Gå til innhold

Fikk en mail fra en- viktig, haster


Gjest reddog usikker

Anbefalte innlegg

Gjest reddog usikker

ukjent person, mailen er sendt til meg fra en ukjent mailadresse, dvs det er en hotmailadresse, og den er så vidt jeg vet umulig å spore opp.

Vel til saken.

I den mailen kommer det frem at en ung jente ved navn*******, jeg har bare fornavn, skal avslutte livet sitt ved en bru, og hun vil at jeg skla si til noen at hun er glad i dem, det er ikkenevnt noen navn som jeg kan ringe til.

Det er oppgitt sted og klokkeslett, klokken 0200 i natt.

jeg kan ikke ringe politiet, av diverse grunner, har selv en lang histori vedrørende at politiet har måtte bistå ved innleggesle av meg for et par år tilbake. men jeg vet liksom ikke hva jeg skla gjøre.

kan jeg få npoen råd. klokken er 2341 nå, det tar meg 30 min ut til stedet der hun skal hoppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres veldig merkelig ut! Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ringt politiet, og forklart dem situasjonen. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å dra ut dit. Av frykt for at det var noe helt annet. Men, det er meg.

Skjønner at du kanskje ikke ønsker noe særlig kontakt med politiet, men du kan jo tilby deg å komme ned med mailen du har mottatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ææææ, gosh... Jeg får frysninger her jeg sitter..

Jeg hadde tatt en kopi av mailen og kjørt til politiet med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BUA notts

Dette synes jeg høres merkelig ut. Kanskje det bare er en person som "leker" med tanken eller som tuller.

Enn å skremme andre (ukjente?) mennesker på den måten som hun gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reddog usikker

Dette synes jeg høres merkelig ut. Kanskje det bare er en person som "leker" med tanken eller som tuller.

Enn å skremme andre (ukjente?) mennesker på den måten som hun gjør...

BUA notts: det er jo en sjanse å ta. vet du om man kan spore hvor den er sendt fra, eller er det umulig.

jeg vet liksom ikke om jeg bare skla ta det som en spøk eller hva.

D*lillith. ja jeg fikk også det, men jeg overlater det til politiet, jeg har bestemt meg for det, så får det gå som det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BUA notts: det er jo en sjanse å ta. vet du om man kan spore hvor den er sendt fra, eller er det umulig.

jeg vet liksom ikke om jeg bare skla ta det som en spøk eller hva.

D*lillith. ja jeg fikk også det, men jeg overlater det til politiet, jeg har bestemt meg for det, så får det gå som det går

Mailen kan spores ja, men det er noe politiet må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mitt beste råd: Glem hele mailen.

Slikt skal en ikke respondere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miracle_L

Mitt beste råd: Glem hele mailen.

Slikt skal en ikke respondere på.

Igjen viser du den nådeløse strenge holdningen til folk i livskrise. Ja det er ikke bra å true med selvmord eller å sende slike mailer.

Men samtidig så forventer du at folk som er så i totalt krise at de tenker på selvmord skal være kjempehøflige og ta hensyn til å ikke støte andre.

Ville det vært bedre om de ikke sendte noen mailer i det hele tatt og bare hoppet utfor en bro ? .

Enig i at man skal sette grenser og ikke godta å bli manipulert av folk som truer med selvmord hver helg. Men samtidig kan man vel vise litt større romslighet og forståelse for mennesker som åpenbart er i en veldig vanskelig sinnstemning og situasjon at de faktisk tenker på selvmord.Du virker så utrolig hard bare.

Det er ikke alltid en klarer å oppsøke helsevesenet eller hjelpeapparatet heller. Og er det ikke bra at man sier det til noen. Selv om en "plager" en venn. Litt romslighet synes jeg man skal vise folk som er suicidale. Når folk er i livskrise så er de ikke alltid superkonstruktive og høflige og snille og alt det der. Det er sterke krefter som herjer i en og dine svar som har kommet før rundt dette med psyke som truer med selvmord vitner om en ekstrem arroganse og at det virker som du ikke forstår i det hele tatt hvor forferdelig og grusomt det er når man er i den sinnstemningen. Noe som er synd fordi du skal jo være psykiater og behandle slike.

jeg angrer egentlig allerdet at jeg skrev dette innlegget men klarte ikke å dy meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BUA notts

Igjen viser du den nådeløse strenge holdningen til folk i livskrise. Ja det er ikke bra å true med selvmord eller å sende slike mailer.

