Gå til innhold

forbud mot alkohol


Gjest child

Anbefalte innlegg

Mista nikket

Veldig uenig med deg. I stedet for å innføre ennå et forbud burde det heller settes inn mere resursser på å opprettholde alle de forbuda som allerede finnes, bl.a. narkotikaomsettningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også noen som ikke klarer å 'styre seg' når det gjelder bilkjøring - kjører for fort, hasardiøse forbikjøringer, er trøtte og uoppmerksomme - skal man forby bilkjøring for ALLE for å få bukt med problemet?

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her om dagen da det var innslag om spillautomatene sa jeg til samboeren min "Skal man liksom fjerne all alkohol i landet og forby det også da, istedet for å behandle de som er avhengige?"

Og så er det jammen noen som mener det seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest child

Jøss, her om dagen da det var innslag om spillautomatene sa jeg til samboeren min "Skal man liksom fjerne all alkohol i landet og forby det også da, istedet for å behandle de som er avhengige?"

Og så er det jammen noen som mener det seriøst.

Ja, jeg mener det seriøst. Og jeg snakker ikke om den gruppen som koser seg med 1-2 glass, men om alle de andre, som er til fare for hverandre og de som bare nyter alkohol innimellom.

Det virker som om de fleste ikke har noe vett igjen, enten det ligger i dårlig oppdragelse eller hat til samfunnet eller whatever.

Jeg hater fulle mennesker, at alkoholen er sånn at alt fornuft forsvinner, lover og regler, hvilke farger en har på skoa er plutselig en god nok grunn til slåssing pga alkohol.

Er jo en grunn til at så mange blir skadet/drept som følge av alkohol. Er det greit å bare se på at det problemet øker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det seriøst. Og jeg snakker ikke om den gruppen som koser seg med 1-2 glass, men om alle de andre, som er til fare for hverandre og de som bare nyter alkohol innimellom.

Det virker som om de fleste ikke har noe vett igjen, enten det ligger i dårlig oppdragelse eller hat til samfunnet eller whatever.

Jeg hater fulle mennesker, at alkoholen er sånn at alt fornuft forsvinner, lover og regler, hvilke farger en har på skoa er plutselig en god nok grunn til slåssing pga alkohol.

Er jo en grunn til at så mange blir skadet/drept som følge av alkohol. Er det greit å bare se på at det problemet øker?

Ut i fra det du leser skjønner jeg at vi ikke kan oppholde oss de samme stedene.

Satt på en uterestaurant lørdag kveld og ble ikke plaget av noen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok uenig i at all alkohol skal bli forbudt. Når man får forbud så oppstår nye problemer. Jeg synes synd på dem som vokser opp med foreldre som ikke har grenser i barns nærvær. Det er også en viss fare for at barna tar etter foreldrene med det som med alt annet. Men i _veldig_ mange hjem så har man grenser, også når det gjelder alkohol.

Dersom du er et barn -child, så er det mulig å få hjelp via kontaktlf. Sjekk katalogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest child

Ut i fra det du leser skjønner jeg at vi ikke kan oppholde oss de samme stedene.

Satt på en uterestaurant lørdag kveld og ble ikke plaget av noen :-)

Men sto du i drosjekø rundt kl 4??

Folk blir så jævlig dustete når de drikker!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen det var forbud var det mye smugling og annen kriminalitet knyttet til alkohol, og drikkingen foregikk i det skjulte så politiet visste ikke hvor de måtte passe på etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvordan da?

Nei, jeg er ikke enig i at det bør være noe forbud.

Jeg synes det er kjempekoselig med ett glass vin i ny og ne. Det å drikke meg full er jeg nå stort sett ferdig med, men det var ganske morsomt i sin tid det også :)

Hva vil et forbud føre med seg? Illegal alkohol, illegale drikkesteder, hjemmebrent i større utstrekning og høyst sannsynligvis alkohol som er mye mer skadelig enn den vi kjøper nå.

Og hvorfor i alle dager skal vi som ikke har noe problem med drikkingen måtte "lide" fordi noen ikke klarer å styre seg?

"Og hvorfor i alle dager skal vi som ikke har noe problem med drikkingen måtte "lide" fordi noen ikke klarer å styre seg?"

Veldig bra spørsmål.

Forbud er det ingen Stortingspartier som kunne tenke seg. Og da kan vi bare glemme det alternativet.

Ingen land har går bra ved å ha helt fri omsetning av alkohol (fyllekjøring, ulykker, vold, kriminalitet, helseproblem osv. har fulgt i kjølvannet).

Ingen land har heller ikke fått til en så vellykket regulering av alkoholomsetningen slik at de som klarer å styre forbruket sitt på fornuftig måte, unngår å "svi" for misbrukernes adferd.

Skulle gjerne sett ditt alternativ - fri omsetning eller regulering og i så fall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og hvorfor i alle dager skal vi som ikke har noe problem med drikkingen måtte "lide" fordi noen ikke klarer å styre seg?"

Veldig bra spørsmål.

Forbud er det ingen Stortingspartier som kunne tenke seg. Og da kan vi bare glemme det alternativet.

Ingen land har går bra ved å ha helt fri omsetning av alkohol (fyllekjøring, ulykker, vold, kriminalitet, helseproblem osv. har fulgt i kjølvannet).

Ingen land har heller ikke fått til en så vellykket regulering av alkoholomsetningen slik at de som klarer å styre forbruket sitt på fornuftig måte, unngår å "svi" for misbrukernes adferd.

Skulle gjerne sett ditt alternativ - fri omsetning eller regulering og i så fall hvordan?

