Gå til innhold

Det danske tallsystemet


Gjest bakvendtland

Anbefalte innlegg

Gjest bakvendtland

Hei alle sammen. I disse ferietider, så er det muligens en del som skal til Danmark, og det er kanskje like frustrerende hver gang når danskene bruker det gamle tallsystemet, med tres, halv tres osv… Det tok lang tid før jeg skjønte "logikken" i dette systemet, men nå tror jeg at jeg har en viss oversikt - og denne ønsker jeg å dele med dere. Kom gjerne med innspill dersom dere mener det er noe feil her.

Tres = 60 (et snes=20, tres=3 snes=3x20)

Firs = 80 (fire snes= 4 x 20)

Fems = 100 (fem snes=5 x 20)

Halv tres = 50 (tre snes minus et halvt snes, dvs 60-10)

Halv firs= 70 (fire snes minus et halvt snes, dvs 80-10)

Halv fems= 90 (fem snes minus et halvt sns, dvs 100-10)

Fire og en halv tres= 54 (tre snes minus et halvt snes pluss fire, dvs 60-10+4)

Fem og en halv fems=95 (fem snus minus et halvt snes pluss fem, dvs 100-10+5

Dette er på samme måte som om vi sier femogfemti, sjuogfemti osv… altså 55 og

Jeg lurer på om de ikke sier 100 i Danmark og kun sier fems? Eller brukes ikke fems til tallet hundre, kun om man snakker om 90 - altså halv fems? Og hva er to hundre? Er det tofems eller to hundre? Akkurat her er jeg litt usikker, så kom gjerne med innspill om du har peiling her.

Da håper jeg at dere skjønner "systemet" med de danske tallene.

God sommer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hundre har vært brukt i mange år. Hundre og fems går sikkert litt omhverandre fremdeles, kanskje avhengig av hvilken generasjon du snakker med.

Etter en lynrask titt på oversikten din tror jeg det ser riktig ut, bortsett fra at de vel sier "fire og halv tres", ikke "fire og EN halv tres". Men noe av problemet med de danske tallene er vel ofte at de sier beløpet litt fort og slurvete, ikke at man ikke forstår regnestykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Du er inne på noe riktig, men ikke helt riktig.

54 heter fire og halvtres.

50 er halvtres og altså fra gammelt av er det halv tredje snes, altså midt imellom to og tre snes.

Tres er tre snes altså seksti.

Halvfjers er halvfjerde snes, altså halvveis mellom tre og fire snes, det er 70.

80 er fire snes, og heter firs.

90 er halvfems, halv femte snes, halvveis mellom fire og fem snes.

Fems er det ikke noe som heter, det heter hundrede.

Tallet 175 heter et hundrede og fem og halvfjers.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Hundre har vært brukt i mange år. Hundre og fems går sikkert litt omhverandre fremdeles, kanskje avhengig av hvilken generasjon du snakker med.

Etter en lynrask titt på oversikten din tror jeg det ser riktig ut, bortsett fra at de vel sier "fire og halv tres", ikke "fire og EN halv tres". Men noe av problemet med de danske tallene er vel ofte at de sier beløpet litt fort og slurvete, ikke at man ikke forstår regnestykkene.

Det heter ikke fems men hundrede.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Hundre har vært brukt i mange år. Hundre og fems går sikkert litt omhverandre fremdeles, kanskje avhengig av hvilken generasjon du snakker med.

Etter en lynrask titt på oversikten din tror jeg det ser riktig ut, bortsett fra at de vel sier "fire og halv tres", ikke "fire og EN halv tres". Men noe av problemet med de danske tallene er vel ofte at de sier beløpet litt fort og slurvete, ikke at man ikke forstår regnestykkene.

Ja, enkelte dansker snakker jo så fort og...

Merker man lærer en del dansk av å se på danske filmer. Elsker filmer med Kim Bodnia bl.a. I går så jeg filmen Pusher, meget bra film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Det heter ikke fems men hundrede.

Hilsen

Takk mandolina, det var det jeg var litt i tvil om - og mistenkte. At det het halv fems for nitti, men at hundre var hundre og ikke fems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke fems men hundrede.

Hilsen

Jeg tror du kan høre fems brukt blant de eldre. Men hundre har nok stort sett overtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk mandolina, det var det jeg var litt i tvil om - og mistenkte. At det het halv fems for nitti, men at hundre var hundre og ikke fems.

Jeg tror du kan høre fems brukt blant de eldre. Men hundre har nok stort sett overtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Det heter ikke fems men hundrede.

Hilsen

Men sier/skriver de hundre eller hudrede? Og hvordan uttaler de det? Hondæde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Men sier/skriver de hundre eller hudrede? Og hvordan uttaler de det? Hondæde?

Jeg mente hundrede og ikke hudrede by the way

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Jeg tror du kan høre fems brukt blant de eldre. Men hundre har nok stort sett overtatt.

ethundreogsyvoghalvfems er det 197?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg tror du kan høre fems brukt blant de eldre. Men hundre har nok stort sett overtatt.

Fems blir ikke brukt av noen, mormoren min ble 100 år og brukte aldri ordet fems, ikke noen andre eldre jeg kjenner heller, faren min er 80 og sier hundrede.

Fems blir ikke brukt for tallet 100.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Men sier/skriver de hundre eller hudrede? Og hvordan uttaler de det? Hondæde?

100 er hundrede, uttalen kan jeg ikke gi deg på skrift, det må høres.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fems blir ikke brukt av noen, mormoren min ble 100 år og brukte aldri ordet fems, ikke noen andre eldre jeg kjenner heller, faren min er 80 og sier hundrede.

Fems blir ikke brukt for tallet 100.

Hilsen

OK, da husker jeg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Fems blir ikke brukt av noen, mormoren min ble 100 år og brukte aldri ordet fems, ikke noen andre eldre jeg kjenner heller, faren min er 80 og sier hundrede.

Fems blir ikke brukt for tallet 100.

Hilsen

Hundreoghalvfems - er det hundreognitti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stikkord for å huske dette med "halv": Tenk på klokka! :-)

Mange nordmenn kan nok synes det er rart at når "treds" = 60, så er likevel ikke "halv treds" det samme som 30.

Men dette kan sammenlignes med klokka: Når vi sier at klokka er halv åtte, er den jo ikke fire, men altså halvveis mellom 7 og 8.

På tilsvarende måte er halv treds halvveis mellom 40 og 60! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Et stikkord for å huske dette med "halv": Tenk på klokka! :-)

Mange nordmenn kan nok synes det er rart at når "treds" = 60, så er likevel ikke "halv treds" det samme som 30.

Men dette kan sammenlignes med klokka: Når vi sier at klokka er halv åtte, er den jo ikke fire, men altså halvveis mellom 7 og 8.

På tilsvarende måte er halv treds halvveis mellom 40 og 60! ;-)

Bra forklaring.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...