Gjest RolfB Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har vært plaget med nakkesmerter i over ett år nå. Prøvd mange forskjellige typer behandling ... fysioterapi, manuell terapeut, naprapat og til sist akupunktur. Akupunktur fungerte som en ganske bra smertelindring, men etter endt behandling over 3-4 kom smertene tilbake etter ca. 1 uke. (klarer ikke gå tilbake til akupunktur da angstfølelse melder seg når man ligger alene med nåler i nakken og ikke kan bevege seg). Smertene er som følger (ingen av de er til stede i nøytral posisjon): Vondt midt på brystet bittelitt til høyre for meg. Altså der ribbeina "møtes", men litt til høyre for der igjen. Nakken knekker fryktelig ofte. Omtrent uansett bevegelsesretning lager den knirk eller knekk (samme gjør bevegelser av adamseplet med hodet litt på tilt. Bevegelser av adamseplet med hodet i en litt spesiell tilt fører av og til (noen ganger oftere) til et slags støt som går opp bak øret. Når jeg legger hodet mot venstre er det en veldig vond strekk i området bak øret mot høyre skulderen. Strekket øker i smerte ved press på toppen av skulder. Det gjør også vondt på utsiden av skulderen og det knekker ofte ved rotering. Biceps og underarmsmuskulatur er ømme. Strekk med armer forover kjennes unormalt sterkt i skulderbladregionene (begge sider). I tillegg til dette så har jeg problemer med mine knær som av og til kjennes ut som at de "løsner" om jeg gjør et plutselig hopp (som over en dam i gata). I tillegg (igjen) har jeg sporadisk smerter i albuene, men de kan forekomme i helt avslappede situasjoner. Noe som forsåvidt er noenlunde likt med knærne. Smerten ligger da på utsiden av albuene. Det hører med til historien at en stund før de første nakke/arm/skuldre/bryst-greiene kom (inklusive knekking - unntatt rotering av skuldrer) var jeg såpass uheldig at jeg sprang opp i en glasskarm i full fart oppover en bakke. Denne traff meg hardt i hodet og jeg måtte sy tre sting. Man lurer jo gjerne på om dette er en medvirkende årsak. Etter alt jeg har prøvd og fått lite eller midlertidig resultat lurer jeg på hva som kan feile. Er det noe alle går glipp av her? Er ikke så veldig flink til å fortelle om alle symptone når jeg står face2face med en lege som gjerne virker som han har fryktelig dårlig tid og bare vil ha meg fortest mulig gjennom systemet. Legene har forresten trykket på nakken min og mener det ikke er noe skiveforskyvning eller den slags. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279069-nakkesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg er jo også spesialist i allmennmedisin og den vanlige fremgangsmåten er å forsøke å finne diagnose før man vurderer behandling. Etter som du har hatt en hodeskade som medførte at du måtte sy flere sting kan dette også ha påvirket nakken. Det er derfor viktig å få tatt f.eks. MR for å se på strukturene i nakken. Dernest pleier jeg å forsøke å sortere symptomene i et "hierarki" etter to systemer. Det første er hva du opplever som mest plagsomt der det som hemmer deg, bekymrer deg mest og er mest vondt kommer øverst. Med andre ord er det viktigst å prioritere disse plagene. Til sist kan man sette opp liste over plagene sortert etter sammenheng. Det er høy sannsynlighet for at dine nakkeplager har sammenheng med skulderen, mindre sannsynlig at de hører sammen med fremre ribbeinsfester og albuer og lite sannsynlig at de henger sammen med kneplagene slik du beskriver disse. Når det gjelder knekking og lyder fra ledd kan dette være helt ufarlige vakuumfenomener i brusken (som leddlyden under manipulasjon)eller sener som glir over bein. Personlig er jeg tilhenger av aktiv behandling, dvs at man alltid trener seg frisk samtidig som man får behandling av en terapeut. Kroppens strukturerer repareres best under bruk og man unngår å bli passiv forbruker av ulike behandlingsformer. Summa summarum anbefaler jeg altså først billedundersøkelse, dernest fokusering på de viktigste symptomene og oppstart av et treningsprogram ikke bare for nakken, men for hele kroppen. Det finnes for øvrig en form for akupunktur som kalles triggerpunkter for å deaktivere vonde muskelpunkter der man ikke ligger med nåler, men nålebehandlingen varer kun sekunder for hvert punkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279069-nakkesmerter/#findComment-2249340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.