Gå til innhold

Frustrert over eks

Anbefalte innlegg

4barns mor-77
Skrevet

Jeg er i gang med en ME-utredning, og i den forbindelse skal jeg til Oslo 20-21 juni. KANSKJE! Jeg er nemlig avhengig av barnevakt, men eksen "kan" ikke...

Jeg har time sent på dagen, og kunne levert unga på skolen selv den 20. Så kunne han hentet de, og levert de tilbake på skolen den 21. Altså snakk om EN natt ekstra!Er dèt fryktelig mye forlangt?

Kan ta med litt bakgrunnsstoff og... Vi har ikke vært sammen på mange år, jeg har ny samboer, og han har ny samboer og en ny datter. Han bor litt i underkant av en halvtimes kjøring unna, og derfor "slipper" han å ha unga den ene dagen i uka som vanligvis følger "vanlig samværsordning".

Vi prøvde en periode å ha de annenhver uke, men det fungerte ikke. Han gikk med på det for å slippe bidrag selvfølgelig, men som han sa... "han tjente da ikke noe på detta der, så det var ingen vits!"(utgifter til kjøring/henting) Så for ett år siden gikk vi tilbake til vanlig samvær, da uten en dag i uka. Dette etter en hendelse hvor han ringte meg og survet over hvilket pes det var med all den kjøringa hver dag... MED UNGA SITTENDE I BILEN!!! Altså, de satt å hørte på!

Sånt skal unga mine slippe å høre på, så fra den dagen inngikk vi den nye avtalen. Det har fungert greit, så lenge det ikke er snakk om at han må hjelpe til eller stille opp litt ekstra. Som det faktisk står i avtalen at han skal! Jeg tok med dèt, da han betaler bidrag ut ifra at han har de 4-8 netter pr måned. Og siden han ikke gidder å ha de en dag i uka, syntes jeg det var greit å ta med at han da kunne være grei å ha med og gjøre, OM det skulle bli behov for hjelp.

Jeg var sammen med ham i 6 år, så han er vel den som vet best _at_ det er behov for en sånn utredning. Han har fått kjenne på kroppen, hvordan det er å ha en kronisk utmattet samboer. Så han burde jo strengt talt forstå at utredningen er nødvendig?!?

Det siste året har jeg vært innlagt på sykehus 2 ganger, èn gang pga en lungebetennelse som aldeles ikke ville gi seg. Etter 3 mislykkede antibiotika kurer og en CRP på 200 ble jeg lagt inn fordi de mistenkte at infeksjonen var gått i blodet. (hva nå dèt betyr?)

Andre gangen mistenkte de at jeg hadde virus på balansenerven (krystall syken). Og jeg ble lagt inn fordi jeg kastet opp masse blod.

Begge gangene endte det med at min samboer, som ikke har krav på fri med lønn, måtte ta seg fri fra jobb. (eks kunne benyttet seg av skole/sfo og gått på jobb allikevel. Og det blir vel sånn nå også er jeg redd...

Min samboer ble også noe frustrert en gang, og sa at vi bare skulle gi ham opp. At vi rett og slett bare har unga hjemme, så kan far heller si ifra HVIS det passer å ha de en gang. (det var etter en periode med bråk ift samværet. Virket ikke som han ville ha de i det hele tatt) Men de eneste som taper på dèt er jo unga!!!

Må vi bare godta dette?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor samboeren din ikke kan ha ungene? De kan da vel være på sfo frem til stengetid om det er han som har dem, like mye som om det er eksen som har dem? *Forvirret*

Ang. ekser som ikke samarbeider så tror jeg man bare må innrette seg på andre måter og ikke regne med dem i det hele tatt. Dessverre.

Gjest Ekser kan være til bryderi
Skrevet

jeg har egentlig ingen gode råd, men det virker ikke på meg som din eks. er innteressert i noe samarbeid, og da nytter det ikke å presse igjennom noe som helst. Jeg vil gjort som din nye samboer sier. Kjør deres eget løp, å ikke la deg irritere av at han aldri gjør ditt eller datt. Din eks. er IKKE innteressert i å hjelpe deg og deres felles barn, han er helt klart bare til bryderi, og det vil han bar forsette å være. Dine barn har det helt sikkert like greit uten han som med han. Det nytter ikke å presse på samvær som ikke er ønsket fra begge parter. Sorry men sannt.

