Gå til innhold

Regler for helligdager i bedrift.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha en oversikt over regler for helligdager og godgjørelser for bedriften jeg jobber i.. Er ikke så flink til å finne fram til sånt på nettet..og spesielt ikke dette..:/

Noen som vet hvor jeg kan finne noe slags oversikt, eller hvem jeg kan hendvende meg til?

Skrevet

www.kaldender.no

Vel..jeg vet jo om selve helligdagene..men hvilke regler som gjelder da i forb. til en bedrift.. Lønns-godtgjørelse feks.. det å få fri en dag før en helligdag feks..hvordan det fungerer.. osv.

Det må da finnes noe slags oversikt?

Skrevet

Det har kanskje noe å si for hvilken type bedrift d er;)

Skrevet

Du må vel henvende deg til personalavdelingen i bedriften du jobber i, vil jeg tro.

Skrevet

Du må vel henvende deg til personalavdelingen i bedriften du jobber i, vil jeg tro.

Jeg jobber i personalavdelingen..hehe.. men jeg har til vanlig helt andre arbeidsoppgaver innen økonomi..men hun som jobber med hms har det for travelt, og trengte hjelp til dette...men jeg har jo ikke peiling..

Sitter på tlf med fellesforbundet nå, så får vi satse på at jeg får dette til..hehe..en oppgave som skal være en helt enkel en;)

Skrevet

Vel..jeg vet jo om selve helligdagene..men hvilke regler som gjelder da i forb. til en bedrift.. Lønns-godtgjørelse feks.. det å få fri en dag før en helligdag feks..hvordan det fungerer.. osv.

Det må da finnes noe slags oversikt?

Det er vel ikke vanlig å ha fri dag før en helligdag (ja, jeg vet de har litt fri, knskje halv dag, i kommunen). Tar vu fri en sånn dag, er det ferie, trekk i lønn, eller det går av fleksitiden.

Menreglene kan være forskjellige etter hvor arbeidsgiver og arbeidstaker er organisert, og om det avtale i bedriften.

skorpion1975
Skrevet

F1: Lovbestemt ukentlig fridag.

F1-dagen skal være markert i turnusplanen. Dagen skal inneholde en sammenhengende fritid på minst 35 timer, og skal alltid inngå et helt døgn. Men kan etter avtale med tillitsvalgt gjennomsnittberegnet til 28 timer i enkeltuker. Fritiden skal så vidt mulig legges til en søn- eller helligdag.

F2: Ordinær fridag på hverdag.

Fridag som fremkommer av at uketimetallet for stillingen er fylt opp på andre ukedager.

F3: Fri på helge- og høgtidsdager:

Ansatte skal ha fri med lønn så mange helge- og høgtidsdager om driften tillater det. (røde dager).

F3 gir fri med ordinær lønn, uten helge- og høytidstillegg.

F4: Erstatning for arbeid på helg- og høgtidsdager:

Helge- og høgtidstillegg skal utbetales med 1 1/3 timelønn. I stedet for godtgjøring kan det helt eller delvis gis fri 1 1/3 arbeidet time, innen 1 måned. Fritid i stedet for betaling skal drøftes mellom partene. Overenskomstens pkt. 3.2.

OBS: F4-dager settes på svarte ukedager.

F5: Erstatningsfri for F1-dag.

Dersom en F1-dag (mandag – lørdag) faller på en helge- eller høgtidsdag, skal det gis 1 ekstra fridag innen en måned før eller etter. Overenskomstens pkt. 3.4.

F5-dager styres av grunnturnusen.

F5-dag kan aldri legges til søn- eller helligdag.

OBS: F5-dager settes på svarte ukedager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...