Gå til innhold

Å telle


cathlin

Anbefalte innlegg

kalorier er noe jeg aldri har forstått.

Er ikke det veldig veldig slitsomt å gjøre?????

Hele tiden telle og veie kalorier.

Hvorfor.

*spørsmålstegn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordbærpiken

Jeg vet ikke. Noe telles og noe veies. Tror det tar mye tid.

Ja. Det tar jo så kort tid å hive i seg en sjokolade. Men hvis man skal telle og veie det, da får man jo mye for pengene da, selv om man hiver i seg godisene? Tidsfordriv hvis man har lite å gjøre, eller forsøker å være mindre på dol. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Jeg vet ikke. Noe telles og noe veies. Tror det tar mye tid.

Jeg bare skjønner ikke hva man veier, i fh til kalorier, hvordan kan man veie dem?

Har aldri forstått det der jeg.... håper du får noen vettuge svar, for da kan jeg lære litt.

Ha det godt, cathlin.

*hiver meg over støvsugeren*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg gikk på grete roede kurs og der skulle vi telle og veie for å gå ned i vekt.

Vi skulle ikke overskride et visst antall kalorier om dagen. Men vi skulle heller ikke ha i oss mindre enn denne mengden om dagen.

Det er slitsomt til å begynne med, men man blir vant til det, og etterhvert vet man hvor mange kalorier det er i det og det produktet.

Etter endt kurs var det om å gjøre å holde seg stabil, ha i seg et visst antall kalorier om dagen..

Men jeg kan ikke skryte av at jeg klarte det da :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

Jeg bare skjønner ikke hva man veier, i fh til kalorier, hvordan kan man veie dem?

Har aldri forstått det der jeg.... håper du får noen vettuge svar, for da kan jeg lære litt.

Ha det godt, cathlin.

*hiver meg over støvsugeren*

Om man veier feks en brødskive, og denne veier feks 50 gr. så vet man hvor mange kalorier det er i denne brødskiva ut ifra en liste vi fikk utdelt på Grete Roede kurset.

Vet ikke om dette var ok forklart da men :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veier de kaloriene også?

*he he* Nei, men kalorier angis gjerne i antall per 100 gram.

Eksempel:

1. Du leser i klaoritabellen at matvare X inneholder 250 kcal per 100 gram,

2. Du veier den mengde av matvare X som du vil spise, og finner ut at det veier 150 gram

3. Du beregner antall kalorier i X ved å ta 250 kcal gange 1,5 = 375 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opp gjennom årene gått på forskjellige slankekurs, men jeg har aldri tellet kalorier. Men jeg har brukt vekta en del, til jeg lærte meg sånn noenlunde hvor mye f.eks. en skive veide.

Den kuren jeg syntes var enklest (eksisterer ikke lenger), var en hvor vi bare krysset av på et skjema når vi spiste. Vi skulle ha så og så mange brødruter, fruktruter etc. Grøntfor behøvde vi ikke krysse av, for der fikk vi stort sett i oss i minste laget likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha telt kalorier siden 80-tallet! ;-) Men å veie maten har jeg aldri gjort - har tatt det litt på gefühlen.

"Hvorfor", spør du, og svaret er at man teller for å vite hvor mange kalorier man har spist og sammenligner med antall kalorier man antar å ha forbrent. Når forbrenningen overstiger inntaket vil man etter teorien gå ned i vekt. (men dersom man har for lavt kalori-inntak kan kroppen innstille seg på "sparebluss", dvs venne seg til lav forbrenning.... men det er en annen sak).

Den gangen jeg telte var det ikke så mye jobb. Hadde en liten lommetabell der de viktigste matvarene sto oppført, og kaloriene sto ikke bare per 100 gram, men også hvor mye kalorier det var i en middels tykk brødskive, i et middels stort eple osv.

Kanskje det beste med å ha telt kalorier - om enn for bare en kort periode - er at man blir litt mer bevisst på hvilke matvarer som er kalori-rike og -fattige, slik at man kan ha det litt i mente til man ikke lenger driver med denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

*he he* Nei, men kalorier angis gjerne i antall per 100 gram.

Eksempel:

1. Du leser i klaoritabellen at matvare X inneholder 250 kcal per 100 gram,

2. Du veier den mengde av matvare X som du vil spise, og finner ut at det veier 150 gram

3. Du beregner antall kalorier i X ved å ta 250 kcal gange 1,5 = 375 kalorier.

Ah, da skjønner jeg mer :-)

Det virker altfor slitsomt for meg. Nå skjønner jeg ihvertfall poenget.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Om man veier feks en brødskive, og denne veier feks 50 gr. så vet man hvor mange kalorier det er i denne brødskiva ut ifra en liste vi fikk utdelt på Grete Roede kurset.

