Gå til innhold

sovemedisin (benzo) + alkohol


sjaak

Anbefalte innlegg

Nokon som veit om det er noko problem aa drikke ei oel eller to aa ta sovemedisin? det staar paa pakken ein skal vera forsiktig med alkohol, kva betyr det?

evt 1 glass whisky + sovemedisin, eller er det innan grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordbærpiken

På stillnocht fikk jeg noen merkelige synshallusinasjoner når jeg hadde drukket. Men ikke på vallergan, imovane vet jeg ikke.

Bjelkene i taket kom mot meg, og så bølget de. Hehe. Akkurat da jeg satt i telefonen! ;-) Så jeg skyntet meg i seng jeg...

Natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli skikkelig dårlig...miste hukommelsen ..

Jeg blander ikke lenger etter jeg gjentatte ganger har blitt utrolig rusa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stillnocht fikk jeg noen merkelige synshallusinasjoner når jeg hadde drukket. Men ikke på vallergan, imovane vet jeg ikke.

Bjelkene i taket kom mot meg, og så bølget de. Hehe. Akkurat da jeg satt i telefonen! ;-) Så jeg skyntet meg i seng jeg...

Natta.

Takk for svar begge to.

Det hoeyrest vel ikkje tilraadelig ut aa nytte alkohol i lag med sovemedisin..

Eg sovna forresten til slutt utan medisin, og vakna kl 4 av roeykelukt. Nokon hadde tent "baal" i heisen her i byggningen eg bur tydeligvis... Kanskje like greit aa ikkje sove for djupt...

Vil ein alltid vakne av brannalarm om ein soev med sovemedisin...? Eller kan ein sove for tungt daa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just guessing...tns

Takk for svar begge to.

Det hoeyrest vel ikkje tilraadelig ut aa nytte alkohol i lag med sovemedisin..

Eg sovna forresten til slutt utan medisin, og vakna kl 4 av roeykelukt. Nokon hadde tent "baal" i heisen her i byggningen eg bur tydeligvis... Kanskje like greit aa ikkje sove for djupt...

Vil ein alltid vakne av brannalarm om ein soev med sovemedisin...? Eller kan ein sove for tungt daa?

spørs vel på dosering,og hvor dypt du sovner.jeg våkner lett med sovetabletter jeg.men ikke ta noen sjanser hvis du er usikker.

Angående å blande alkohol og sovetabl,så gjør jeg det selv uten problemer,men som de andre nevnte,man blir gjerne ekstra ruset og oppfører seg ganske dumt(pinlig å sende masse teite sms og ringe folk når du bare prater pisspreik...)Så noe skjer.

For min egen del må jeg innrømme at funker ikke sovetabl,så hender det jeg tar meg et par drinker for å øke effekten.men det anbefales ikke!

Ikke gjør som meg,lytt til de andre.Ville bare svare likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cipra3

Du kan bli skikkelig dårlig...miste hukommelsen ..

Jeg blander ikke lenger etter jeg gjentatte ganger har blitt utrolig rusa

Jeg har brukt valium steady (10 mg) daglig i veldig mange år. Og det har aldri gjort noe å dele en flaske vin på grunn av det. Men jeg har aldri tatt det samtidig, men det har jo vært i blodet. Nå går jeg på aurorix,og 2,5mg zyprexa, 0,5 xanor i tillegg til valiumen, så nå tør jeg ikke drikke alkohol. Det blir nok for heavy for meg.Men det er synd, for da jeg bare brukte valium, ble jeg helt frisk fra mine psykosomatiske plager hvis jeg drakk 2 glass vin. og det var godt, for jeg har steady svimmelhet og hodepress. Legger til at jeg kun brukte alkohol en 3 - 4 ganger i året. Men det var godt å ha det i bakhånd, når jeg var i sosiale sammenhenger hvor alkohol ble servert.

Happiness er du Buggejenta? i såfall når du gikk på xanor og cipralex,. turde du drikke noe da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spørs vel på dosering,og hvor dypt du sovner.jeg våkner lett med sovetabletter jeg.men ikke ta noen sjanser hvis du er usikker.

Angående å blande alkohol og sovetabl,så gjør jeg det selv uten problemer,men som de andre nevnte,man blir gjerne ekstra ruset og oppfører seg ganske dumt(pinlig å sende masse teite sms og ringe folk når du bare prater pisspreik...)Så noe skjer.

For min egen del må jeg innrømme at funker ikke sovetabl,så hender det jeg tar meg et par drinker for å øke effekten.men det anbefales ikke!

Ikke gjør som meg,lytt til de andre.Ville bare svare likevel...

Takk for at du tok tid til aa svare.

