Gå til innhold

Lei av unger!


Gjest frobanna og drittlei

Anbefalte innlegg

Gjest frobanna og drittlei

Jeg er så drittlei av unger! Særlig de drittungene som hele tiden må kommentere mitt utseende. Jeg har da for svarte ikke bedt om å få drittkommentarer slengt etter meg overalt! Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke ser ut som alle andre, men slike uforskammede unger behøver ikke slenge dritt til meg hver jævla gang jeg er i butikken eller andre steder. Har ikke jeg også krav på å få gå i fred?

Dette gjør at jeg ikke kan fordra unger. Hat er et sterkt ord, men det er vel det som er mest dekkende for hva jeg føler for unger.

Om vinteren er det heldigvis bedre, da kan jeg pakke meg inn i tøy så de ikke ser så godt hvordan jeg ser ut. Men nå om sommeren er det ille. Jeg kan ikke gå i butikken en gang, uten at unger glaner og slenger drittkommentarer etter meg. Jeg er så lei! Og jeg er så drittlei foreldrene som ofte ser og hører hva ungene gjør, men som driter i å irrettesette dem! Da jeg vokste opp hadde vi noe som kaltes folkeskikk. Hvor har den tatt veien? Jeg har stort sett ikke sagt noe til disse drittungene og foreldrene deres, har som regel bare gått hjem og grått. Men en dag smeller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Skjønner deg veldig godt!

Jeg mener de fleste unger over 3 år, (ja faktisk 3, ikke f.eks 7) bør kunne oppdras til at kommentarer om andres utseende, er noe man bare ikke kommer med. Jeg har sagt at hvis de ser noen de syns er rar eller spesiell, så snakker vi om det når vi kommer i bilen, eller hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary J. Blige

Du må ikke la det "smelle". Synes som deg at det er fælt når foreldre ikke lærer barna folkeskikk. Barn er jo bare så enkel i tankegangen at de tenker ikke over at deres kommentarer kan såre. Dette burde foreldrene gjøre noe med, hvis de ser og oppfatter at ungene deres er frekke.

Jeg skal ikke skryte av sønnen min med dette, men han sier aldri noe til andre som sårer. Han er høflig og snill. Hvis foreldrene ser at ungene snakker nedsettende til andre burde de gripe inn STRAKS og irettesette dem.

Sønnen min sto og ventet på buss da det kom noen ungdommer og spurte om han hadde vondt noe sted i kroppen. De ville nemlig be for han (på en bussterminal!!)..... Jeg spurte "hva sa du da?". "Jeg ville ikke være uhøflig mor de og svarte at jeg hadde ikke noe vondt".

Det går AN, å lære barn å være greie og høflige mot sine medmennesker. Men mange har ikke lært dette, desverre. Det er definitivt IKKE ungenes feil, men de voksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. Det må være veldig kjedelig å høre det igjen og igjen. Jeg har ikke ditt problem tror jeg, men er ganske plaget av mine psoriasis-sår, "Å æ det for noe" spør de, alle som en... En dårlig sammenligning kanskje, men mitt er også synlig (noe av det). Små barn spør og graver, og ikke alltid så passer det de spør om. Og jeg tror i allefall ikke at det er ment sårende, de vet bare ikke bedre. Nysgjerrigper med lang hale, er de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg forstår deg. Det må være veldig kjedelig å høre det igjen og igjen. Jeg har ikke ditt problem tror jeg, men er ganske plaget av mine psoriasis-sår, "Å æ det for noe" spør de, alle som en... En dårlig sammenligning kanskje, men mitt er også synlig (noe av det). Små barn spør og graver, og ikke alltid så passer det de spør om. Og jeg tror i allefall ikke at det er ment sårende, de vet bare ikke bedre. Nysgjerrigper med lang hale, er de....

Om de bare spør hva det er kan jeg ikke skjønne at det skal være noe å irritere seg over. Synes ikke det er sammenlignbart med å si noen ser "rar" eller gi andre negative kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skjønner det er irriterende, men hvor gamle er barna da? Du kan ikke forvente all verdens "folkeskikk" av de helt små, selv om foreldrene selvfølgelig bør forsøke å irettesette dem.