4barns mor-77
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor samboeren din ikke kan ha ungene? De kan da vel være på sfo frem til stengetid om det er han som har dem, like mye som om det er eksen som har dem? *Forvirret*

Ang. ekser som ikke samarbeider så tror jeg man bare må innrette seg på andre måter og ikke regne med dem i det hele tatt. Dessverre.

Ja, ikke sant... Han kunne sendt de i veien om morgenen, også ferdig med dèt...

Han jobber 7-15. Og sfo åpner 7 om morgenen. Hvilket vil si at han hadde kommet maks en halvtime for sent. Men dèt går det ann å ta opp med arbeidsgiver...

Samboeren min derimot, han jobber fra 13.30 til 00.00, og må derfor bare ta seg fri. Kan ikke kombineres.

Samboeren til eksen går forøvrig hjemme med deres felles datter, og skolen vet godt at jeg er under utredning, så det hadde ikke vært noe problem å be de fri heller om det passet bedre. Og det sa jeg til ham... Men NEIDA!

Hyl!!!

Skrevet

Ja, ikke sant... Han kunne sendt de i veien om morgenen, også ferdig med dèt...

Han jobber 7-15. Og sfo åpner 7 om morgenen. Hvilket vil si at han hadde kommet maks en halvtime for sent. Men dèt går det ann å ta opp med arbeidsgiver...

Samboeren min derimot, han jobber fra 13.30 til 00.00, og må derfor bare ta seg fri. Kan ikke kombineres.

Samboeren til eksen går forøvrig hjemme med deres felles datter, og skolen vet godt at jeg er under utredning, så det hadde ikke vært noe problem å be de fri heller om det passet bedre. Og det sa jeg til ham... Men NEIDA!

Hyl!!!

Ah, det ante meg at samboeren din hadde en arbeidstid som krasjet ja. Uff, sånne ekser altså! Du har ingen andre som kan passe ungene den dagen da, foreldre? Tanter/onkler? Venninne? Du har ikke mulighet til at de kan overnatte hos hver sin venn denne dagen?

4barns mor-77
Skrevet

Ah, det ante meg at samboeren din hadde en arbeidstid som krasjet ja. Uff, sånne ekser altså! Du har ingen andre som kan passe ungene den dagen da, foreldre? Tanter/onkler? Venninne? Du har ikke mulighet til at de kan overnatte hos hver sin venn denne dagen?

Jah, samboer jobber med transport og er ikke engang i nærheten. Så det krasjer _litt_!

Det _kan_ jo hende de kunne fått overnatte hos hver sin venn, men synes egentlig det er forjævlig å skulle "plage" andre med det og. Familie og venner jobber desverre de også...

Nei, jeg vet ikke jeg... HYL!

Snakket med barneverns-damen "vår" før helga, og hun spurte da om far var flink i forhold til avlastning. Jada, sier jeg vettu... dumme dama! For nå hørtes han da vitterlig så "grei ut" sist jeg snakket med ham... (skinnet bedrar da og)

Tok kontakt med barnevernet selv for et par år siden da jeg følte at jeg ikke klarte å følge opp ordentlig. Fortalte henne nå at jeg var under utredning for me, og hun utbrøt at: "så godt! kanskje du endelig finner ut hvorfor du er så trett og sliten bestandig?" Saken hos barnevernet ble forøvrig avsluttet, da vi klarer oss såpass bra tross alt. Ikke for dèt... Jeg vet ikke hvordan de skulle kunne hjulpet heller i denne situasjonen. Tatt en prat med far kanskje?

4barns mor-77
Skrevet

jeg har egentlig ingen gode råd, men det virker ikke på meg som din eks. er innteressert i noe samarbeid, og da nytter det ikke å presse igjennom noe som helst. Jeg vil gjort som din nye samboer sier. Kjør deres eget løp, å ikke la deg irritere av at han aldri gjør ditt eller datt. Din eks. er IKKE innteressert i å hjelpe deg og deres felles barn, han er helt klart bare til bryderi, og det vil han bar forsette å være. Dine barn har det helt sikkert like greit uten han som med han. Det nytter ikke å presse på samvær som ikke er ønsket fra begge parter. Sorry men sannt.