Ærlig talt så synes jeg vi har det ganske greit. Personlig synes jeg det er dumt vi ikke kan kjøpe vin i vanlige butikker, gjerne med tidsgrense som med øl.

Ellers er jeg fornøyd med Norges alkoholpolitikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tokktokk

Vel....like mye innsikt som et innsekt.

Det bør vel kanskje heller sies om deg som trodde det var seriøst ment.. Man skal være passe dum i huet for å tro at man faktisk kan lage et velfungerende system for alkoholsertifisering:-) Forøvrig er ikke tanken helt på trynet. Noen har mindre godt av å drikke enn andre. De som gjentatte ganger havner i trøbbel når de drikker, bør absolutt la være. Og gjør de ikke det, kan de faen ikke skylde på fylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Ja, jeg mener det seriøst. Og jeg snakker ikke om den gruppen som koser seg med 1-2 glass, men om alle de andre, som er til fare for hverandre og de som bare nyter alkohol innimellom.

Det virker som om de fleste ikke har noe vett igjen, enten det ligger i dårlig oppdragelse eller hat til samfunnet eller whatever.

Jeg hater fulle mennesker, at alkoholen er sånn at alt fornuft forsvinner, lover og regler, hvilke farger en har på skoa er plutselig en god nok grunn til slåssing pga alkohol.

Er jo en grunn til at så mange blir skadet/drept som følge av alkohol. Er det greit å bare se på at det problemet øker?

"Er jo en grunn til at så mange blir skadet/drept som følge av alkohol. Er det greit å bare se på at det problemet øker?"

Selvfølgelig ikke, men et forbud løser lite eller ingenting. Folk må innse at forbud ikke er en trylleformel som løser alle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nå blir det bråk

Enig med deg at alkohol kan føre til mye rart. Personlig ville jeg heller hatt forbud mot fet og usunn mat, og forbud mot at foreldre dytter all den "dritt" maten som er mulig å spore opp inn i deres egne barns mager. Jeg blir rett og slett kvalm av alle de feite folka som sleper seg rundt med en diger is å hånda. Jeg vet at dette er som å banne i kirka, men likevel. Vi trenger ikke en nestegenerasjon med overvektige og syke mennesker som ikke kan jobbe pga. sin overvekt. Vi trenger friske mennesker som tar seg ett glass vin i ny og ne, og som spiser mat som ikke inneholder kun stoffer som en ikke trenger. Vi trenger ikke alkoholikere og "feite" sofa slitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir vel ikke bråk for det

Enig med deg at alkohol kan føre til mye rart. Personlig ville jeg heller hatt forbud mot fet og usunn mat, og forbud mot at foreldre dytter all den "dritt" maten som er mulig å spore opp inn i deres egne barns mager. Jeg blir rett og slett kvalm av alle de feite folka som sleper seg rundt med en diger is å hånda. Jeg vet at dette er som å banne i kirka, men likevel. Vi trenger ikke en nestegenerasjon med overvektige og syke mennesker som ikke kan jobbe pga. sin overvekt. Vi trenger friske mennesker som tar seg ett glass vin i ny og ne, og som spiser mat som ikke inneholder kun stoffer som en ikke trenger. Vi trenger ikke alkoholikere og "feite" sofa slitere.

Forbud er jeg ikke akkurat sikker på.

MEN det burde være mulig for alle familier, både store og små, med høy inntekt og lav inntekt å kjøpe sunn mat.

Kan gjerne øke avgiften på usunn og fet mat, og senke avgiften på den maten vi burde spise.

Jeg er selv fortsatt overvektig, ikke fullt så galt som for et par år siden. Og det går fortsatt nedover, enn sakte, men i mål skal jeg. Men jeg har slanke barn. Og vi har for det meste sunn mat hjemme, hender det blir noe lettvint en sjelden, sjelden gang.

Men jeg synes sunn mat er veldig dyrt. Ser jo hvordan vårt matbudsjett har økt etter at vi har lagt om kosten de siste årene.

Det hender at jeg koser meg med en is eller sjokolade en SJELDEN gang, men aldri ute. Pga av slike som deg, som ser på avsky på oss som er overvektige.

Og barna mine spiser stort sett alltid sunt de også, de får så klart litt godteri på lørdagen. Men det er alt. Og det kommer vi til å fortsette med.

Men absolutt, det er viktig å spise sunt, og trimme, ikke minst. Men gjør det litt billigere, slik at alle har mulighet til å spise sunt. For det er ikke alle som har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at alkohol kan føre til mye rart. Personlig ville jeg heller hatt forbud mot fet og usunn mat, og forbud mot at foreldre dytter all den "dritt" maten som er mulig å spore opp inn i deres egne barns mager. Jeg blir rett og slett kvalm av alle de feite folka som sleper seg rundt med en diger is å hånda. Jeg vet at dette er som å banne i kirka, men likevel. Vi trenger ikke en nestegenerasjon med overvektige og syke mennesker som ikke kan jobbe pga. sin overvekt. Vi trenger friske mennesker som tar seg ett glass vin i ny og ne, og som spiser mat som ikke inneholder kun stoffer som en ikke trenger. Vi trenger ikke alkoholikere og "feite" sofa slitere.

Ikke forbud, men et real omlegging av prisene! Usunn og fet mat skulle vært tre ganger så dyrt, sunn og riktig mat, frukt og grønt skulle kostet 1/3! Da hadde det blitt endring i folks kostvaner temmelig raskt vil jeg tro!

Det er jo helt sykt at moreller kan koste opp mot 200,- kiloen! Det som er sååå godt! Men man får jo ikke mange morellene på en hekto til 20,-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...