Gå til innhold

hvor stor risiko for fødsel rund uke 32?


Gjest skremt av lege i dag

Anbefalte innlegg

Gjest skremt av lege i dag

Jeg skal reise utenlands om 10 dager, er nå 25 uker på vei og 32 uker når vi skal fly tilbake. Var hos lege i dag , og han sa at det ikke er anbefalt å reise så sent i svangerskapet. Tidligere da jeg nevnte reiseplanner sa han at om urinprøven var ok og blodtrykket fint , skulle det ikke være noen problemer. Jeg har vært i overraskende god form inntil nå, jobbet fullt inntil jeg var 20 uker på vei , måtte få 40 % sykemelding da men ikke på grunn av formen men på grunn av jobben som er for tung å gå fult. Kunne godt fortsette fult om jeg hadde en annen type jobb,men det er annen sak.

Både gynekolog og jordmor sier at hvis formen er bra, og ingen antydning til større plager / komplikasjoner, så er get ingenting i veien for at jeg skulle reise.

Synes at legen min var litt for kjap da han sa at jeg kan føde så pass tidligere og ikke burde reise på grunn av det.Med tanke på at jeg inntil nå har ikke hatt noen problemer ( er overrasket selv ), ale prøvene var fine, blodtrykket langt i fra forhøyet,merket ikke særlig til kynnere og har aldri blødd, ja, rett og slett alt var i orden, har han noen grunntil å skremme meg at jeg kan føde for tidlig ? Uten at det var noen problemer som kunne skape fare for dette ?

Hvor "vanlig" er det egentlig å føde rund uke 32 ( om man kan kalle det for vanlig en gang ), både i helt fint og komplisert svangerskap ? Er det noen som vet ? Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sa legen at det var sjanse for prematur fødsel?

Det er endel flyselskap som ikke tar med seg gravide som har kommet så langt som du har. Dette må du sjekke med flyselskapet. Noen gjør det, hvis du har med deg bekreftelse fra lege om at alt er normalt.

Skal du reise langt? Det er veldig slitsomt for kroppen å fly - og særlig når man er gravid.

Sjansen for for tidlig fødsel tror jeg nok ikke øker ved flyreise, men sjansen for komplikasjoner øker.

Hvor mange som føder i uke 32 har jeg ikke noe tall på, men jeg kjenner til 2 som har født da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy t/r Oslo - Bergen da jeg var omtrent så langt på vei (husker ikke helt nøyaktig, men jeg fødte litt mindre enn to kalendermåneder senere) med mitt første barn. Det var jo en kort flytur, og fullstendig ukomplisert - akkurat som svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut og fly i dag, er 34 uker på vei. Det er helt ok å fly før 36 uker for de fleste flyselskap, de krever legeerklæring mellom uke 36 og 38, og etter 38 er det ikke ok.

Ville tenkt mer på HVOR du skal på ferie, enn akkurat flyinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skremt av lege i dag

Sa legen at det var sjanse for prematur fødsel?

Det er endel flyselskap som ikke tar med seg gravide som har kommet så langt som du har. Dette må du sjekke med flyselskapet. Noen gjør det, hvis du har med deg bekreftelse fra lege om at alt er normalt.

Skal du reise langt? Det er veldig slitsomt for kroppen å fly - og særlig når man er gravid.

Sjansen for for tidlig fødsel tror jeg nok ikke øker ved flyreise, men sjansen for komplikasjoner øker.

Hvor mange som føder i uke 32 har jeg ikke noe tall på, men jeg kjenner til 2 som har født da :)

Takk for svar. Flyturen blir lang, 3,5 time, men verken gynekologen eller jordmor hadde noen admerkninger, med tanke på reiselengde og det hvor vi skal. Jeg har undersøkt med flyselskapet og det er lov til å fly inntil uke 32. Men det var veldig rar for meg at legen sa at jeg kan føde for tidlig ved helt ukomplisert svangerskap, hvor han tok det fra? Uten noen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Takk for svar. Flyturen blir lang, 3,5 time, men verken gynekologen eller jordmor hadde noen admerkninger, med tanke på reiselengde og det hvor vi skal. Jeg har undersøkt med flyselskapet og det er lov til å fly inntil uke 32. Men det var veldig rar for meg at legen sa at jeg kan føde for tidlig ved helt ukomplisert svangerskap, hvor han tok det fra? Uten noen grunn.

Selve flyturen kan utløse fødsel.

De fleste anbefaler ikke å fly, når det er mindre enn 2 måneder til forventet nedkomst.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Takk for svar. Flyturen blir lang, 3,5 time, men verken gynekologen eller jordmor hadde noen admerkninger, med tanke på reiselengde og det hvor vi skal. Jeg har undersøkt med flyselskapet og det er lov til å fly inntil uke 32. Men det var veldig rar for meg at legen sa at jeg kan føde for tidlig ved helt ukomplisert svangerskap, hvor han tok det fra? Uten noen grunn.

Her er et skrkkeksempel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/dustoreverden/article1188483.ece

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skremt av lege i dag

Selve flyturen kan utløse fødsel.