Men samtidig så forventer du at folk som er så i totalt krise at de tenker på selvmord skal være kjempehøflige og ta hensyn til å ikke støte andre.

Ville det vært bedre om de ikke sendte noen mailer i det hele tatt og bare hoppet utfor en bro ? .

Enig i at man skal sette grenser og ikke godta å bli manipulert av folk som truer med selvmord hver helg. Men samtidig kan man vel vise litt større romslighet og forståelse for mennesker som åpenbart er i en veldig vanskelig sinnstemning og situasjon at de faktisk tenker på selvmord.Du virker så utrolig hard bare.

Det er ikke alltid en klarer å oppsøke helsevesenet eller hjelpeapparatet heller. Og er det ikke bra at man sier det til noen. Selv om en "plager" en venn. Litt romslighet synes jeg man skal vise folk som er suicidale. Når folk er i livskrise så er de ikke alltid superkonstruktive og høflige og snille og alt det der. Det er sterke krefter som herjer i en og dine svar som har kommet før rundt dette med psyke som truer med selvmord vitner om en ekstrem arroganse og at det virker som du ikke forstår i det hele tatt hvor forferdelig og grusomt det er når man er i den sinnstemningen. Noe som er synd fordi du skal jo være psykiater og behandle slike.

jeg angrer egentlig allerdet at jeg skrev dette innlegget men klarte ikke å dy meg

Slik jeg forsto det på innlegget så var det ikke noen venn, men en helt ukjent email-adresse.

Det blir bare for sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reddog usikker

Mitt beste råd: Glem hele mailen.

Slikt skal en ikke respondere på.

Hei.

det løste seg for alles beste, heldigvis var det ingen der. Men jeg ber deg om å foklare en ting, eller jeg håper du vil det.

Er du alltid så kald.

Greit nok at det var en tulle mail, men jeg forstår ikke at du kan vøære så hard. det må være jobben din som gjør det sånn.

Hva gjør du da hvis en av dine pasienter kommer med suscidale uttaløelser, lar du henne / han bare gå.

jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BUA notts

Hei.

det løste seg for alles beste, heldigvis var det ingen der. Men jeg ber deg om å foklare en ting, eller jeg håper du vil det.

Er du alltid så kald.

Greit nok at det var en tulle mail, men jeg forstår ikke at du kan vøære så hard. det må være jobben din som gjør det sånn.

Hva gjør du da hvis en av dine pasienter kommer med suscidale uttaløelser, lar du henne / han bare gå.

jeg bare spør.

han har kanskje et erfaringsgrunnlag til å skjønne hvilke situasjoner det er kødd, som mail fra ukjent avsender.

Jeg synes ikke det er hans svar som er kaldt og usympatisk, men mailen, synes jeg var det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suri_Tr

Slik jeg forsto det på innlegget så var det ikke noen venn, men en helt ukjent email-adresse.

Det blir bare for sært.

jo det skjønner jeg.

Men mitt inntrykk er vel at NhD generelt er veldig streng og hard med selvmordskandidater eller såkalt utagerende oppførsel. Han er også svært raskt til å stemple andre som psykopater og be innleggskrivere feks skille seg fra mannen sin. Greit vi har NHD som er så utrolig skråsikker og vet alt og ikke er redd for å gi krystallklare råd om både samlivsbrudd og hvorvidt ha kontakt med suicidal venninne med bakgrunn kun i et innlegg hvor også bare ene versjonen fremstilles.