Har selv en gutt som snart blir fire og som bestandig sier det som faller ham inn uten tanke for hvordan det oppfattes. Jeg forsøker selvsagt å lære ham at han ikke skal si om en mann at han er "tjukk og rar", slik han sa høyt forleden, men det er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de bare spør hva det er kan jeg ikke skjønne at det skal være noe å irritere seg over. Synes ikke det er sammenlignbart med å si noen ser "rar" eller gi andre negative kommentarer.

Sant det. om noen hadde sagt jeg var rar, da hadde jeg stusset :)

Det jeg ville ha frem er at de spør om alt de ikke er vant med. Eks ingen tykke el skjeløyde, el halt osv, i familien. For om man har det i familien så har de mest sannsynlig fått de svarene de trenger rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timiti

Skjønner det er irriterende, men hvor gamle er barna da? Du kan ikke forvente all verdens "folkeskikk" av de helt små, selv om foreldrene selvfølgelig bør forsøke å irettesette dem.

Har selv en gutt som snart blir fire og som bestandig sier det som faller ham inn uten tanke for hvordan det oppfattes. Jeg forsøker selvsagt å lære ham at han ikke skal si om en mann at han er "tjukk og rar", slik han sa høyt forleden, men det er ikke lett!

Samme her. Vi sto bak en mann i kassakøen her om dagen, som kjøpte røyk. Da kom det fra eldstemann på litt over fire: "Du er dum og stygg (!) som røyker!" Jeg ble rimelig rød i toppen, men det hjelp jo ikke stort.

Barn sier ofte det som faller dem inn, uansett hvor mye man har innprenta "folkeskikken" i dem.

Og jeg lagde såvisst ingen scene inne på butikken i går, men vi hadde en aldri så liten prat i bilen etterpå. Så selv om ikke foreldre irettesetter barna der og da, betyr det ikke at det IKKE blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary J. Blige

Samme her. Vi sto bak en mann i kassakøen her om dagen, som kjøpte røyk. Da kom det fra eldstemann på litt over fire: "Du er dum og stygg (!) som røyker!" Jeg ble rimelig rød i toppen, men det hjelp jo ikke stort.

Barn sier ofte det som faller dem inn, uansett hvor mye man har innprenta "folkeskikken" i dem.

Og jeg lagde såvisst ingen scene inne på butikken i går, men vi hadde en aldri så liten prat i bilen etterpå. Så selv om ikke foreldre irettesetter barna der og da, betyr det ikke at det IKKE blir gjort.

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timiti

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Oida, skjønner godt at du ble litt småirritert da, ja. :-) Men jeg har ALDRI sagt til ungene mine at de som røyker er dumme. De har jo bestefedre som røyker begge to, og jeg har aldri sagt noe negativt om det. Det får heller komme når de blir såpass store at de kanskje tenker på å prøve å røyke selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary J. Blige

Oida, skjønner godt at du ble litt småirritert da, ja. :-) Men jeg har ALDRI sagt til ungene mine at de som røyker er dumme. De har jo bestefedre som røyker begge to, og jeg har aldri sagt noe negativt om det. Det får heller komme når de blir såpass store at de kanskje tenker på å prøve å røyke selv. :)

Enig med deg! Jeg sier til guttungen at lungene hans er friske og rosa, mine er svart-grå - "så får du velge selv" sier jeg.

Neida, jeg moret meg litt over den ungen som sa at de som røyker "er domme" :-)

Jeg tar det ikke så høytidelig. Men synes foreldre må tenke seg om hva de lærer ungene sine. Bare det. De kan jo tenke at de blir konfrontert med det en dag :-)

Jeg mente ikke deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

For alt vi vet kan det jo hende at moren sa at det er dumt å røyke, og at barnet har tolket dette som at dem som røyker er dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kari hadde lille Tone med i butikken, kunne Tone si : Se den tykke dama, se den stygge mannen o.l. Etterpå forklarte Kari henne at hun måtte ikke snakke stygt om folk. Hun kunne heller spørre etter at de kom hjem fra handleturen.

