Gå til innhold

Å telle


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg har opp gjennom årene gått på forskjellige slankekurs, men jeg har aldri tellet kalorier. Men jeg har brukt vekta en del, til jeg lærte meg sånn noenlunde hvor mye f.eks. en skive veide.

Den kuren jeg syntes var enklest (eksisterer ikke lenger), var en hvor vi bare krysset av på et skjema når vi spiste. Vi skulle ha så og så mange brødruter, fruktruter etc. Grøntfor behøvde vi ikke krysse av, for der fikk vi stort sett i oss i minste laget likevel!

En bevisstgjøringsprosess om hva du spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk på grete roede kurs og der skulle vi telle og veie for å gå ned i vekt.

Vi skulle ikke overskride et visst antall kalorier om dagen. Men vi skulle heller ikke ha i oss mindre enn denne mengden om dagen.

Det er slitsomt til å begynne med, men man blir vant til det, og etterhvert vet man hvor mange kalorier det er i det og det produktet.

Etter endt kurs var det om å gjøre å holde seg stabil, ha i seg et visst antall kalorier om dagen..

Men jeg kan ikke skryte av at jeg klarte det da :o(

I mitt hodet høres det ut som det blir et prestasjonsjag å skulle telle og spise "riktig" antall kalorier, og være flink. Men det er sikkert bra å bli mer bevisst påhva man spiser seg mett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være slitsomt å være fanatisk, ja. Men det er jo greit å være bevisst på hva man putter i seg, se på innholdsfortegnelsen. Jeg synes det er veldig greit at det står hvor mye kalorier (etc.) som er i varen.

Skjønner poenget ditt, men ikke hvordan man kan vite hvor mye kroppen forbrenner av kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

I mitt hodet høres det ut som det blir et prestasjonsjag å skulle telle og spise "riktig" antall kalorier, og være flink. Men det er sikkert bra å bli mer bevisst påhva man spiser seg mett på.

Som sagt gikk det ikke så bra med meg etter endt kurs.

(Men jeg er faktisk litt bevisst på hvilke produkter som er sunne og ikke).

Jeg tror, at om man bare gir det nok tid, og ikke gir opp, slik jeg gjorde, så blir vel dette mer en livstil..? Man vet jo tilslutt hvor mange kalorier det er i det og det produktet etter å ha veid og tellet noen ganger.. .

Bare noen tanker fra meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Ok :-) takk.

Det hørtes ut som mye arbeid, drive å veie og sjekke på den måten. Jeg tror jeg holder meg til å forsøke å få litt bedre matvaner, samt å trene litt mer jeg :-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er en del mat som folk tror er sunt, men som er kaloribomber.''

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva for slags mat er det?

Spennende med folk som har spesialområder.

Youghurt går jo for å være sundt, men det inneholder like mye sukker som Cola.

Nudler tror også "folk" er OK, men de er fulle av fett og salt.

De fleste frokostblandinger er også ganske ille. Masse sukker (har sett de som inneholder over 40% sukker!!!!!) og også en del fett i mange.

Bare for å nevne noen enkle ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for god forklaring. Det høres ut som det var en trend på 80-tallet. Lurer på hvordan man kan vite hvor mye kroppen forbrenner, egentlig. Kroppen trenger jo energi bare for å være til. Og kroppen omstiller seg etter matinntaket har jeg hørt.

''Lurer på hvordan man kan vite hvor mye kroppen forbrenner, egentlig.''

Man kan vel aldri vite helt sikkert, men man kan vite sånn omtrentlig, ut fra tabeller som viser gjennomsnittlig forbrenning etter type aktivitet, f eks 1 times søvn X kalorier, 30 minutter jogging Y kalorier.

Nettopp fordi man bare kan ha en sånn omtrentlig formening om forbrenningen, syntes jeg dengang da at det var undøvendig å veie for å finne nøyaktig kalori_inntak_.

Jeg mener å huske at den gangen Kagge gikk til Sydpolen at han hadde et daglig inntak på 5-6000 kalorier, dvs langt over vanlig forbrenning, men likevel gikk han ned i vekt under turen! ;-)

''Og kroppen omstiller seg etter matinntaket har jeg hørt.''

Ja, det samme har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youghurt går jo for å være sundt, men det inneholder like mye sukker som Cola.

Nudler tror også "folk" er OK, men de er fulle av fett og salt.

De fleste frokostblandinger er også ganske ille. Masse sukker (har sett de som inneholder over 40% sukker!!!!!) og også en del fett i mange.

Bare for å nevne noen enkle ting:-)

Åja, det visste jeg også:-) Det er generelt sett mye sukker i ferdigmat. Det er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer på hvordan man kan vite hvor mye kroppen forbrenner, egentlig.''

