Gå til innhold

Hvor mange kalorier...

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'
Skrevet

Jeg har planer om å gå ned 5 kilo i sommer. Tror det er helt realistisk, men jeg kan veldig lite om hvor mye jeg bør spise per dag og hvor mange kalorier etc det er i forskjellig mat. Er det noen nettside hvor jeg f.eks kan finne ut hvor mange kalorier jeg bør spise per dag og hvor jeg kan legge inn den maten jeg spiser og få oppdatert hvor mange kalorier det er? En type elektronisk "matdagbok"...Det tror jeg hadde vært til stor hjelp for meg og dessuten veldig motiverende.

Forslag???

Nyttårsjenta'
Skrevet

www.vektklubben.no

Supert! Denne var jo gratis også. Men, jeg finner ingen informasjon om hvor mange kalorier jeg bør spise pr dag.. Vet du om det finnes på den siden eller vet du om en annen plass hvor jeg kan finne informasjonen?

Skrevet

Blir også flink å lese på innholdsfortegnelsen. Da kommer du til å få deg noen sjokk på enkelte matvarer som inneholder veldig mye fett og sukker.

Nyttårsjenta'
Skrevet

Blir også flink å lese på innholdsfortegnelsen. Da kommer du til å få deg noen sjokk på enkelte matvarer som inneholder veldig mye fett og sukker.

Hmmm... Vet ikke helt hva jeg skal se etter... Vet jo at kcal er viktig å se på. Men, f.eks. 125 kcal på yoghurt sier ikke meg så mye. Hvor mye er normalt å spise pr dag? Jeg er 172 lang, veier 66 kg, mosjonerer ikke nok og vil ner til 62 kilo. Kan du hjelpe..?

Skrevet

Du kan lese en del på www.dinkost.no

De anbefaler enten 1300, 1500 eller 1800 kcal pr dag i en vektreduksjonsperiode, avhengig av hvor fysisk aktiv du er.

Skrevet

Hmmm... Vet ikke helt hva jeg skal se etter... Vet jo at kcal er viktig å se på. Men, f.eks. 125 kcal på yoghurt sier ikke meg så mye. Hvor mye er normalt å spise pr dag? Jeg er 172 lang, veier 66 kg, mosjonerer ikke nok og vil ner til 62 kilo. Kan du hjelpe..?

Lærte på treninga at "hvileforbruket" var ca. 1 kalori pr. kilo kroppsvekt pr. time.

Så for deg er det 1 * 67 * 24 = 1608,-. Dvs. at du ikke bør ligge under dette. Da risikerer du at kroppen går over på sparebluss, og forbrenningen blir definitivt ikke optimal. Du risikerer også at kroppen kvitter seg med muskler. Og det er ikke bra. (Mindre musker forbrenner mindre i framtiden.)

Jeg jeg blir generelt sprø av å telle kalorier.

Om man følger noen enkle regler er dette mye enklere.

1. Spis minst 4 ordentlig måltider + 2 små mellommåltider. Da har du høyt blodsukker hele dagen = maksimal forbrenning.

2. Spis når du er sulten. Om du ikke gjør det så sprekker du lett og dytter innpå masse usunn mat.

3. Spis sakte. Legg ned bestikk mellom hver bit osv. Da kjenner kroppen når den blir mett. I tillegg smaker du mye mer på maten, og det blir en bedre opplevelse.

4. Slutt å spise når du er mett. (Selv om du egentlig har lyst til å spise mer) Det er helt OK at det ligger noe igjen på tallerkenen. På den måten har du bevist at du slutter når kroppen er mett.

5. Spis grønt og grovt. Kutt ned på sukker, raske karbohydrater som fint brød, poteter, pasta, ris, osv. Kutt også ned på fett dersom du spiser mye av det. (Litt sunt fett trenger man)

6. Mosjoner. Sett deg mål og skriv opp hva du gjør. Da er det enklere å ikke sluntre unna.

Lykke til:-)

Skrevet

Supert! Denne var jo gratis også. Men, jeg finner ingen informasjon om hvor mange kalorier jeg bør spise pr dag.. Vet du om det finnes på den siden eller vet du om en annen plass hvor jeg kan finne informasjonen?

Hvis du søker på formel der inne, så kommer det opp innlegg som viser deg hvordan du skal regne det ut. Jeg har gått ned over 10 kilo med den metoden, pluss litt fokus på karbo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...