Gå til innhold

Lei av unger!


Gjest frobanna og drittlei

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner du blir lei deg, men tenk deg om. Det er bare barn det er snakk om her. De tenker ikke alltid før de spør eller sier noe. Hjernen deres er ikke utviklet til det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Er det ikke best å lære barna at det er dumt å røyke fremfor noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg skjønner du blir lei deg, men tenk deg om. Det er bare barn det er snakk om her. De tenker ikke alltid før de spør eller sier noe. Hjernen deres er ikke utviklet til det ennå.

Klart barn er barn.

Men det ER ubehagelig å bli kommentert i hytt og pine SELV OM det bare er fra barn.

Ville vel forsøkt si i fra- til ungene- gjerne mens foreldrene hørte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Jeg har sagt til mine at det er dumt å røyke. Og det står jeg for. Men jeg kan ikke garantere at 5-åringen ikke da kan finne på å tolke det som at de som røyker er dumme.

Jeg vil ikke får det i fleisen, for jeg er klok nok til å holde meg unna røyking :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg har sagt til mine at det er dumt å røyke. Og det står jeg for. Men jeg kan ikke garantere at 5-åringen ikke da kan finne på å tolke det som at de som røyker er dumme.

Jeg vil ikke får det i fleisen, for jeg er klok nok til å holde meg unna røyking :-)

Har også sagt at det er dumt- og at folk før i tiden ikke visste bedre... og derfor begynte røyke.

Så mitt budskap til ungene kan kankskje tolkes som om røykere er uvitende? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart barn er barn.

Men det ER ubehagelig å bli kommentert i hytt og pine SELV OM det bare er fra barn.

Ville vel forsøkt si i fra- til ungene- gjerne mens foreldrene hørte på.

Jeg er klar over at det er ubehagelig å bli kommentert, også av barn, men når barn gjør det er det sjelden av ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart barn er barn.

Men det ER ubehagelig å bli kommentert i hytt og pine SELV OM det bare er fra barn.

Ville vel forsøkt si i fra- til ungene- gjerne mens foreldrene hørte på.

Forøvrig enig i reaksjonsmåten du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sagt at det er dumt- og at folk før i tiden ikke visste bedre... og derfor begynte røyke.

Så mitt budskap til ungene kan kankskje tolkes som om røykere er uvitende? :-)

Ja det kan nok det. Eller dumme ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med litt selvironi? Kan hende du kommer lenger med det enn sinne i en situasjon der en unge sier noe til deg. Hvis problemet er at du får høre at du er tykk så blir det enda verre om du framstår som tykk og sur, syns jeg. Kan hende du bare føler deg dårligere om du håndterer situasjonen med å bli grinete også. Mye mer tilfredstillende å få lagt inn et gullkorn og få til en tankevekker hos forelder og barn, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Alle vet det er farlig å røyke. Hvis de likevel røyker er de ikke da dumme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her gjelder altså ikke ditt innlegg selv om jeg svarer her :-)

.....men en unge sa til meg en gang (mens mora sto ved siden av, rød som en tomat....)" hun dær ær dum, for hun røyker, og du har sagt til meg at folk som røyker ær domme mamma ". Måååå mødre (og fedre) lære ungene sine at de som røyker er dumme? Kunne virkelig ikke fallt meg inn og si til guttungen at de som røyker eller drikker er dumme mennesker.

Sånne mødre - ja en dag detter alt rett tilbake i fleisen på de :-)))

Jeg så bare veeeeeldig lenge på mora :-)

Jeg har aldri sagt at den og den er dum som røyker.

Men jeg har sagt at det er dumt å røyke. Forskjellen for en voksen er klar, men sikkert ikke like lett å oppfatte for et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted at det tar flere år før barn utvikler empati - det vil si evnen til å kunne sette seg inn i et annet menneskes sted og forstå dette. Har hørt at de utvikler den empatiske evnen rundt 12 års alder - det er senere enn man skulle tro! Derfor tror jeg ting som blir sagt, ofte sies uten at det er til hensikt å såre. Barnet skjønner ikke at det er dumt å kommentere andre. De kan likevel lære dette, men barn har lett för å glemme seg.

Uansett, jeg har barn og jeg har selvfølgelig snakket med dem om hva man sier og ikke sier i andres påhør. Likevel har det selvfølgelig hendt at de har sagt noe dumt, f.eks i kassakøen. Da har jeg aldri laget en scene der og da. Syns det blir å gjøre situasjonen verre for den stakkars personen som blir kommentert. I stedet har jeg tatt for meg ungene så fort vi er for oss selv, snakket med dem og forklart hvorfor man ikke skal si slike ting. Det er ikke av vond vilje barn sier slike ting, det er fordi de ikke vet bedre.

Kan det tenkes at foreldrene har prøvd å gjøre situasjonen mindre pinlig ved å glatte over der og da, og heller snakke med barnet og forklare ordentlig etterpå? Jeg gjør i hvertfall sånn. Syns det blir dumt å ta sånne ting i full offentlighet, da blir det vel bare enda mer uønsket oppmerksomhet på den personen som ble kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...