Gå til innhold

forbud mot alkohol


Gjest child

Anbefalte innlegg

Gjest child

Jeg er veldig for et forbud mot alkohol. Klarer ikke se en eneste positiv ting med drikking, fyll, slåssing, barn av alkoholikere, fylleangst, vold begått i fylla, fyllekjøring.

Flere som er enige med meg i at det bør bli et forbud??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tokktokk

Man bør heller innføre et alkoholsertifikat slik at kun de som klarer å oppføre seg i fylla, får lov til å drikke:-)

Jeg innrømmer uten forbehold at jeg digger å være drita full. Da er jeg bare glad, og alle sorger er glemt. Humøret er på topp og når jeg er så full at vettet er helt borte, så er jeg ikke lenger i stand til å gjøre noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest falckon

Hater alt som heter forbud! Idiotene som ikke kan styre seg, enten det nå er alkoholinntak eller spilleautomater, skal de få styre hva vi andre skal få lov til!? NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke enig i at det bør være noe forbud.

Jeg synes det er kjempekoselig med ett glass vin i ny og ne. Det å drikke meg full er jeg nå stort sett ferdig med, men det var ganske morsomt i sin tid det også :)

Hva vil et forbud føre med seg? Illegal alkohol, illegale drikkesteder, hjemmebrent i større utstrekning og høyst sannsynligvis alkohol som er mye mer skadelig enn den vi kjøper nå.

Og hvorfor i alle dager skal vi som ikke har noe problem med drikkingen måtte "lide" fordi noen ikke klarer å styre seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er omtrent avholds selv så er jeg helt imot et forbud. Hvorfor skal den delen av befolkningen som ikke klarer å styre alkoholinntaket sitt bestemme at da får sannelig ingen andre kose seg med et glass vin eller en øl til maten heller?!

Og som en av de andre sa - alt et forbud fører med seg er bare enda mer brygging i smug, smugling og kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

De aller fleste er i stand til å nyte alkohol uten å ta helt av. Hvorfor skal de lide av at noen få ikke takler alkohol?

Alkohol er noe mange bruker for å koble av, noe som er nødvendig. Romerne skjønte dette og ga folk brød og sirkus.

Videre vil ikke et forbud kunne forhindre drikking. Det har vært forbud mot alkohol i Norge før, kanskje du bør lese litt historie. Det som skjedde da, og det som vil skje igjen, er smugling, hjemmebrenning og bruk av andre rusmidler. Dette innebærer store farer både ift mindre kontroll (alkoholen er gjerne sterkere enn det man er klar over, den kan være giftig), bruk av tyngre rusmidler og etablering av organisert kriminalitet. Mafian i USA bygde seg opp på alkoholsmugling.

Hvis en først skal forby noe som har en del negative konsekvenser, hvor langt skal en gå? Skal en forby alle aktivieter og varer som ikke er direkte produktive og som utsetter folk for fare? Da er det ikke mye igjen vi kan gjøre her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Du skriver: "Klarer ikke se en eneste positiv ting med drikking, fyll, slåssing, barn av alkoholikere, fylleangst, vold begått i fylla, fyllekjøring."

Nei, kjære vene - det er vel ingen som ser noe positivt i dette. Men det er jo ikke det samme som at man må har forbud.

Her skal du få en liten liste over det positive med drikking: Varme sommerkvelder med grillmat og en kald pils i hånda. Sene vinterkvelder med en god bok i èn hånd, og et glass rødvin i den andre. Fnisende jentelunsjer med sjampis og sladder. Glade middagsselskaper med gode venner, god mat og deilige viner som passer til. Dansing og en morsom drink så man blir alldeles tullerusk og glad, og aldri vil slutte å danse.

Livet er fult av muligheter til å drite seg ut, og livet er fylt av fristelser. Dette vil ikke forsvinne ved forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke enig i at det bør være noe forbud.

Jeg synes det er kjempekoselig med ett glass vin i ny og ne. Det å drikke meg full er jeg nå stort sett ferdig med, men det var ganske morsomt i sin tid det også :)

Hva vil et forbud føre med seg? Illegal alkohol, illegale drikkesteder, hjemmebrent i større utstrekning og høyst sannsynligvis alkohol som er mye mer skadelig enn den vi kjøper nå.