Vet ikke om dette var ok forklart da men :-)

Ok :-) takk.

Det hørtes ut som mye arbeid, drive å veie og sjekke på den måten. Jeg tror jeg holder meg til å forsøke å få litt bedre matvaner, samt å trene litt mer jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da skjønner jeg mer :-)

Det virker altfor slitsomt for meg. Nå skjønner jeg ihvertfall poenget.

Takk :-)

Gidder ikke jeg heller n[ for tiden .....smilefjes....

Naa har det skjedd ettellerannet tull med tastaturet saa alle spesialtegn og bokstaver blir noe helt annet ....surt fjes....

for eksempel saa blir aa lik [, og ae blir lik ', og oe blir lik ;

bindestrek blir / mens skr[strek blir & og apostrof blir \ og spoersmaalstegn blir_

soeren klype, hva skal jeg gjoere spoersmaalstegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jordbærpiken

Gidder ikke jeg heller n[ for tiden .....smilefjes....

Naa har det skjedd ettellerannet tull med tastaturet saa alle spesialtegn og bokstaver blir noe helt annet ....surt fjes....

for eksempel saa blir aa lik [, og ae blir lik ', og oe blir lik ;

bindestrek blir / mens skr[strek blir & og apostrof blir \ og spoersmaalstegn blir_

soeren klype, hva skal jeg gjoere spoersmaalstegn

Imponerende arbeid, å skrive inn alle. :-)

Men, kanskje du har kommet borti en eller annen kontrollfunksjon? Noen f knapper eller noe sånn styrer mye rart, men jeg er ikke så god på data.

Kanskje det er noen innstillinger som har blitt justert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Det må være slitsomt å være fanatisk, ja. Men det er jo greit å være bevisst på hva man putter i seg, se på innholdsfortegnelsen. Jeg synes det er veldig greit at det står hvor mye kalorier (etc.) som er i varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende arbeid, å skrive inn alle. :-)

Men, kanskje du har kommet borti en eller annen kontrollfunksjon? Noen f knapper eller noe sånn styrer mye rart, men jeg er ikke så god på data.

Kanskje det er noen innstillinger som har blitt justert?

Aner ikke hva som skjedde, men "universalkuren" virket også her! ;-)

(dvs: skru av og på igjen - hvis ikke det funker er jeg som oftest fortapt! *he he*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Aner ikke hva som skjedde, men "universalkuren" virket også her! ;-)

(dvs: skru av og på igjen - hvis ikke det funker er jeg som oftest fortapt! *he he*)

Det var bra :-)

Av og på knappen er fantastisk god å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke med. Men jeg har en god del kunnskap om mat, så da bruker jeg den aktivt i valget av mat.

Det er en del mat som folk tror er sunt, men som er kaloribomber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke med. Men jeg har en god del kunnskap om mat, så da bruker jeg den aktivt i valget av mat.

Det er en del mat som folk tror er sunt, men som er kaloribomber.

''Det er en del mat som folk tror er sunt, men som er kaloribomber.''

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva for slags mat er det?

Spennende med folk som har spesialområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha telt kalorier siden 80-tallet! ;-) Men å veie maten har jeg aldri gjort - har tatt det litt på gefühlen.

"Hvorfor", spør du, og svaret er at man teller for å vite hvor mange kalorier man har spist og sammenligner med antall kalorier man antar å ha forbrent. Når forbrenningen overstiger inntaket vil man etter teorien gå ned i vekt. (men dersom man har for lavt kalori-inntak kan kroppen innstille seg på "sparebluss", dvs venne seg til lav forbrenning.... men det er en annen sak).

Den gangen jeg telte var det ikke så mye jobb. Hadde en liten lommetabell der de viktigste matvarene sto oppført, og kaloriene sto ikke bare per 100 gram, men også hvor mye kalorier det var i en middels tykk brødskive, i et middels stort eple osv.

Kanskje det beste med å ha telt kalorier - om enn for bare en kort periode - er at man blir litt mer bevisst på hvilke matvarer som er kalori-rike og -fattige, slik at man kan ha det litt i mente til man ikke lenger driver med denne tellingen.

Takk for god forklaring. Det høres ut som det var en trend på 80-tallet. Lurer på hvordan man kan vite hvor mye kroppen forbrenner, egentlig. Kroppen trenger jo energi bare for å være til. Og kroppen omstiller seg etter matinntaket har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...