De fleste anbefaler ikke å fly, når det er mindre enn 2 måneder til forventet nedkomst.

Hilsen

Gynekologen og jordmor hadde helt annen oppfatning av situasjonen, og har på ingen måte frarådet meg å fly. Er i uke 25, så det er en god stund til termin. Hva er vitsen å prøve å skremme meg , som det ser ut at du gjør ? Det er jo ikke det som var spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Gynekologen og jordmor hadde helt annen oppfatning av situasjonen, og har på ingen måte frarådet meg å fly. Er i uke 25, så det er en god stund til termin. Hva er vitsen å prøve å skremme meg , som det ser ut at du gjør ? Det er jo ikke det som var spørsmålet mitt.

Du stilte dette spørsmålet:

"Men det var veldig rar for meg at legen sa at jeg kan føde for tidlig ved helt ukomplisert svangerskap, hvor han tok det fra?"

Og jeg prøvde å gi deg et svar, hvor jeg henviste til relevante avisartikler. Du spurte og jeg svarte, hvis du ikke vil ha svar, så la være med å spørre!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Flyturen blir lang, 3,5 time, men verken gynekologen eller jordmor hadde noen admerkninger, med tanke på reiselengde og det hvor vi skal. Jeg har undersøkt med flyselskapet og det er lov til å fly inntil uke 32. Men det var veldig rar for meg at legen sa at jeg kan føde for tidlig ved helt ukomplisert svangerskap, hvor han tok det fra? Uten noen grunn.

Jeg vil ikke tro at en flyreise kan fremprovosere en for tidlig fødsel i et normalt svangerskap.

Kanskje du kan be legen forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skremt av lege i dag

Du stilte dette spørsmålet:

"Men det var veldig rar for meg at legen sa at jeg kan føde for tidlig ved helt ukomplisert svangerskap, hvor han tok det fra?"

Og jeg prøvde å gi deg et svar, hvor jeg henviste til relevante avisartikler. Du spurte og jeg svarte, hvis du ikke vil ha svar, så la være med å spørre!

Hilsen

Jeg spurte om hva er sjanser at man føder i uke 32 ved hekt ukomplisert og problemfritt svangerskap, har ikke ønsket å få servert skrekhistorier som hjelper meg på ingen måte. Med tanke på at både gynekologen og jordmor hadde ikke noe imot denne reise i uke 32, de som har litt mer erfaring enn ung fastlege,ville jeg vite om det finnes noen statistikk som han kjente til. Og det var det som jeg spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skremt av lege i dag

Jeg vil ikke tro at en flyreise kan fremprovosere en for tidlig fødsel i et normalt svangerskap.

Kanskje du kan be legen forklare?

Jo da, det skal jeg. Tidligere i år de jeg spurte han om det var greit, snakket han bare om urinprøver og blodtrykket, som jeg aldri hatt noen problemer med. Tenkte å ta meg en tur til gynekolog og, hvis han sier at det er greit, så jeg får stole på han da. Om det var så stor sjanse for det, ville det ikke bli tillatt å fly i denne tiden, og det er jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klem til deg

Hei, statistikk om svangerskap finner du er www.mfr.no

Legen var sikkert klumsete i sin uttalelse, han synes ikke han vil anbefale deg å reise utenlands i fem uker så sent i svangerskapet, og han sikkert opplevd en del som føder eller får komplikasjoner i løpet av denne tiden, hvor han synes du ville ha det best og tryggest her i Norge.

Jeg ville gått tilbake til ham, og sagt at du virkelig ønsnker å dra, og bedt om klarere svar på hva det er som er risikofaktorer, slik at du og familien din kan vurdere disse.

Er det blodpropprisikoen på fly, det å risikere en prematurfødsel i at annet land, mangel på oppfølging fra helsepsersonell der du kommer (det er av egen erfaring ikke enkelt å hoppe fra et oppfølgingsregime til et annet midt i svangerskapet), toksoplasmose, risiko for å føde på flyet?? Be ham om hjelp, bestill en dobbelttime hvis dere treger det (betal heller for denne hvis det trengs) og ta med mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om hva er sjanser at man føder i uke 32 ved hekt ukomplisert og problemfritt svangerskap, har ikke ønsket å få servert skrekhistorier som hjelper meg på ingen måte. Med tanke på at både gynekologen og jordmor hadde ikke noe imot denne reise i uke 32, de som har litt mer erfaring enn ung fastlege,ville jeg vite om det finnes noen statistikk som han kjente til. Og det var det som jeg spurte om.

Det er litt dårlig kutyme å klage på svarene man får, i hvert fall når de er saklige og oppriktig ment...