Så var Tone med i butikken igjen, og de så en kjempesvær kvinne. Da kom det høyt fra jenta: mamma, henne skal vi snakke om når vi kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fra barn og fulle får man høre sannheten

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Unnskyld meg, men er ikke folk som røyker litt dumme da? Jeg mener ikke at de er generelt uintelligente eller noe sånt, men at akkurat når det gjelder valget om å røyke, så er de faktisk dumme.

Da får man tåle å høre det også.

*dukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra barn og unge får man høre sannheten

Unnskyld meg, men er ikke folk som røyker litt dumme da? Jeg mener ikke at de er generelt uintelligente eller noe sånt, men at akkurat når det gjelder valget om å røyke, så er de faktisk dumme.

Da får man tåle å høre det også.

*dukker*

Mitt nick var ment til dem som røyker, ikke til hovedinnlederen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det der må oppleves vondt og at du blir såret. Jeg er også helt enig med deg i at sånt bør foreldrene lære ungene sine tidlig.

Hva med om du neste gang svarte barnet, høyt og tydelig (bestemt, men ikke sint) : "Har virkelig ikke foreldrene dine lært deg å snakke pent til mennesker?!" Eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary J. Blige

Unnskyld meg, men er ikke folk som røyker litt dumme da? Jeg mener ikke at de er generelt uintelligente eller noe sånt, men at akkurat når det gjelder valget om å røyke, så er de faktisk dumme.

Da får man tåle å høre det også.

*dukker*

I kveld skulle visst jeg få masse pepper. For hva jeg mener....

Men sånn er det. Det kalles meningsutveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timiti

Jeg skjønner godt at det der må oppleves vondt og at du blir såret. Jeg er også helt enig med deg i at sånt bør foreldrene lære ungene sine tidlig.

Hva med om du neste gang svarte barnet, høyt og tydelig (bestemt, men ikke sint) : "Har virkelig ikke foreldrene dine lært deg å snakke pent til mennesker?!" Eller noe sånt.

''Hva med om du neste gang svarte barnet, høyt og tydelig (bestemt, men ikke sint) : "Har virkelig ikke foreldrene dine lært deg å snakke pent til mennesker?!" Eller noe sånt''

Ærlig talt, slik synes jeg man bør holde seg for god for. Jeg HAR lært mine barn hva man kan og ikke kan si, men av og til er det som å snakke for døve ører. Om de lurer på hvorfor en sitter i rullestol eller hvorfor de ikke har hår, så spør de. Man kan si at "Slik synes jeg ikke du bør snakke til andre", men ikke legg skylden automatisk på foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Vi sto bak en mann i kassakøen her om dagen, som kjøpte røyk. Da kom det fra eldstemann på litt over fire: "Du er dum og stygg (!) som røyker!" Jeg ble rimelig rød i toppen, men det hjelp jo ikke stort.

Barn sier ofte det som faller dem inn, uansett hvor mye man har innprenta "folkeskikken" i dem.

Og jeg lagde såvisst ingen scene inne på butikken i går, men vi hadde en aldri så liten prat i bilen etterpå. Så selv om ikke foreldre irettesetter barna der og da, betyr det ikke at det IKKE blir gjort.

Jeg synes ikke irettesettelser er verd fem sure sild hvis ungen skal slippe unna med å få den hjemme og ikke der og da. Det dilles så mye med unger at jeg blir helt uvel. De har godt av å føle seg flaue når de har sagt mildt sagt ufine ting til andre. Jeg tror det er en stor tabbe å skåne barn fra å føle seg flaue når de har fortjent å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva med om du neste gang svarte barnet, høyt og tydelig (bestemt, men ikke sint) : "Har virkelig ikke foreldrene dine lært deg å snakke pent til mennesker?!" Eller noe sånt''

Ærlig talt, slik synes jeg man bør holde seg for god for. Jeg HAR lært mine barn hva man kan og ikke kan si, men av og til er det som å snakke for døve ører. Om de lurer på hvorfor en sitter i rullestol eller hvorfor de ikke har hår, så spør de. Man kan si at "Slik synes jeg ikke du bør snakke til andre", men ikke legg skylden automatisk på foreldrene.

Hvorfor er det å legge skylden på foreldrene? Jeg ser mer på det som å minne om hva foreldrene forhåpentlig har lært dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...