pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Skal ikke det kokes sammen da? Jordbær, sukker og jam-pulver. Jeg hørte ei som hadde blandet sammen disse ingrediensene, og bare satt det rett i frysen. Stemmer det? Jeg har faktisk aldri syltet, så jeg sa ikke noe. 4kg bær, to kg sukker og to poser pulver........ 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Spørs hva slags jam-pulver du har det. Jeg bruker alltid den som skal rett i fryseren, fordi jeg synes rørt syltetøy er bedre enn fryst. Sjekk hva som står på jam-pulveret ditt. 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Spørs hva slags jam-pulver du har det. Jeg bruker alltid den som skal rett i fryseren, fordi jeg synes rørt syltetøy er bedre enn fryst. Sjekk hva som står på jam-pulveret ditt. jeg har ikke pulver, en bekjent gjorde det på denne måten Hun sa hun brukte den gul, hva nå enn det betyr? 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 jeg har ikke pulver, en bekjent gjorde det på denne måten Hun sa hun brukte den gul, hva nå enn det betyr? Det er den gule jeg bruker også. Den heter jam frysepulver. Da skal det ikke kokes, bare røres sammen og fryses, og det er så godt og friskt når du tar det opp av fryseren igjen. 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Det er den gule jeg bruker også. Den heter jam frysepulver. Da skal det ikke kokes, bare røres sammen og fryses, og det er så godt og friskt når du tar det opp av fryseren igjen. Ok det var bra, jeg var redd hun hadde tabbet seg nå. Hun var såå fornøyd med å ha bær i frysen Jeg vil også ha det, så det blir vel gjort til helgen. Takk for svar! Har du fått fryst bær da? 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Ok det var bra, jeg var redd hun hadde tabbet seg nå. Hun var såå fornøyd med å ha bær i frysen Jeg vil også ha det, så det blir vel gjort til helgen. Takk for svar! Har du fått fryst bær da? Nei har ikke fått gjort det ennå. Blir nok neste helg regner jeg med. Får nok lage mer i år enn i fjor, holdt ikke hele året. 0 Siter
Speak Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Pulveret kan være slikt som skal koke ELLER slikt som skal fryses. Det man fryser smaker jo mye bedre:-) 0 Siter
ekte nick Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Hm. Jeg lurer på - utifra de siste dagers avisdebatter om dårlig hygiene blant jordbærplukkerne - om det å fryse bærene (uten koking) vil drepe eventuelle bakterier like godt som det å koke dem? Tror jeg vil tenke på dette når jeg selv snart skal plukke og koke/fryse bær. Forresten, hva skjer hvis man ikke bruker gelatin i det hele tatt, bare fryser det ned? 0 Siter
Orio Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Det er et eget jam-pulver for bær som ikke skal kokes, bare fryses. 0 Siter
Orio Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Hm. Jeg lurer på - utifra de siste dagers avisdebatter om dårlig hygiene blant jordbærplukkerne - om det å fryse bærene (uten koking) vil drepe eventuelle bakterier like godt som det å koke dem? Tror jeg vil tenke på dette når jeg selv snart skal plukke og koke/fryse bær. Forresten, hva skjer hvis man ikke bruker gelatin i det hele tatt, bare fryser det ned? Spiser du aldri friske, deilige jordbær? 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Det er et eget jam-pulver for bær som ikke skal kokes, bare fryses. Det er nok det hun har brukt ja. 