Gjest Sportsmann 1956 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hei! Jeg er en veltrent, slank og frisk mann på 50 år som har fått mistanke om diabetes. (Jeg er under behandling for moderat forhøyet BT - arvelig. Behandlet trykk er meget bra). Jeg har i en lengre periode spist MYE sukker i form av søtsaker, juice, corn-flakes, bolller, julekake med geitost etc.Ved rutineundersøkelse hos fastlege ble fastende blodsukker målt til 6,5 og langtidssukker til 6,6. Jeg gikk noen uker på en tilnærmet sukkerfri diett, og målte så igjen fastende bs til 6,4 og langtidssukker til 5,4 (hadde da spist en del søte og deilige jordbær dagene før).. Det ble så foretatt glukosebelastningsprøve, hvor det ble rørt ut 100 g vanlig sukker i vann, som jeg drakk. Etter en time var bs 11,2, etter to timer var det 7,4. Det er vel under grensen? Betyr dette at jeg er "friskmeldt" for diabetes, og kan ta det med ro i så måte - og reintrodusere litt "vanlig" mat med noe sukkerinnhold osv. Eller bør jeg fortsette på en slags "sukkerfri" diett? Hva bør jeg gjøre? Det er veldig kjedelig å være så "flink" med kosten hele tiden, men jeg går kledelig ned i vekt... Min fastlege var noe usikker angående dette. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280662-diabetes-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg vil si at du har "nedsatt glukosetoleranse", men ikke manifest diabetes. Det er absolutt viktig at du reduserer mengden karbohydrater i kostholdet. med din problemstilling kan du følge noen av diett-rådene til fedon Lindberg; mindre sukker og mer sunt fett. Du bør få kontrollert blodsukkeret halvårlig, og gjøre en glukose-belastningstest hvert år. Viktig at du holder deg slank og fortsetter mosjonering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280662-diabetes-eller-ikke/#findComment-2259717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iilleline Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg vil si at du har "nedsatt glukosetoleranse", men ikke manifest diabetes. Det er absolutt viktig at du reduserer mengden karbohydrater i kostholdet. med din problemstilling kan du følge noen av diett-rådene til fedon Lindberg; mindre sukker og mer sunt fett. Du bør få kontrollert blodsukkeret halvårlig, og gjøre en glukose-belastningstest hvert år. Viktig at du holder deg slank og fortsetter mosjonering. Halloen! Jeg ser ikke at dette svaret du fikk fra legen kan stemme helt. Nedsatt glukosetoleranse defineres av WHO som et fastende plasma-glukose under 7,0 mmol/l og plasma-glukose større eller lik 7,8 mmol/l OG lavere enn 11,1 mmol/l to timer etter en peroral glukosetoleransetest (inntak av 75 g glukose løst i 250 ml vann. Med 7,4 på peroral glukosetoleransetest er du således under grensen for Nedsatt glukosetoleranse, og veldig langt fra manifest diabetes. Det ville antagelig vært fint om legen kommenterte dette ytterligere. Mvh. Line, Bergen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280662-diabetes-eller-ikke/#findComment-2259749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.