Gå til innhold

Jeg ble paff og forbannet!

Anbefalte innlegg

Gjest Mary J. Blige
Skrevet

Satt på busstoppet her forleden. Her er et asylmottak i vår bydel.

Til busstoppet kommer en mor og en datter (tror de var Afrikanske), mora sa hade til jenta og hun satte seg i busskuret ved meg. Jenta var kledd vanvittig stilig, i siste skrik med hvite thights og flott hvit tunika-kjole utenpå, noen fikse greier i håret og sånn....

Og der satt jeg, i utvaskede jeans med hull i (heldigvis - ingen kan se det!), en bluse full av nupper fordi den er vasket for mye og er gammel. Ja, jeg har dårlig råd !

Så spør jenten meg ....."do you have 20 krones for the bus?"

Jeg ønsker slett ikke å diskriminere. Men hvordan går slikt an, jeg bare spør? Skal vi, i denne oljestaten, gå i hullete klær, med smårusk i lommeboka, og bli tigget busspenger av? Kanskje noen tror jeg diskriminerer....mora var også moteriktig kledd. Jeg har søtteren meg til regninger, og mat på bordet, så er det stopp!

Jeg ble rasende inni meg, men seff behersket jeg meg.....

Sa NEI....

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Sofline

15

• Babette

13

• fineline

12

Mest aktive i denne tråden

Mista nikket
Skrevet

Tror nok hun hadde busspenger, men det er lov å prøve seg. De pengene hadde nok gått til noe annet.

Gjest Elextra
Skrevet

Selvfølgelig ble du irritert, men prøv å rette ergrelsen din mot personen, eventuelt politikerne, og ikke mot folkeslaget.

Gjest Mary J. Blige
Skrevet

Selvfølgelig ble du irritert, men prøv å rette ergrelsen din mot personen, eventuelt politikerne, og ikke mot folkeslaget.

Det var det jeg gjorde, rettet tankene mine mot politikerne. Men l i t t også mot mora hennes. De får en sum hver måned fra kommunen, som de skal forvalte. Og da er det ikke så veldig lurt å tenke mere på kleskjøp og mindre på busspenger. Ærlig talt.

Gjest Mary J. Blige
Skrevet

Tror nok hun hadde busspenger, men det er lov å prøve seg. De pengene hadde nok gått til noe annet.

Ja sikkert. Men jeg svarte hvertfall NEI.

For all del. Hadde dette vært en jente med utslitte klær og på andre måter så fattig ut, så hadde jeg gitt henne de 23 kronene det koster med buss. Men jeg ble rett og slett forbannet inni meg.

Skrevet

Jeg synes du overtolker. Hun kunne jo rett og slett ha glemt lommeboka hjemme.

Gjest AnnaMolina
Skrevet

For all del. Hadde dette vært en jente med utslitte klær og på andre måter så fattig ut, så hadde jeg gitt henne de 23 kronene det koster med buss. Men jeg ble rett og slett forbannet inni meg.

Jeg husker i min ungdom at jeg var med en fyr fra kenya hjem for å spise middag. Jeg ble ganske paff over hva jeg så. Der bodde det i en hel bygård utlendinger. De hadde 4 kvatratmeter hver og felles kjøkken. Vi satt i senga og hadde beina våre i veggen. Alle som kom ut av dette huset var stilige kledd. Dress og greier. de så skikkelig rike ut. Virkeligheten var en helt annen.

Gjest Mary J. Blige
Skrevet

Jeg synes du overtolker. Hun kunne jo rett og slett ha glemt lommeboka hjemme.

Selvfølgelig. Men jeg følte meg litt annenrangs der jeg satt, med hull på buksa og gamle klær.

Litt rart hvis hun hadde glemt lommeboka, mora gikk jo med henne til busstoppet, så hadde de vel glemt pengene begge da.....

:-)

Skrevet

Jeg husker i min ungdom at jeg var med en fyr fra kenya hjem for å spise middag. Jeg ble ganske paff over hva jeg så. Der bodde det i en hel bygård utlendinger. De hadde 4 kvatratmeter hver og felles kjøkken. Vi satt i senga og hadde beina våre i veggen. Alle som kom ut av dette huset var stilige kledd. Dress og greier. de så skikkelig rike ut. Virkeligheten var en helt annen.

Du kan ha en _viss_ parallell i Norge også, der det kanskje er større sjans for at dem med de minste og rimeligste boligene har de dyreste bilene, de fineste barnevognene etc.

Uten sammenligning forøvrig, forståss!!

Det er lettere å ha råd til f eks ett flott plagg enn å hver eneste måned for 25 år fremover betale på boliglpn.

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Du kan ha en _viss_ parallell i Norge også, der det kanskje er større sjans for at dem med de minste og rimeligste boligene har de dyreste bilene, de fineste barnevognene etc.

Uten sammenligning forøvrig, forståss!!

Det er lettere å ha råd til f eks ett flott plagg enn å hver eneste måned for 25 år fremover betale på boliglpn.

Dette var i Norge da...hehe kanskje jeg misforsto deg nå?

Skrevet

Dette var i Norge da...hehe kanskje jeg misforsto deg nå?