Han er flink med medisiner og sånt , det skal han ha : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest domini

Igjen viser du den nådeløse strenge holdningen til folk i livskrise. Ja det er ikke bra å true med selvmord eller å sende slike mailer.

Men samtidig så forventer du at folk som er så i totalt krise at de tenker på selvmord skal være kjempehøflige og ta hensyn til å ikke støte andre.

Ville det vært bedre om de ikke sendte noen mailer i det hele tatt og bare hoppet utfor en bro ? .

Enig i at man skal sette grenser og ikke godta å bli manipulert av folk som truer med selvmord hver helg. Men samtidig kan man vel vise litt større romslighet og forståelse for mennesker som åpenbart er i en veldig vanskelig sinnstemning og situasjon at de faktisk tenker på selvmord.Du virker så utrolig hard bare.

Det er ikke alltid en klarer å oppsøke helsevesenet eller hjelpeapparatet heller. Og er det ikke bra at man sier det til noen. Selv om en "plager" en venn. Litt romslighet synes jeg man skal vise folk som er suicidale. Når folk er i livskrise så er de ikke alltid superkonstruktive og høflige og snille og alt det der. Det er sterke krefter som herjer i en og dine svar som har kommet før rundt dette med psyke som truer med selvmord vitner om en ekstrem arroganse og at det virker som du ikke forstår i det hele tatt hvor forferdelig og grusomt det er når man er i den sinnstemningen. Noe som er synd fordi du skal jo være psykiater og behandle slike.

jeg angrer egentlig allerdet at jeg skrev dette innlegget men klarte ikke å dy meg

Jeg tror han svarer sånn fordi de aller fleste som faktisk begår selvmord ikke sier ifra på den måten før de skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miracle_L

Jeg tror han svarer sånn fordi de aller fleste som faktisk begår selvmord ikke sier ifra på den måten før de skal gjøre det.

Det der er faktisk en myte.

At de som ikke truer med selvmord ikke vil gjenomføre det. Og om en har tanker om å avslutte livet er det ikke bra at det kommer fram. Uansett om personen gjenomfører det eller ikke har personen det tydeligvis ikke noe bra. Jeg kjenner personlig til et tilfelle hvor en svært fortvilet person etter mange gråtkvalte samtaler med familien hvor tankene endog ble diskutert åpen tilslutt tok livet sitt.

Tror vel ikke folk truer med selvmord for ingenting , eller for morro skyld . Når en går så langt å ha de tankene , og i tillegg å faktisk si det til noen vil jeg si at det er rimelig sterk varseltrekant på at ting ikke står helt bra til. Synes man skal ta det på alvor uansett! man vet aldri. I forhold til å få en anonym epost så ville nok jeg bare slettet den også. Men snakker mer på generelt grunnlag. Jeg synes bare at vi alle bør være medmennesker og prøve å ta vare på hverandre. Det innebærer også å også stille opp når noen roper om hjelp og har det vanskelig. Men slik samfunnet er nå så er alt opp til hjelpeapparatet. Leste en avisartikkel om en voksen mann som klagde sterkt på at hans mor ikke fikk nok hjemmehjelp og støttekontakt. Da tenkte jeg mitt.Hadde det kostet han så mye å stille opp for sin egen mor og vaske en gang i uka eller besøke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeisann

Hei.

det løste seg for alles beste, heldigvis var det ingen der. Men jeg ber deg om å foklare en ting, eller jeg håper du vil det.

Er du alltid så kald.

Greit nok at det var en tulle mail, men jeg forstår ikke at du kan vøære så hard. det må være jobben din som gjør det sånn.

Hva gjør du da hvis en av dine pasienter kommer med suscidale uttaløelser, lar du henne / han bare gå.

jeg bare spør.

han er opptatt av det som er faglig rett har han sagt. tror ikke han er så hard og kald som det kan høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest domini

Det der er faktisk en myte.

