Gå til innhold

Hvem skal betale kransen?


Gjest hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Det er bare fordi vi ikke kjente personen og jeg hadde faktisk aldri hørt navnet før svigermor ringte. Mannen min kjente heller ikke personen.

Jeg føler de burde kjøpt og gitt en krans fra seg.

Hvis dere aldri har hørt om personen blir det helt unaturlig å være med på å spleise på kransen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hva mener dere?

Hvis det ikke er naturlig at navnene deres står på båndet, er det ikke naturlig å betale noe heller.

Jeg ville takket nei til tilbudet om å delta på en krans til noen jeg ikke hadde noe forhold til, særlig hvis det med å bli "presset" for penger var et tilbakevendende tema i en familiesetting.

Jeg kan ta med et eksempel på hvordan svigermor er.

Når de er her er det en selvfølge at jeg handler inn og at de får mat. Når vi er der må vi handle inn, siden de bl.a. ikke handler noe ekstra når de får gjester.

Og en gang vi skulle betale et beløp for noe (et møbel skulle kjøres hit) syntes jeg prisen var litt vel høy, og da viste det seg at hun var med på kjøringen og at vi hadde betalt båt og bensin/mat for turen hennes selv om det ikke var avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva mener dere?

Slik blir det ofte i den "ytre" familie, gjerne hyggelig for andre at man er med. Og dere samtykket jo, vet det var under press, men likevel?

Ja, jeg samtykket så vi skal betale.

Men jeg synes at det var svigermor og mann som burde betalt kransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kan ta med et eksempel på hvordan svigermor er.

Når de er her er det en selvfølge at jeg handler inn og at de får mat. Når vi er der må vi handle inn, siden de bl.a. ikke handler noe ekstra når de får gjester.

Og en gang vi skulle betale et beløp for noe (et møbel skulle kjøres hit) syntes jeg prisen var litt vel høy, og da viste det seg at hun var med på kjøringen og at vi hadde betalt båt og bensin/mat for turen hennes selv om det ikke var avtalt.

Høres ganske urimelig ut, ja.

Men om du ønsker å ta opp det prinsippielle med dem bør du velge en annen anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva mener dere?

Neste gang sier du "nei, det føler jeg ikke er naturlig. Vi har aldri hørt om vedkommende, så å være med på en krans føles feil". Det med penger i andre situasjoner må du ta opp med dem når andre situasjoner oppstår, akkurat en begravelseskrans er såpass touchy at det er et dårlig eksempel. Aller helst bør din mann ta alt slikt med sine foreldre.

Ja, jeg må si det en annen gang om det blir noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva mener dere?

Høres ganske urimelig ut, ja.

Men om du ønsker å ta opp det prinsippielle med dem bør du velge en annen anledning.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når vi ikke husker navnet på den som døde fordi vi ikke kjente personen?

Jeg føler det blir litt feil av svigermor å få oss med på å betale på kransen.

Ja, jeg skjønner jo hva du mener. Og for de aller, aller fleste gamle fjerne slektninger som har dødd i familien, så har dødsfallene faktisk skjedd mens vi 'barna' var unge voksne, og foreldrene betalte kranser og slikt, så det er mulig det ikke er vår alder det kommer an på;-)

Jeg husker best den grandtanta jeg nevnte i forrige innlegg, for det er ikke så lenge siden hun døde, og hun var i en spesiell posisjon i familien fordi hun ikke hadde egne barn, og fikk derfor større betydning for oss grandtantebarna også. Det er vel like gjerne DET som var avgjørende for egen innsamling blant alle grandtantebarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det heldigvis ikke vært så mange dødsfall i min nærmeste familie, men vanligvis har vi søsken/søskenbarn spleiset på en krans (og betalt). For meg har det vært viktig å faktisk betale selv, ikke bare få navnet mitt slengt på, det er tross alt avskjed med et menneske som har stått meg nær.

Når det er fjernere slektninger, som vi "barna" har hatt liten eller ingen kontakt med, står foreldrene våre (ev. en av dem) på båndet), "med familie". Da har ikke vi betalt noe.

''står foreldrene våre (ev. en av dem) på båndet), "med familie". Da har ikke vi betalt noe.''

Ja, det er vel mer den varianten som mine foreldre/min mor har praktisert ved "fjerne dødsfall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare fordi vi ikke kjente personen og jeg hadde faktisk aldri hørt navnet før svigermor ringte. Mannen min kjente heller ikke personen.

Jeg føler de burde kjøpt og gitt en krans fra seg.

Enig, og derfor bør dere tenke ut et svar til neste gang, slik som foreslått lenger opp her, og si nei, takk - det passer ikke å bli med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten sier man nei til å være med på kransen, eller så betaler man sin del, dvs. det man får beskjed om er "sin del".

Hvis den eldste generasjonen som drar igang det hele, finner på av seg selv at de skal betale alt (altså ikke noe som har med situasjonen her å gjøre), er det greit nok, så lenge de har råd til det og det er til dem den avdøde hadde tilknytning.

Alle diskusjoner om skjeve spleiseløsninger, økonomisk utnyttelse av andre og hvem som betaler hva i diverse situasjoner, tas ved en annen anledning enn ved akkurat et dødsfall og en gravferd

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt med på noen krans så lenge dette er en person dere ikke vet hvem er verken på navn eller annet. Jeg antar at svigermoren din utnytter dere på det groveste og at dere må si ifra, eventuellt ignorere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært med på å spleise på krans eller andre blomster om jeg ikke kjente personen. Hvorfor skulle jeg det??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært med på å spleise på krans eller andre blomster om jeg ikke kjente personen. Hvorfor skulle jeg det??????

Fordi de var til noen i slekta til mannen din f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dugee

Til noen vi ikke kjenner og heller ikke vet navnet på? ;-)

*selvfølgelig vet vi hvem onkel lovinda er og at han er død*----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de var til noen i slekta til mannen din f.eks.?

Da er jo dette noe han ordner, og det er jo selvsagt OK. Men da må jo han kjenne personen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...