Nei, var nok jeg som misforsto deg! *lol* Leste ikke godt nok - trodde du skrev om noe som skjedde I Kenya!!

Ja ja, men da endrer jeg starten på innlegget mitt til å si at man har en viss parallell til dette også når det gjelder "etniske nordmenn i Norge" eller hva som nå er PK måte å omtale dem på...;-)

Skrevet

Selvfølgelig. Men jeg følte meg litt annenrangs der jeg satt, med hull på buksa og gamle klær.

Litt rart hvis hun hadde glemt lommeboka, mora gikk jo med henne til busstoppet, så hadde de vel glemt pengene begge da.....

:-)

Men dette hadde da vel ikke noe med deg å gjøre? Jeg skjønner ingenting av reaksjonen din. At folk spør om penger i ny og ne er vel ingenting å hisse seg opp over.

Og slik du fortalte det forsvant mora før hun ba om penger. Da hjalp det vel ikke om mora hadde penger.

Dermot skjønner jeg at det er jævlig å ha dårlig råd og enda mere jævlig å være uten arbeid, slik jeg går ut fra at du er siden du har lite penger.

Gjest Mary J. Blige
Skrevet

Men dette hadde da vel ikke noe med deg å gjøre? Jeg skjønner ingenting av reaksjonen din. At folk spør om penger i ny og ne er vel ingenting å hisse seg opp over.

Og slik du fortalte det forsvant mora før hun ba om penger. Da hjalp det vel ikke om mora hadde penger.

Dermot skjønner jeg at det er jævlig å ha dårlig råd og enda mere jævlig å være uten arbeid, slik jeg går ut fra at du er siden du har lite penger.

Jeg er da slett ikke uten verken penger eller arbeid. Men du vet, penger inn - penger ut.

Regninger,lån,renter og gebyrer vet du.

God kveld til deg :-)

Gjest togli
Skrevet

Hvordan vet du at de klærne hun hadde på var dyre selv om de så pene ut? Man kan få utrolig flotte klær billig nå. Dessuten er noen så heldige at de får klær i gave fra noen som skjønner at de trenger det. Du vet ingenting om denne jenta utfra det du så av henne, så du har ingen forutsetninger til å dømme.

På den annen side er det ikke sikkert hun spurte om 20 kroner fordi hun ikke hadde råd. Alle og enhver kan glemme lommeboka og kanskje måtte spørre om penger.

I det hele tatt tror jeg at hovedgrunnen til at du reagerer ligger i deg selv. Du kjente et stikk av misunnelse fordi du syntes klærne var tøffe og gjerne ville hatt slike klær. Hvite tights og hvit tunika får du til rundt 200 kroner i flere butikker nå, så løp og kjøp ;)

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Nei, var nok jeg som misforsto deg! *lol* Leste ikke godt nok - trodde du skrev om noe som skjedde I Kenya!!

Ja ja, men da endrer jeg starten på innlegget mitt til å si at man har en viss parallell til dette også når det gjelder "etniske nordmenn i Norge" eller hva som nå er PK måte å omtale dem på...;-)

....*ler*....

Skrevet

Jeg er da slett ikke uten verken penger eller arbeid. Men du vet, penger inn - penger ut.

Regninger,lån,renter og gebyrer vet du.

God kveld til deg :-)

Sånn å forstå. Men da har du antakelig valgt å kjøpe bolig og å bruke en del penger på det. Hun i hvite tights bor kanskje i en billig leid leilighet med 50 søsken.

Og den hvite tightsen er i virkeligheten den lange makkoen til bestefaren.

Skrevet

Hun hadde sikkert fått språkopplæring av en uteligger på attføring.

Skrevet

Hvordan vet du at de klærne hun hadde på var dyre selv om de så pene ut? Man kan få utrolig flotte klær billig nå. Dessuten er noen så heldige at de får klær i gave fra noen som skjønner at de trenger det. Du vet ingenting om denne jenta utfra det du så av henne, så du har ingen forutsetninger til å dømme.

På den annen side er det ikke sikkert hun spurte om 20 kroner fordi hun ikke hadde råd. Alle og enhver kan glemme lommeboka og kanskje måtte spørre om penger.

I det hele tatt tror jeg at hovedgrunnen til at du reagerer ligger i deg selv. Du kjente et stikk av misunnelse fordi du syntes klærne var tøffe og gjerne ville hatt slike klær. Hvite tights og hvit tunika får du til rundt 200 kroner i flere butikker nå, så løp og kjøp ;)

Enig. Det er sjelden jeg ser så generaliserende innlegg som hovedinnlegget her. Snakker om å trekke slutninger på tynt grunnlag!

Gjest Mary J. Blige
Skrevet

Sånn å forstå. Men da har du antakelig valgt å kjøpe bolig og å bruke en del penger på det. Hun i hvite tights bor kanskje i en billig leid leilighet med 50 søsken.

Og den hvite tightsen er i virkeligheten den lange makkoen til bestefaren.

Du er så morsom, babette :-)))

Mista nikket
Skrevet

Jeg hadde gjort det samme, sagt nei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...