At de som ikke truer med selvmord ikke vil gjenomføre det. Og om en har tanker om å avslutte livet er det ikke bra at det kommer fram. Uansett om personen gjenomfører det eller ikke har personen det tydeligvis ikke noe bra. Jeg kjenner personlig til et tilfelle hvor en svært fortvilet person etter mange gråtkvalte samtaler med familien hvor tankene endog ble diskutert åpen tilslutt tok livet sitt.

Tror vel ikke folk truer med selvmord for ingenting , eller for morro skyld . Når en går så langt å ha de tankene , og i tillegg å faktisk si det til noen vil jeg si at det er rimelig sterk varseltrekant på at ting ikke står helt bra til. Synes man skal ta det på alvor uansett! man vet aldri. I forhold til å få en anonym epost så ville nok jeg bare slettet den også. Men snakker mer på generelt grunnlag. Jeg synes bare at vi alle bør være medmennesker og prøve å ta vare på hverandre. Det innebærer også å også stille opp når noen roper om hjelp og har det vanskelig. Men slik samfunnet er nå så er alt opp til hjelpeapparatet. Leste en avisartikkel om en voksen mann som klagde sterkt på at hans mor ikke fikk nok hjemmehjelp og støttekontakt. Da tenkte jeg mitt.Hadde det kostet han så mye å stille opp for sin egen mor og vaske en gang i uka eller besøke henne.

Mange sier ifra flere ganger før de tar selvmord. Men jeg tror ikke så mange sier ifra -rett før- de faktisk gjør det.

Uansett er det jo rart at denne personen sendte en anonym mail da, om h*n virkelig ville ha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BUA notts

Det der er faktisk en myte.

At de som ikke truer med selvmord ikke vil gjenomføre det. Og om en har tanker om å avslutte livet er det ikke bra at det kommer fram. Uansett om personen gjenomfører det eller ikke har personen det tydeligvis ikke noe bra. Jeg kjenner personlig til et tilfelle hvor en svært fortvilet person etter mange gråtkvalte samtaler med familien hvor tankene endog ble diskutert åpen tilslutt tok livet sitt.

Tror vel ikke folk truer med selvmord for ingenting , eller for morro skyld . Når en går så langt å ha de tankene , og i tillegg å faktisk si det til noen vil jeg si at det er rimelig sterk varseltrekant på at ting ikke står helt bra til. Synes man skal ta det på alvor uansett! man vet aldri. I forhold til å få en anonym epost så ville nok jeg bare slettet den også. Men snakker mer på generelt grunnlag. Jeg synes bare at vi alle bør være medmennesker og prøve å ta vare på hverandre. Det innebærer også å også stille opp når noen roper om hjelp og har det vanskelig. Men slik samfunnet er nå så er alt opp til hjelpeapparatet. Leste en avisartikkel om en voksen mann som klagde sterkt på at hans mor ikke fikk nok hjemmehjelp og støttekontakt. Da tenkte jeg mitt.Hadde det kostet han så mye å stille opp for sin egen mor og vaske en gang i uka eller besøke henne.

Men det er også dem som truer med å ta livet sitt, for så å stå og vente utenfor brua, til politiet kommer å plukker dem opp. Med akkurat det for mål, å bli plukket opp og reddet, ikke hoppe. Å meddele selvmordstanker tror jeg ikke trenger være det samme som en falsk selvmordstrussel. Jeg tror kanskje det er slike tilfeller nhd greier å sile fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forferdelig å få

Hei.

det løste seg for alles beste, heldigvis var det ingen der. Men jeg ber deg om å foklare en ting, eller jeg håper du vil det.

Er du alltid så kald.

Greit nok at det var en tulle mail, men jeg forstår ikke at du kan vøære så hard. det må være jobben din som gjør det sånn.

Hva gjør du da hvis en av dine pasienter kommer med suscidale uttaløelser, lar du henne / han bare gå.

jeg bare spør.

Slike mailer og sms-er sender man bare ikke. Jeg har selv måtte redde mange liv over telefon, sms, internett osv. Det er helt grusomt å måtte gjøre det! Klarer man å kontakte en venn, kan man også klare å ringe legevakt o.l.

Det er å misbruke vennskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...