Man kan vel aldri vite helt sikkert, men man kan vite sånn omtrentlig, ut fra tabeller som viser gjennomsnittlig forbrenning etter type aktivitet, f eks 1 times søvn X kalorier, 30 minutter jogging Y kalorier.

Nettopp fordi man bare kan ha en sånn omtrentlig formening om forbrenningen, syntes jeg dengang da at det var undøvendig å veie for å finne nøyaktig kalori_inntak_.

Jeg mener å huske at den gangen Kagge gikk til Sydpolen at han hadde et daglig inntak på 5-6000 kalorier, dvs langt over vanlig forbrenning, men likevel gikk han ned i vekt under turen! ;-)

''Og kroppen omstiller seg etter matinntaket har jeg hørt.''

Ja, det samme har jeg hørt.

Jeg har skrudd av matematikkfunksjonen i hjernen min, så jeg skjønner ikke noe av de x'ene og y'ene dine;-)

Men ja, nei, kalorirenging= noe av det mest kjedelige som finnes, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt gikk det ikke så bra med meg etter endt kurs.

(Men jeg er faktisk litt bevisst på hvilke produkter som er sunne og ikke).

Jeg tror, at om man bare gir det nok tid, og ikke gir opp, slik jeg gjorde, så blir vel dette mer en livstil..? Man vet jo tilslutt hvor mange kalorier det er i det og det produktet etter å ha veid og tellet noen ganger.. .

Bare noen tanker fra meg.. :)

Uff ja;-) Utrolig kjedelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrudd av matematikkfunksjonen i hjernen min, så jeg skjønner ikke noe av de x'ene og y'ene dine;-)

Men ja, nei, kalorirenging= noe av det mest kjedelige som finnes, syns jeg.

x og y er betyr bare at det er ukjente tall, og at det ikke er det samme tallet! :-) Jeg bruker dem bare fordi jeg ikke vil bli tatt på fersken i å bruke gærne tall;-)

Men nå tar jeg sjansen likevel for din skyld:-) men understreker da at tallene nedenfor er oppdiktede eksempler! ;-)

La oss si at en times søvn for en gjennomssnittskvinne gir en forbrenning på 90 kalorier pr time. Rolig arbeid/aktivitet gir 120 per time, kroppsarbeid 250 per time og hard trening 350 per time.

Da kan ett døgns forbruk være:

8 timer søvn a 90 = 720

3 timer kroppsarbeid a 250 = 750

0.5 time trening a 350 = 175

12,5 time lettere aktiviteter a 120 = 15 00

Totalt = 3 145

(Hvilket jeg tror er høyere enn gjennomsnittet for kvinner, ergo er talleksemplene mine for høye... *S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x og y er betyr bare at det er ukjente tall, og at det ikke er det samme tallet! :-) Jeg bruker dem bare fordi jeg ikke vil bli tatt på fersken i å bruke gærne tall;-)

Men nå tar jeg sjansen likevel for din skyld:-) men understreker da at tallene nedenfor er oppdiktede eksempler! ;-)

La oss si at en times søvn for en gjennomssnittskvinne gir en forbrenning på 90 kalorier pr time. Rolig arbeid/aktivitet gir 120 per time, kroppsarbeid 250 per time og hard trening 350 per time.

Da kan ett døgns forbruk være:

8 timer søvn a 90 = 720

3 timer kroppsarbeid a 250 = 750

0.5 time trening a 350 = 175

12,5 time lettere aktiviteter a 120 = 15 00

Totalt = 3 145

(Hvilket jeg tror er høyere enn gjennomsnittet for kvinner, ergo er talleksemplene mine for høye... *S*)

Takk!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest matvaretabeller

Jeg har aldri telt kalorier. Bare de siste to ukene, for en avgrenset tidsperiode. På nettsiden vektklubben.no (man må registrere seg, er gratis) har de kaloritabeller over svært mange vanlige matvarer.

Grunnen til at jeg gjør dette for en periode, er for å bli mer bevisst på hva ulike matsorter veier. Jeg har fått meg endel overraskelser gjennom disse tabellene, for å si det sånn! Jeg vil ned noen få kilo, og derfor er det greit å lære meg mer om dette. Har ikke tenkt å bli noen kronisk kaloriteller av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det visste jeg også:-) Det er generelt sett mye sukker i ferdigmat. Det er billig.

Ja, det har i hvertfall blitt mye mer fokus på slikt de siste par årene.

Så jeg lager nesten all mat fra bunnen av. Koster ikke stort mer, men tar jo litt mer tid. Men med litt planlegging får jeg god mat som er sunn. (Men så liker jeg å lage mat da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...