskriver, kan også være en kombinasjon. Da er det først og fremst Regaine forte som kan brukes, kan virke litt, men er ikke fantastisk effektivt . Håravfallet kan uansett stagnere så du trenger ikke ta sorgene på forskudd. Div andre behandlinger, laser, massasje osv har dessverre liten effekt på håravfall. Du bør vel kanskje oppsøke en hudlege for å forsøke å få fastslått hvilken typehåravfall du har.

Mvh Jon L

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277339-h%C3%A5rtap/#findComment-2240169
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...