Gå til innhold

Hva ligger i å kunne "utvikle hjemmesider"?

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøkerjenta
Skrevet

Har søkt på en jobb i kommunen der en av kvalifikasjonene som ønskes er utdanning/kunnskap i å utvikle hjemmesider. Jeg tok et ikt-studium for noen år tilbake, der ett av flere temaer var nettopp det. Men aner ikke hva jeg skal gjøre dersom jeg blir kastet ut i et sånt arbeid! Jada, burde vel ikke søkt, men de spør etter mange andre ting som jeg behersker bra:)... Ser for meg at det finnes gode verktøy som man bruker uten å måtte ha it-utdanning for å løse?? Skal på intervju på jobben (!), og lurer på hvordan jeg skal løse dette. Tips noen?

Gjest mallet
Skrevet

Hvis du oppfyller mange av de andre kvalifikasjonene, så bør du vektlegge disse. Om hjemmesidene forklarer du at du har vært noe borti emnet i løpet av studiene, og gjerne går på kurs for å friske opp denne kunnskapen om det skulle være ønskelig. Det kommer jo litt an på ambisjonsnivået til bedriften, men moderne webutvikling krever som regel mer forståelse enn å kunne klikke seg rundt i et program, hvis sidene skal framstå som proffe og presentere bedriften godt.

Skrevet

Si i intervjuet at du går ut fra at det med å utvikle hjemmesider består i å vite hvilke fagfolk du skal kontakte (teknisk leverandør, designer) og å koordinere arbeidet deres. Dessverre er altfor mange kommunale nettsider i dag produsert av "potet"-mennesker, i stedet for at en så viktig oppgave blir satt ut til proffer som driver med formidling på web på heltid. I min hjemkommune var det nylig omlegging av nettsidene med hensikt å gjøre dem mer brukervennlige, men dessverre valgte de å ta jobben internt, og resultatet har blitt deretter. Hårete "design", og mildest talt uoversiktlig oppbygging.

/utblåsning

;)

Gjest Webdesigneren
Skrevet

En hjemmeside er mye mer enn bare det man kan se når man klikker seg inn på en webside. Å lage en enkel hjemmeside og få den til å se fin ut er bare det som syns utenpå. Man har utdannede webdesignere som står for designet av en site, mange av disse har andre fagområder i tillegg som gjør at de kan utvikle mer komplekse sider. Programmering i XML og PHP er to av disse, og disse kan du ikke uten videre programmere ved hjelp av bare et program, deler av dette er temmelig komplisert. Man har databaser som "kommuniserer" med sider laget i f.eks ASP osv osv. Java, JavaScript og flashmoduler er også blant det en som utvikler proffesjonelle hjemmesider bør kunne. Alt dette til sammen inngår i det å utvikle hjemmesider, og det er bare _noen_ av de tingene man bør kunne for å lage en proffesjonell site.

Skal man bare drifte en side som allerede er utviklet kan man greie dette godt uten særlig inngående kunnskaper om de tingene jeg nevner, men å tro at å _utvikle_ en hjemmeside bare er å trykke på noen knapper i et bra program er helt på jordet. Det betyr neppe heller å skaffe til veie fagfolk til å gjøre jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...