Gå til innhold

Hytta eller hytten


Gjest språk

Anbefalte innlegg

Gjest kuer, ja

Men er man fra landet på Østlandet sier man selvfølgelig ei ku, kua, kyr, kyra. Og mobber de som sier kuer.

Nei, det stemmer slett ikke!

Der jeg kommer fra (Romerike) sier man kuer. Og det dreier seg om folk som selv har hatt kuer i mange år.

Vi sier for øvrig også høner. Ikke høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det stemmer slett ikke!

Der jeg kommer fra (Romerike) sier man kuer. Og det dreier seg om folk som selv har hatt kuer i mange år.

Vi sier for øvrig også høner. Ikke høns.

Men er det egentlig sammenlignbart? Kuer vs kyr er vel noe man bruker enten-eller, mens høner vs høns er noe som man gjerne bruker både-og, alt ettersom?

"Man har høner i hønsehuset" f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg sa hytten og kuen da jeg var liten, til tross for at jeg er oppvokst på Østlandet. Sier noe om hvor gammel jeg er :P. Men fikk fort pelt av meg dette på skolen.

Sier imidlertid fortsatt kuer og høner, selv om det hender jeg sier kyr når jeg er på landet. Jada, innrømmet at språket mitt preges av hvem jeg snakker med. Min bestemor sa "koen", det har jeg imidlertid aldri sagt :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa hytten og kuen da jeg var liten, til tross for at jeg er oppvokst på Østlandet. Sier noe om hvor gammel jeg er :P. Men fikk fort pelt av meg dette på skolen.

Sier imidlertid fortsatt kuer og høner, selv om det hender jeg sier kyr når jeg er på landet. Jada, innrømmet at språket mitt preges av hvem jeg snakker med. Min bestemor sa "koen", det har jeg imidlertid aldri sagt :D.

Det er lov å si både kuer og kyr nå. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok finne på å si hytten, jeg kan i hvertfall finne på å skrive det. Men det kommer nok litt an på hvem jeg snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa hytten og kuen da jeg var liten, til tross for at jeg er oppvokst på Østlandet. Sier noe om hvor gammel jeg er :P. Men fikk fort pelt av meg dette på skolen.

Sier imidlertid fortsatt kuer og høner, selv om det hender jeg sier kyr når jeg er på landet. Jada, innrømmet at språket mitt preges av hvem jeg snakker med. Min bestemor sa "koen", det har jeg imidlertid aldri sagt :D.

Jeg sier ei kyr - kyro - kyrer - kydno. De fleste andre ord bøyer jeg noenlunde normalt (omtrent som vi skriver dem på nynorsk)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg sier ei kyr - kyro - kyrer - kydno. De fleste andre ord bøyer jeg noenlunde normalt (omtrent som vi skriver dem på nynorsk)!

Hvor kan dette være - Lesja elns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uuuuuuuuuuuuuutlending

Hytta! Hytten og jenten og kuen høres ut som aldeles forjævlig forfinet bergensmål... Antagelig på linje med de trondhjemske singsakerfruene.

Forfinet bergensk!? Det er ikke noe spes. i å si hytten eller kuen i Bergen, snarere tvert i mot: en bergenser som sier noe annet er nok ganske spesiell. Hadde bare resten av menneskene i dette landet vært like lure! Hva er poenget med en, et, ei når en like godt kan holde seg til en og et - og så slipper vi de derre der idiotiske a-endelsene.

Du vet vel hvordan bergenserne bøyer "et barn": et barn, barnet, barnene! Heia Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier

ei ku, kua, kuår, kuane

hehe, dialekt er gøy. kuane ja. en innbarka lillesander ville kanskje sagt kuøne? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan dette være - Lesja elns?

På Lesja tror jeg de sier ku-kue-krytyr-krytyre

fresja sin variant tipper jeg Telemark på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

hehe, dialekt er gøy. kuane ja. en innbarka lillesander ville kanskje sagt kuøne? hehe

Ja, mulig det - i alle fall de fra Birkeland eller Grimstad?

Nå er mannen min borte hos naboen og henter den sykkelen vi har kjøpt til 6 åringen. Hun skal få den i morgen tidlig! Gleder meg, men er litt innstilt på alle mulige reaksjoner fra henne - hun kan reagere litt rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mulig det - i alle fall de fra Birkeland eller Grimstad?

Nå er mannen min borte hos naboen og henter den sykkelen vi har kjøpt til 6 åringen. Hun skal få den i morgen tidlig! Gleder meg, men er litt innstilt på alle mulige reaksjoner fra henne - hun kan reagere litt rart....

gøy! Har hun bursdag? Har ikke fått det med meg. Gøy å gi våre søte små gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

gøy! Har hun bursdag? Har ikke fått det med meg. Gøy å gi våre søte små gaver.

Ja, hun har bursdag til lørdag, men barneselskapet skal være i morgen, og feiring på morraen med sang og pakker fra oss blir også i morgen.

Storebror og jeg var på ToysR Us i kveld og fikk handlet gaver fra ham og søstera. Det går i Bratz :-)

SÅ nå skal jeg egentlig bake Verdens beste, og ikke sitte her.... Og så fortsette letingen etter nøklene. Det er så merkelig at de er sporløst borte.... Men som regel dukker ting opp igjen.... MEN HVOR??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har bursdag til lørdag, men barneselskapet skal være i morgen, og feiring på morraen med sang og pakker fra oss blir også i morgen.

Storebror og jeg var på ToysR Us i kveld og fikk handlet gaver fra ham og søstera. Det går i Bratz :-)

SÅ nå skal jeg egentlig bake Verdens beste, og ikke sitte her.... Og så fortsette letingen etter nøklene. Det er så merkelig at de er sporløst borte.... Men som regel dukker ting opp igjen.... MEN HVOR??????

Har du sjekket på do? (Nøkkelen altså) Kanskje du løp rett dit da du kom hjem? :) Koselig å våkne de med sang og morro! Også som de små gleder seg til å få denne oppmerksomheten da. Lykke til med kakebaking og feiring da. Kake er godt, jeg vil også få bakt ei kake denne uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfinet bergensk!? Det er ikke noe spes. i å si hytten eller kuen i Bergen, snarere tvert i mot: en bergenser som sier noe annet er nok ganske spesiell. Hadde bare resten av menneskene i dette landet vært like lure! Hva er poenget med en, et, ei når en like godt kan holde seg til en og et - og så slipper vi de derre der idiotiske a-endelsene.

Du vet vel hvordan bergenserne bøyer "et barn": et barn, barnet, barnene! Heia Bergen :)

For meg høres det skrekkelig forfinet ut å si hytten og jenten selv om jeg vet at bergensere flest sier det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...