Gå til innhold

Vurderer å bryte ut.


Gjest vilikkvilikke

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaMolina

Tusen tak for svar.

Jeg har prøvd å finne på ting, men det blir bare rot. Og så kommer jeg hjem til en sur mann, et hus som ikke ser ut og unger som kanskje ikke har kommet seg i seng til rett tid.

Da er det neste bedre å la være å gå ut.

Men det er vel egentlig dumt det også.

Det er neimen ikke lett dette. Jeg er jo glad i mannen. Han har mange flotte kvaliteter også, vi bare klarer ikke helt å være på samme side.

Hvor mye penger må jeg regne med å trenge for å forsørge meg og barna? Jeg er helt blåst på slike ting.

Jeg må understreke at jeg km fra en annen bakgrunn enn deg. Jeg var inne i en depresjon pga vold fra min eks mann over flere år. Jeg har levd på attføring som er på ca 8000 netto. Jeg regner alt i netto. Pappan har ikke betalt barnebibidrag, dermed satt jeg igjen med minstbidraget som er på 3550 for tre barn. Men disse summene har variert. I noen perioder hadde jeg ikke mer enn ca 6000 i attføring også pga tvangstrekk og at jeg har vært for sliten og sløv til å få det rettet opp. Barnetrygd på 3880. I tilegg til dette måtte jeg på sosialen for å få dekket inn noen tusen slik at jeg levde på minste sosialsatser i Norge.

Det har vært beintøft. Men i mitt tilfelle så var det absolutt nødvendig.

Dessuten Kan det være at du vil ha et helt annet utgangspunkt økonomisk. Mannen din vil vel betale bidrag og dere vil dele noe i det dere har opparbeidet dere sammen.

Da jeg flyttet med mine tre barn så rømte jeg og jeg eide ikke en seng engang.

Jeg grøsser når jeg tenker på hvordan dette var og det har vært forferdelig slitsomt og vondt å forklare barna mine at NEI vi har ikke råd.

Men de fleste alene foreldre i Norge håper jeg da er i en annen situasjon enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Tusen takk for svar.

Hvordan finner jeg i så fall ut hva slags stønader jeg har krav på og hvor mye det vil utgjøre?

Jeg har kikket litt etter steder å bo, men finner bare hus eller små leiligheter som er til salgs. Det er jo mye over 1 million for det billigste. Jeg kan jo aldri få råd til noe slikt. Hvor finner jeg oversikt over ting til leie?

Barnetrygden er jo bare på 970,-, så om jeg får for 4 eller 5 utgjør jo ikke den helt store forskjellen.

Kan jeg klare meg på det jeg tjener på å jobbe i butikk for eksempel? Hvor mye tjener man på en 100 prosent stilling i butikk egentlig?

Fem barnetrygder er jo nesten fem tusen i måneden så det er ikke så ille. På bidragsveilederen på NAV.no kan du regne ut bidraget du får fra mannen din og se på hva du har av andre rettigheter. Du får overgangsstønad blant annet, så det går fint an å klare seg. Kjøpe bolig kan du neppe så lenge du ikke har noen jobb - banken vil jo se at du har inntekter før de gir deg lån. Men du kan leie. Det er ikke så håpløst å være alenemor, men det er ikke veldig fett heller. Men det er mye bedre enn å leve med en mann som ikke er til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...