Gå til innhold

Betaling ved mulig overtid

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidstager
Skrevet

Hei!

Har arbeidsgiver anledning til å sette opp en "beredskapsliste" og si at på de dagene man står på denne listen, kan man ikke si nei til å jobbe overtid? Får vanlig betaling for eventuell overtid, men ikke fem øre i kompensasjon for å stå på lista, og jeg kan jo ikke legge noen planer for de dagene jeg står på lista, og det er egentlig det som er spørsmålet da, om man ikke skal ha "bedredskapstillegg" eller noe sånt.

Det skjer ganske ofte at man må jobbe overtid, så det er en reell problemsituasjon. I det siste har jeg hatt en ettermiddag i uka der jeg enten har jobbet overtid eller har hatt ting jeg har vært nødt til å si nei til eller å la være å planlegge å gjøre med familien i tilfelle jeg må jobbe.

Det synes urimelig at vi skal være nødt til å "rydde tid" for jobben uten noen form for kompensasjon syns jeg.

Noen som har peiling? Helst med henvisning til relevant lov eller forskrift. ;-)

petter smart
Skrevet

Dersom du MÅ stille opp så skal du ha stand-by lønn. Det utgjør ikke det helt store. Tror jeg fikk 25 kr timen for helgene.

Vet jeg har lest om dette, skal se om jeg finner det igjen.

Skrevet

De som har "vakt" i den bedriften jeg jobber har lønn (aner ikke hvor mye) når de sitter hjemme om kvedene/helgene og venter på telefoner fra kunder, som kanskje fører til at de må på jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...