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Hm. Jeg lurer på - utifra de siste dagers avisdebatter om dårlig hygiene blant jordbærplukkerne - om det å fryse bærene (uten koking) vil drepe eventuelle bakterier like godt som det å koke dem? Tror jeg vil tenke på dette når jeg selv snart skal plukke og koke/fryse bær. Forresten, hva skjer hvis man ikke bruker gelatin i det hele tatt, bare fryser det ned? Det skal vel gå helt fint å fryse dem bare med sukker eller uten noe som helst også? Innbiller meg at min søster bruker å fryse dem hele. Det er nok mange "veier til rom" her når det gjelder bær 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Pulveret kan være slikt som skal koke ELLER slikt som skal fryses. Det man fryser smaker jo mye bedre:-) Vidunderlig! Også er det godt å lage rød saus av til riskremen når det blir jul. NAM 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Hm. Jeg lurer på - utifra de siste dagers avisdebatter om dårlig hygiene blant jordbærplukkerne - om det å fryse bærene (uten koking) vil drepe eventuelle bakterier like godt som det å koke dem? Tror jeg vil tenke på dette når jeg selv snart skal plukke og koke/fryse bær. Forresten, hva skjer hvis man ikke bruker gelatin i det hele tatt, bare fryser det ned? Syltetøyet blir veldig tynt og rennende hvis en ikke bruker jam eller certo i det. Det går fint an å fryse ned hele bær og bruke til pynte på bløtkaker, eller som dessert eller til smothie. Jeg pleier å drysse litt sukker på de hele bærene før jeg fryser dem, ellers blir de litt sure når en tar dem opp. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Du har jo fått svar her - men jeg tenkte jeg skulle legge til at jeg foretrekker å bruke Certo, ikke Jam. Og Certo har omvendt farge - altså blå for frysepulver og gul for koking :-) Brukte Jam før, og da syntes jeg det pulveret satte smak på syltetøyet, en litt bitter ram smak. Certo er best! 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Du har jo fått svar her - men jeg tenkte jeg skulle legge til at jeg foretrekker å bruke Certo, ikke Jam. Og Certo har omvendt farge - altså blå for frysepulver og gul for koking :-) Brukte Jam før, og da syntes jeg det pulveret satte smak på syltetøyet, en litt bitter ram smak. Certo er best! Takk for tips! Jeg sier det til meg selv hvert år at i år skal jeg få bær i frysen, men det har enda ikke skjedd. Jeg fikk en pose frosne bær av min søster i fjor. Det smakte himmelsk midt på vinteren Certo, huske huske 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Takk for tips! Jeg sier det til meg selv hvert år at i år skal jeg få bær i frysen, men det har enda ikke skjedd. Jeg fikk en pose frosne bær av min søster i fjor. Det smakte himmelsk midt på vinteren Certo, huske huske Det var jo jordbær tiol 10 kr pr korg her i uka, og vi kjøpte noen korger bare til kos, men fikk jo ikke somla oss til å få kjøpt de obligatoriske 2 eller 3 kassene som skal i frysen før prisen steg igjen :-( 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Det var jo jordbær tiol 10 kr pr korg her i uka, og vi kjøpte noen korger bare til kos, men fikk jo ikke somla oss til å få kjøpt de obligatoriske 2 eller 3 kassene som skal i frysen før prisen steg igjen :-( Jeg holdt på å dåne da jeg så den prisen ja! Ble to kurver på meg, for å ha på skiva, det er knallgodt! I dag hadde de jordbær til 12,90 på lund, men jeg hadde ikke tid til det i dag. Jaja, jeg skal, vil og må få det til snart 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Jeg holdt på å dåne da jeg så den prisen ja! Ble to kurver på meg, for å ha på skiva, det er knallgodt! I dag hadde de jordbær til 12,90 på lund, men jeg hadde ikke tid til det i dag. Jaja, jeg skal, vil og må få det til snart Var det på ICA Maxi? Må sjekke prisene på mandag, da må vi få kjøpt jordbær! Det beste jeg vet, er iskalde ferske jordbær i en skål, en fløteskvett og så litt sikta melis oppå........!!!!!! 0 Siter
pekkaline Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Skrevet 30. juni 2007 Var det på ICA Maxi? Må sjekke prisene på mandag, da må vi få kjøpt jordbær! Det beste jeg vet, er iskalde ferske jordbær i en skål, en fløteskvett og så litt sikta melis oppå........!!!!!! Ja det var der Nammenam ja det er også fantastisk godt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.