Jo, forsåvidt... Det har jo vært sånn i flere år nå, at min samboer tar seg mer av unga enn hva faren deres gjør... Og samboer står på sitt, han tar gjerne på seg ansvaret.

Men jeg tenker at unga ville savnet pappa`n sin. Og lure på hvorfor de ikke får besøke ham. Og lillesøster ikke minst... Hun er 10 måneder, og jenta mi som blir åtte nå i sommer synes jo det er spesielt stas med en lillesøster.

Som hun forøvrig får se alt for sjeldent! Hans samboer tar med seg barnet til faren sin de helgene unga er hos ham.

Skrevet

Jah, samboer jobber med transport og er ikke engang i nærheten. Så det krasjer _litt_!

Det _kan_ jo hende de kunne fått overnatte hos hver sin venn, men synes egentlig det er forjævlig å skulle "plage" andre med det og. Familie og venner jobber desverre de også...

Nei, jeg vet ikke jeg... HYL!

Snakket med barneverns-damen "vår" før helga, og hun spurte da om far var flink i forhold til avlastning. Jada, sier jeg vettu... dumme dama! For nå hørtes han da vitterlig så "grei ut" sist jeg snakket med ham... (skinnet bedrar da og)

Tok kontakt med barnevernet selv for et par år siden da jeg følte at jeg ikke klarte å følge opp ordentlig. Fortalte henne nå at jeg var under utredning for me, og hun utbrøt at: "så godt! kanskje du endelig finner ut hvorfor du er så trett og sliten bestandig?" Saken hos barnevernet ble forøvrig avsluttet, da vi klarer oss såpass bra tross alt. Ikke for dèt... Jeg vet ikke hvordan de skulle kunne hjulpet heller i denne situasjonen. Tatt en prat med far kanskje?

Snakk med kompiser til ungene dine. De aller fleste vil gjerne hjelpe til, bare de blir spurt.

Du hadde sikkert syntes det var hyggelig om du kunne hjelpe en annen familie på samme måten om du ble spurt. Det er lite heft å ha en kamerat på overnatting på en skoledag.

Det er viktig at du ikke pynter sannheten for barnevernet. De er til for å hjelpe dere og dere får ikke hjelp hvis dere later som om alt er greit!

Håper det løser seg for dere. Det er viktig at du får undersøkelsen din.

4barns mor-77
Skrevet

Snakk med kompiser til ungene dine. De aller fleste vil gjerne hjelpe til, bare de blir spurt.

Du hadde sikkert syntes det var hyggelig om du kunne hjelpe en annen familie på samme måten om du ble spurt. Det er lite heft å ha en kamerat på overnatting på en skoledag.

Det er viktig at du ikke pynter sannheten for barnevernet. De er til for å hjelpe dere og dere får ikke hjelp hvis dere later som om alt er greit!

Håper det løser seg for dere. Det er viktig at du får undersøkelsen din.

Har aldri pyntet på sannheten for de. Og vi har fått mye god hjelp derfra;)

Men vet ikke hva de kunne hjulpet med i denne situasjonen?

Hadde syntes det var koslig med besøk selv ja, men synes at far burde stilt opp. Men det gjør han jo ikke...

Får se hva jeg får til... Har vurdert å ringe barneverns-damen og spørre om hun kunne snakket litt med far. Men seriøst, jeg tviler på at det hjelper!

Gjest Ekser kan være til bryderi
Skrevet

Jo, forsåvidt... Det har jo vært sånn i flere år nå, at min samboer tar seg mer av unga enn hva faren deres gjør... Og samboer står på sitt, han tar gjerne på seg ansvaret.

Men jeg tenker at unga ville savnet pappa`n sin. Og lure på hvorfor de ikke får besøke ham. Og lillesøster ikke minst... Hun er 10 måneder, og jenta mi som blir åtte nå i sommer synes jo det er spesielt stas med en lillesøster.

Som hun forøvrig får se alt for sjeldent! Hans samboer tar med seg barnet til faren sin de helgene unga er hos ham.

