Gå til innhold

hvor stor risiko for fødsel rund uke 32?


Gjest skremt av lege i dag

Anbefalte innlegg

Gjest skremt av lege i dag

Jeg husker en reportasjeserie som gikk, muligens i KK eller Det Nye for noen år siden. Det var et par som skulle på jordomseiling i en liten seilbåt, og underveis ble hun gravid. De fortsatte likevel reisen, og hun sørget for å oppsøke lege når de var i havn for å få legesjekk. Hvis jeg husker riktig, så kom de tilbake til Oslo mot slutten av svangerskapet, og hun fødte noen få dager etter...

Jeg personlig ville aldri turt å gjøre som dette paret, høygravid i full storm i en liten seilbåt.. Men jeg hadde nok ikke hatt så mange motforestillinger mot en sånn reise som dere planlegger. Det er selvfølgelig ingen garantier for noe her i livet, men sjansen for å føde før uke 32 er neppe særlig stor. Jeg tror jeg ville hørt mest på gynekologen og jordmor. Dette er tross alt deres felt.

Ja, synes også de har litt mer erfaring og kunnskap enn vanlig ung fastlege :) takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et svangerskap kan fort endre seg og jeg ville aldri tatt sjansen på å reise langt bort i så lang tid som du planlegger såpass sent i svangerskapet, selvom det mest sannsynlig går fint. Hvor skal du? -det er jo også litt relevant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skremt av lege i dag

Et svangerskap kan fort endre seg og jeg ville aldri tatt sjansen på å reise langt bort i så lang tid som du planlegger såpass sent i svangerskapet, selvom det mest sannsynlig går fint. Hvor skal du? -det er jo også litt relevant..

Takk for svaret, men det er egentlig ikke det som var spørsmålet.

Når det gjelder det hvor man skal reise, har det ikke så mye å si, det er ingen hemmelighet, men vi nordmenn glemmer ofte at andre land har også sykehus som er minst like flinke som våre, hvis ikke flinkere..Det er bare spørsmål om rette forsikring, og det har jeg. Har ringt og sjekket, alt gjelder, og med det flyselskapet som vi skal fly kan man reise inntil 34 .svangerskapsuke, og helst ikke mer 4nn 4 timer. Så sånn sett alt ser greit ut.

Har vært til kontroll hos gynekolog i dag, og fikk "velsignet " reisen,han så faktisk ingen problemer utenom det som kunne skje like godt hjemmet, så jeg tror jeg skal legge bekymringer til side og bare glede meg over feriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen svangerskap er like

Takk for svaret, men det er egentlig ikke det som var spørsmålet.

Når det gjelder det hvor man skal reise, har det ikke så mye å si, det er ingen hemmelighet, men vi nordmenn glemmer ofte at andre land har også sykehus som er minst like flinke som våre, hvis ikke flinkere..Det er bare spørsmål om rette forsikring, og det har jeg. Har ringt og sjekket, alt gjelder, og med det flyselskapet som vi skal fly kan man reise inntil 34 .svangerskapsuke, og helst ikke mer 4nn 4 timer. Så sånn sett alt ser greit ut.

Har vært til kontroll hos gynekolog i dag, og fikk "velsignet " reisen,han så faktisk ingen problemer utenom det som kunne skje like godt hjemmet, så jeg tror jeg skal legge bekymringer til side og bare glede meg over feriene.

Men da spiller det vel heller ingen rolle om du føder i det landet du skal til da ..... eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men det er egentlig ikke det som var spørsmålet.

Når det gjelder det hvor man skal reise, har det ikke så mye å si, det er ingen hemmelighet, men vi nordmenn glemmer ofte at andre land har også sykehus som er minst like flinke som våre, hvis ikke flinkere..Det er bare spørsmål om rette forsikring, og det har jeg. Har ringt og sjekket, alt gjelder, og med det flyselskapet som vi skal fly kan man reise inntil 34 .svangerskapsuke, og helst ikke mer 4nn 4 timer. Så sånn sett alt ser greit ut.

Har vært til kontroll hos gynekolog i dag, og fikk "velsignet " reisen,han så faktisk ingen problemer utenom det som kunne skje like godt hjemmet, så jeg tror jeg skal legge bekymringer til side og bare glede meg over feriene.

Hmm, unnskyld meg, men hvorfor spør du -hvis du alikevel kan føde i et annet land?!

Og jo, jeg svarte på spørsmålet ditt -et svangerskap kan fort endre seg. Selvom du tilsynelatende har et problemfritt svangerskap nå og når du drar, kan det endre seg i løpet av få dager. Og den risken er langt større i uke 32 enn i f.eks u22. Om du da vil ta den eventuelle risken og befinne deg i Thailand eller et annet land (som faktisk har dårligere helsevesen enn Norge) er jo det opp til deg, men jeg ville ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...