Gå til innhold

Hytta eller hytten


Gjest språk

Anbefalte innlegg

Gjest språk

Hører og leser stadig oftere hytta omtalt som hytten. Vet at bergensere sier det,men det er ikke bare dem. For meg høres det helt merkelig ut, men det er kanskje helt OK. Snart sier vi vel kuen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare komme på en person som sier hytten, og det er en fiin Bergens-frue på ca 65 år. ;-)

Nei du, her i Bergen behøver du ikke å være spesielt fiin for å si "hytten", det sier vi alle! Vi sier "kuen" også...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du, her i Bergen behøver du ikke å være spesielt fiin for å si "hytten", det sier vi alle! Vi sier "kuen" også...

mvh

Det kan så være, men denne damen ER fin, eller ser på seg selv som det. Hun sier at alle menn i Bergen 'selvsagt' har på seg smoking i middagsselskapet på julaften, hvilket jeg betviler hun helt har belegg for å påstå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Nei du, her i Bergen behøver du ikke å være spesielt fiin for å si "hytten", det sier vi alle! Vi sier "kuen" også...

mvh

Det tok meg lang tid å bli vant til at mannen min sa "ei kyr". For meg var ordet "kyr" flertallsform, men det er det ikke for en vossing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tok meg lang tid å bli vant til at mannen min sa "ei kyr". For meg var ordet "kyr" flertallsform, men det er det ikke for en vossing...

*ler*

Jeg for min del måtte venne meg til at endel folk på Østlandet sier 'kuer' istedenfor 'kyr' ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Jeg for min del måtte venne meg til at endel folk på Østlandet sier 'kuer' istedenfor 'kyr' ;-)

Hmm, jeg begynner å forstå at vi sier mye rart i Bergen: en ku, kuen, kuer, kuene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

*ler*

Jeg for min del måtte venne meg til at endel folk på Østlandet sier 'kuer' istedenfor 'kyr' ;-)

Æ siår kuår :-)

Men etter 16 års samliv med en vestlending, hender det at jeg forsnakker meg og sier kyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hmm, jeg begynner å forstå at vi sier mye rart i Bergen: en ku, kuen, kuer, kuene...

Jeg sier

ei ku, kua, kuår, kuane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier

ei ku, kua, kuår, kuane

Jeg _brukte_ ihvertfall å si ei ku - kua - kyr - kyen, men det er leeeenge siden jeg flytta hjemmefra og enda lenger siden jeg kunne klø min bestefars kyr, så jeg har vel blitt mer østlandsk med tida....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fagros

*ler*

Jeg for min del måtte venne meg til at endel folk på Østlandet sier 'kuer' istedenfor 'kyr' ;-)

Men er man fra landet på Østlandet sier man selvfølgelig ei ku, kua, kyr, kyra. Og mobber de som sier kuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man fra landet på Østlandet sier man selvfølgelig ei ku, kua, kyr, kyra. Og mobber de som sier kuer.

Har vel stort sett bare truffet byfolk her, jeg da! ;-) Eventuelt at jeg ikke har lagt merke til dem som sier 'kyr', bare dem som sier 'kuer'...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*ler*

Jeg for min del måtte venne meg til at endel folk på Østlandet sier 'kuer' istedenfor 'kyr' ;-)

Og likevel har begge deler vært riktig siden 50-tallet eller noe sånt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel har begge deler vært riktig siden 50-tallet eller noe sånt... ;)

Det kan godt være både riktig og snodig på én gang;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Nei du, her i Bergen behøver du ikke å være spesielt fiin for å si "hytten", det sier vi alle! Vi sier "kuen" også...

mvh

Og det verste er vel egentlig at dere innrømmer at dere sier det uten spor av blygsel eller skam. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta! Hytten og jenten og kuen høres ut som aldeles forjævlig forfinet bergensmål... Antagelig på linje med de trondhjemske singsakerfruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...