Unger savner ikke en far som ikke er tilstede. De vil synes det er sårt, men når de blir større skjønner de at det ikke har vært noe savn. Det dine barn vil savne er en far som er tilstede, og det er jo ikke din eks. De vil ha en far som er med de på fritids akiviteter osv. og det har de ikke, og vil nok heller ikke få det. Det er sårt, men du kan uheldigvis ikke gjøre noe med det. De er heldig som har en stefar som stiller opp det han kan. Venner, naboer vil helt sikkert hjelpe deg og dine.

4barns mor-77
Skrevet

Unger savner ikke en far som ikke er tilstede. De vil synes det er sårt, men når de blir større skjønner de at det ikke har vært noe savn. Det dine barn vil savne er en far som er tilstede, og det er jo ikke din eks. De vil ha en far som er med de på fritids akiviteter osv. og det har de ikke, og vil nok heller ikke få det. Det er sårt, men du kan uheldigvis ikke gjøre noe med det. De er heldig som har en stefar som stiller opp det han kan. Venner, naboer vil helt sikkert hjelpe deg og dine.

Nåja... De er nå hos faren sin annenhver helg om ikke annet, og dèt tror jeg vittelig de vil savne. Det er det som er så "dumt" (misforstå meg rett nå) han er veldig flink med de _når_ han har de. Det er jo ikke dumt sånn sett, men det blir jo vanskelig å "gi ham opp" da...

Gjest Man skal høre mye før øra faller av
Skrevet

Nåja... De er nå hos faren sin annenhver helg om ikke annet, og dèt tror jeg vittelig de vil savne. Det er det som er så "dumt" (misforstå meg rett nå) han er veldig flink med de _når_ han har de. Det er jo ikke dumt sånn sett, men det blir jo vanskelig å "gi ham opp" da...

Herregud, makan til bullshit "Ekser kan være til bryderi" kommer med. SELVSAGT skal du ikke kutte all kontakt med barnas far. Det har du heller ingen rett til. Og så lenge han har dem annenhver helg eller så, så oppfyller han jo sin del av "avtalen".

4barns mor-77
Skrevet

Herregud, makan til bullshit "Ekser kan være til bryderi" kommer med. SELVSAGT skal du ikke kutte all kontakt med barnas far. Det har du heller ingen rett til. Og så lenge han har dem annenhver helg eller så, så oppfyller han jo sin del av "avtalen".

Nja... Det står også i avtalen at han skal være stille opp litt ekstra ved behov, og den delen utgår... Han "kan" aldri.

Men selv om det til tider har vært fristende å gi f... i hele fyren, så er jo ikke dèt aktuelt. Som jeg skrev lenger opp her et sted, så er det jo bare unga som taper på det. Men du verden så frustrerende det har vært innimellom.

Skrevet

Du kan ringe til Bestillerenheten å få hjelp til derfra. Jeg har gjort det et par ganger hvor faren ikke kunne og har bl.a hatt tre dagers avlastning hos lederen på SFO, helgeavlasteren ble betalt for å ha minstemann i tre uker mens jeg var på sykehus osv. Problemet er å finne noen som kan være hos dem, ikke betalingen tror jeg. Jeg har i hvert fall aldri blitt nektet avlastning under sykehusopphold hvis faren ikke har vært tilgjengelig.

4barns mor-77
Skrevet

Du kan ringe til Bestillerenheten å få hjelp til derfra. Jeg har gjort det et par ganger hvor faren ikke kunne og har bl.a hatt tre dagers avlastning hos lederen på SFO, helgeavlasteren ble betalt for å ha minstemann i tre uker mens jeg var på sykehus osv. Problemet er å finne noen som kan være hos dem, ikke betalingen tror jeg. Jeg har i hvert fall aldri blitt nektet avlastning under sykehusopphold hvis faren ikke har vært tilgjengelig.

Har jeg aldri hørt om... Hva er det? Hvor finner jeg det? =)

Skrevet

Har jeg aldri hørt om... Hva er det? Hvor finner jeg det? =)

Lurer på om det heter Pleie og omsorg andre steder enn i byen. Det er det kontoret der man søker hjemmehjelp, hjemmesykepleie, ergotereaput, tt-kort, ledsagerbevis osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...