Uansett, flyturen på 3,5 timer i uke 32, burde vel ikke være noe problem. Jeg fløy flere ganger rundt den tiden i mine svangerskap (stort sett 1-times-turer). Det er vel heller det lange oppholde i utlandet, som er problemstillingen? At helsevesenet der er tilfredsstillende hvis det skulle oppstå noen problemer? 3,5-timers flight, det høres ut som et EU-land, og det burde være helt OK. Bare husk å ta med Europeisk helsetrygdkort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg spurte om hva er sjanser at man føder i uke 32 ved hekt ukomplisert og problemfritt svangerskap, har ikke ønsket å få servert skrekhistorier som hjelper meg på ingen måte. Med tanke på at både gynekologen og jordmor hadde ikke noe imot denne reise i uke 32, de som har litt mer erfaring enn ung fastlege,ville jeg vite om det finnes noen statistikk som han kjente til. Og det var det som jeg spurte om.

Hva spør du for, hvis du mener at du har fått svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg kan ikke si noe om den statisktiske risikoen. Statestikk vil uansett ikke hjelpe deg dersom du skulle være en av de få som føder tidlig...

Jeg var helt frisk og fin i svangerskapet. Men plutselig i uke 32 så gikk vannet helt uten forvarsel. Ble lagt inn på sykehus og var sengeliggende frem til uke 34 da jeg fødte.

Alt kan skje mot slutten av et svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skremt av lege i dag

Hei, statistikk om svangerskap finner du er www.mfr.no

Legen var sikkert klumsete i sin uttalelse, han synes ikke han vil anbefale deg å reise utenlands i fem uker så sent i svangerskapet, og han sikkert opplevd en del som føder eller får komplikasjoner i løpet av denne tiden, hvor han synes du ville ha det best og tryggest her i Norge.

Jeg ville gått tilbake til ham, og sagt at du virkelig ønsnker å dra, og bedt om klarere svar på hva det er som er risikofaktorer, slik at du og familien din kan vurdere disse.

Er det blodpropprisikoen på fly, det å risikere en prematurfødsel i at annet land, mangel på oppfølging fra helsepsersonell der du kommer (det er av egen erfaring ikke enkelt å hoppe fra et oppfølgingsregime til et annet midt i svangerskapet), toksoplasmose, risiko for å føde på flyet?? Be ham om hjelp, bestill en dobbelttime hvis dere treger det (betal heller for denne hvis det trengs) og ta med mannen din.

Takk for svaret. Jeg skal til kontroll til han på torsdag, da skal mannen min være med , og vi skal ta opp alt det vi lurer på. Det som overrasket meg var at tidligere da jeg fortalte om denne reise og spurte han om det var greit, nevnte han ingenting om for tidlig fødsel, sa bare at vi skulle se hvordan det gikk og følge med urinprøver og blodtrykket. Stilte samme spørsmål til jordmor og gynekolog ( som jeg skrev før her ), og de så heller ingen kontrindikasjoner, sist for 2 uker siden var jeg til kontroll, og da sa hun at jeg skulle ta med svangerskapspapirene osv, og ønsket meg god ferie . Ingen kommentarer i forhold til at det ikke var lurt å reise. Så det var kun han fastlege som sa noe. Det er ikke slik at jeg prøver å bevise at han ikke var rett, det skjer jo at folk føder før tiden, men jeg prøver bare å finne ut om det finnes virkelig seriøs argument for akkurat mitt tilfelle, siden jeg spurte flere fagperson og fikk slik svar kun fra han og så i andre omgang.

Men uansett, takk for alle svar , både deg og alle andre her :9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt dårlig kutyme å klage på svarene man får, i hvert fall når de er saklige og oppriktig ment...

Uansett, flyturen på 3,5 timer i uke 32, burde vel ikke være noe problem. Jeg fløy flere ganger rundt den tiden i mine svangerskap (stort sett 1-times-turer). Det er vel heller det lange oppholde i utlandet, som er problemstillingen? At helsevesenet der er tilfredsstillende hvis det skulle oppstå noen problemer? 3,5-timers flight, det høres ut som et EU-land, og det burde være helt OK. Bare husk å ta med Europeisk helsetrygdkort!

Nå kan jeg ikke selv komme med noen råd her, men skjønner godt at trådstarter ønsket ikke å bli skremt .. de fleste som skriver på DOL søker jo svar som gjør de tryggere eller roligere så lenge det lar seg gjøre. Men med tanke på mange andre som skriver innlegg for å hisse opp stemning, selv når de vet godt svarene de får, det liker jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en reportasjeserie som gikk, muligens i KK eller Det Nye for noen år siden. Det var et par som skulle på jordomseiling i en liten seilbåt, og underveis ble hun gravid. De fortsatte likevel reisen, og hun sørget for å oppsøke lege når de var i havn for å få legesjekk. Hvis jeg husker riktig, så kom de tilbake til Oslo mot slutten av svangerskapet, og hun fødte noen få dager etter...

Jeg personlig ville aldri turt å gjøre som dette paret, høygravid i full storm i en liten seilbåt.. Men jeg hadde nok ikke hatt så mange motforestillinger mot en sånn reise som dere planlegger. Det er selvfølgelig ingen garantier for noe her i livet, men sjansen for å føde før uke 32 er neppe særlig stor. Jeg tror jeg ville hørt mest på gynekologen og jordmor. Dette er tross alt deres felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...