Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, er det sånn at det er kvinnen som er bærer av tvilling-genet? jeg prøver bli gravid,typa mi har to tvillingsøstre, den ene av de fikk igjen tvillinger, er det noen større sjans for at jeg kan få det da? noen som har peil?takk for alle svar

Gjest solstice
Skrevet

Det er kvinnen det kommer an på ja, så tvillingfødsler i farens familie har ikke noe å si. Det genet styrer er om flere egg slippes samtidig, og det kan jo ikke hans gener påvirke :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er kvinnen det kommer an på ja, så tvillingfødsler i farens familie har ikke noe å si. Det genet styrer er om flere egg slippes samtidig, og det kan jo ikke hans gener påvirke :)

"Det er kvinnen det kommer an på ja, så tvillingfødsler i farens familie har ikke noe å si."

Stemmer dette helt, da? Jeg mener å huske at en mann kan gi fra seg tvillingenet til sine barn, men hvis han selv får tvillinger så er det mor eller en tilfeldighet som fører til dette. Det er jo heller ikke alltid tvillinger kommer pga to egg, de fleste tvillinger jeg kjenner er av en eller annen grunn eneggede. Hvordan fordelingen er mellom eneggede og toeggede tvillinger rent statistisk aner jeg ikke.

Gjest også en mamma
Skrevet

Nei, dette er ikke riktig. Når det gjelder toeggede tvillinger stemmer det at det er moren det kommer an på (fordi det altså må løsne to egg fra moren, og det har ikke faren innflytelse på).

Men for eneggende tvillinger kan det arves via både mor og far. Egget deler seg da etter befruktning, og begges gener er like viktige.

Skrevet

Nei, dette er ikke riktig. Når det gjelder toeggede tvillinger stemmer det at det er moren det kommer an på (fordi det altså må løsne to egg fra moren, og det har ikke faren innflytelse på).

Men for eneggende tvillinger kan det arves via både mor og far. Egget deler seg da etter befruktning, og begges gener er like viktige.

Eneggede tvillinger er ikke arvelig.

Jeg lå på barsel sammen med en som hadde fått sitt andre eneggede tvillingpar, hun var en liten sensasjon, og fikk besøk av leger som regnet på sannsynligheten, og den var en til flere millioner.

Skrevet

Jeg trodde det var enighet i forskningsmiljøer om at eneggede tvillinger ikke er arvelig? At det "bare" er en, som oftest, meget vellykket mutasjon?

Gjest solstice
Skrevet

"Det er kvinnen det kommer an på ja, så tvillingfødsler i farens familie har ikke noe å si."

Stemmer dette helt, da? Jeg mener å huske at en mann kan gi fra seg tvillingenet til sine barn, men hvis han selv får tvillinger så er det mor eller en tilfeldighet som fører til dette. Det er jo heller ikke alltid tvillinger kommer pga to egg, de fleste tvillinger jeg kjenner er av en eller annen grunn eneggede. Hvordan fordelingen er mellom eneggede og toeggede tvillinger rent statistisk aner jeg ikke.

Ja, jeg mente selvsagt i første generasjon, ikke disse barnas barn igjen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...