Og hvorfor i alle dager skal vi som ikke har noe problem med drikkingen måtte "lide" fordi noen ikke klarer å styre seg?

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater alt som heter forbud! Idiotene som ikke kan styre seg, enten det nå er alkoholinntak eller spilleautomater, skal de få styre hva vi andre skal få lov til!? NEI!

Hater du absolutt ALLE forbud??

Som f eks mot narkotika? Eller drap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner der tror jeg de fleste er enig med deg i, men det finnes da andre situasjoner som er koselig også hvor alkohol er endel av det.

Jeg drikker svært lite selv og er veldig måteholden, men noe forbud har jeg absolutt ikke sansen for.

Det har endel negative virkninger det også, det som blir forbudt blir ekstra triggende på andre måter og skaper andre problemer.

Så det er nok ikke noe lurt forslag og er dårlig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest child

Man bør heller innføre et alkoholsertifikat slik at kun de som klarer å oppføre seg i fylla, får lov til å drikke:-)

Jeg innrømmer uten forbehold at jeg digger å være drita full. Da er jeg bare glad, og alle sorger er glemt. Humøret er på topp og når jeg er så full at vettet er helt borte, så er jeg ikke lenger i stand til å gjøre noe dumt.

Vel....like mye innsikt som et innsekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest child

Det du nevner der tror jeg de fleste er enig med deg i, men det finnes da andre situasjoner som er koselig også hvor alkohol er endel av det.

Jeg drikker svært lite selv og er veldig måteholden, men noe forbud har jeg absolutt ikke sansen for.

Det har endel negative virkninger det også, det som blir forbudt blir ekstra triggende på andre måter og skaper andre problemer.

Så det er nok ikke noe lurt forslag og er dårlig gjennomtenkt.

Men så lenge det er så mange som ikke kan styre seg og bare drikke som kos, så må det da vel være mulighet for å gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

'fyll, slåssing, barn av alkoholikere, fylleangst, vold begått i fylla, fyllekjøring'

--> noe dritt, helt enig.

Likevel helt mot et forbud mot alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, et forbud mot alkohol har neppe noe for seg. Vi bør heller jobbe for å bedre folks holdninger til alkoholbruk.

Hvis vi får et forbud, ser jeg for meg masse smugling over landegrensene. Jeg tenker også at folk som smaker alkohol tross forbudet også dermed lettere vil gå til det skritt å prøve stoffer (Allerede trådt over en grense og lettere å dra det videre..).

Selv drikker jeg svært lite alkohol, men synes det er kjempegodt med vin til maten i festlige lag. Drikker stort sett ikke mer enn et eller to glass da heller.

Mannen min drikker enda sjeldnere enn meg.

Jeg tror nesten at det kan være en fordel at barn og unge ser foreldrene kose seg med et-to glass vin/øl. De lærer da lettere hvordan man bruker alkohol på en ikke-negativ måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge det er så mange som ikke kan styre seg og bare drikke som kos, så må det da vel være mulighet for å gjøre noe?

Det er også noen som ikke klarer å 'styre seg' når det gjelder bilkjøring - kjører for fort, hasardiøse forbikjøringer, er trøtte og uoppmerksomme - skal man forby bilkjøring for ALLE for å få bukt med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hater alt som heter forbud! Idiotene som ikke kan styre seg, enten det nå er alkoholinntak eller spilleautomater, skal de få styre hva vi andre skal få lov til!? NEI!

Her må du nok tenke i litt større skala og se på hva du egentlig nå sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge det er så mange som ikke kan styre seg og bare drikke som kos, så må det da vel være mulighet for å gjøre noe?

Tja, si det. Ikke så lett tror jeg. Skal det gjøres noe så må det være holdninger generelt, som de drar med seg inn i alkoholens rus. Det å nekte salg og drikke alkohol tror jeg ikke er veien å gå. Det vil nok føre med seg andre type illegal virksomhet..

Mye av de problemene vi har i dag vil ikke forsvinne, fordi folk vil drikke likevel, selv om det skulle komme et forbud.

Hvordan voksne oppfører seg ligger i barneoppdragelsen, i alle fall mye av det, så ved riktig oppdragelse ville mye være gjort.

Selv om personligheten spiller mye inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...