Gå til innhold

Det danske tallsystemet


Gjest bakvendtland

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fems blir ikke brukt av noen, mormoren min ble 100 år og brukte aldri ordet fems, ikke noen andre eldre jeg kjenner heller, faren min er 80 og sier hundrede.

Fems blir ikke brukt for tallet 100.

Hilsen

Da søsteren min tok sykepleien på Jylland for 10 år siden, var det forsatt en hel del eldre personer som brukte fems i det området hun oppholdt seg i.

Etter som jeg husker brukte også oldemor fems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Da søsteren min tok sykepleien på Jylland for 10 år siden, var det forsatt en hel del eldre personer som brukte fems i det området hun oppholdt seg i.

Etter som jeg husker brukte også oldemor fems.

Det er et annet ord, som blir brukt, som ligner, det er fims, men det har en helt annen betydning, nemlig promp.

Ingen i Danmark sier fems for tallet 100.

Jeg spurte for sikkerhets skyld foreldrene mine i telefonen i dag, og de hadde aldri hørt dette ordet brukt på denne måten, faren min er 80 og i arbeidet hans har han reist over hele Jylland, og talt med mange mennesker, han bare lo, da jeg spurte om han noen gang hadde hørt ordet fems, det er det ingenting som heter, det må være halvfems altså 90, det har vært snakk om, sa han.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke fire og en halv tres, men fire og halv tres.

Det heter hundrede (uttalses nesten som hundre), to hundrede osv, ikke fems, to fems osv.

Dette vet jeg 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakvendtland

Det heter ikke fire og en halv tres, men fire og halv tres.

Det heter hundrede (uttalses nesten som hundre), to hundrede osv, ikke fems, to fems osv.

Dette vet jeg 100% sikkert.

Takk softline :-)

Vet du hvordan danskene regner da, sier de pluss og minus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...