Av og til virker sovetabletter fint, og eg blir saa troeytt at eg trur det faktisk er heilt umogleg aa halde seg vaken om eg ville det. Derfor om brannalarmen gjekk ein halvtime etter eg sovna er eg ikkje sikker paa om eg ville vakna. Men, har eigentleg ingen ide. Har aldri tenkt paa dette med brann foer det var paatent i heisen her i natt...

Det med alkohol er meir omvendt for min del, at eg drikk alkohol, og saa seinare ikkje faar sove allikevel, og saa vurderer sovemedisin. Ikkje foerst sovemedisin og saa alkohol.

Eg synest det er fint aa hoeyre fleire ulike erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Jeg har brukt valium steady (10 mg) daglig i veldig mange år. Og det har aldri gjort noe å dele en flaske vin på grunn av det. Men jeg har aldri tatt det samtidig, men det har jo vært i blodet. Nå går jeg på aurorix,og 2,5mg zyprexa, 0,5 xanor i tillegg til valiumen, så nå tør jeg ikke drikke alkohol. Det blir nok for heavy for meg.Men det er synd, for da jeg bare brukte valium, ble jeg helt frisk fra mine psykosomatiske plager hvis jeg drakk 2 glass vin. og det var godt, for jeg har steady svimmelhet og hodepress. Legger til at jeg kun brukte alkohol en 3 - 4 ganger i året. Men det var godt å ha det i bakhånd, når jeg var i sosiale sammenhenger hvor alkohol ble servert.

Happiness er du Buggejenta? i såfall når du gikk på xanor og cipralex,. turde du drikke noe da??

Hei du. Litt kluss med nicket mitt. Men dette er bugge, tidligere happiness:o) (Hadde ikke reservert nicket)

Jeg har aldri vært noen stordrikker, (bare en kort periode etter bruddet..)og drakk vel egentlig ikke ofte når jeg gikk på xanor. Men på en lav dose xanor, og cipralex ville jeg drukket litt ja. Sånn moderat, hva nå det egentlig er. Men på 4 mg som jeg gikk på ville jeg prøvd meg litt mer forsiktig frem.

Har brukt en del sobril nå. Og må gjøre noen bytter. Tenker på å starte på en ny kur med xanor. Skal snakke med legen min om det i neste uke. Det er en veldig vanskelig tid for meg dette her. Og jeg har fortsatt ingen terapeut:o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cipra3

Hei du. Litt kluss med nicket mitt. Men dette er bugge, tidligere happiness:o) (Hadde ikke reservert nicket)

Jeg har aldri vært noen stordrikker, (bare en kort periode etter bruddet..)og drakk vel egentlig ikke ofte når jeg gikk på xanor. Men på en lav dose xanor, og cipralex ville jeg drukket litt ja. Sånn moderat, hva nå det egentlig er. Men på 4 mg som jeg gikk på ville jeg prøvd meg litt mer forsiktig frem.

Har brukt en del sobril nå. Og må gjøre noen bytter. Tenker på å starte på en ny kur med xanor. Skal snakke med legen min om det i neste uke. Det er en veldig vanskelig tid for meg dette her. Og jeg har fortsatt ingen terapeut:o(

Ja, jeg skjønner at du har det vanskelig, men det er jo flott at du ikke har fallt ned i en dyp depresjon iallefall. Sorg,ja (den er ille nok den altså) --- men det er en naturlig prosess, som forhåpendtlig går over. Sikkert ikke dumt å starte på en kur xanor. Det jeg lille jeg har prøvd, så tar den bort både depressive tanker og vond angst. Men jeg tåler så lite. Tar vanligvis 0,5 xanor om morgenen og det går greit, men så var den en forferdelig dag med både angst og depresjon og da tok jeg 0,5 mg om ettermiddagen også, men det gikk ikke. De vonde følelsene forsvant men jeg ble skikkelig ekkel??? Akkurat som jeg hadde fått i meg for mye av noe. Men du tåler dem jo og tåler og seponere også, så da er det ikke noe å lure på.

Til bake til det med alkohol. Jeg sliter fryktelig med energien i tillegg til hodeplagene, men når jeg hadde drukket 2-3 glass hvitvin-- kunne jeg til og med danse. Energien kom tilbake?? merkelig for en som må ligge etter et kvarteres moderat gangtur???

Nok om det--jeg er ink forresten, men det har du vel skjønt...:0))

klem...fra [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Hei du. Litt kluss med nicket mitt. Men dette er bugge, tidligere happiness:o) (Hadde ikke reservert nicket)

Jeg har aldri vært noen stordrikker, (bare en kort periode etter bruddet..)og drakk vel egentlig ikke ofte når jeg gikk på xanor. Men på en lav dose xanor, og cipralex ville jeg drukket litt ja. Sånn moderat, hva nå det egentlig er. Men på 4 mg som jeg gikk på ville jeg prøvd meg litt mer forsiktig frem.

Har brukt en del sobril nå. Og må gjøre noen bytter. Tenker på å starte på en ny kur med xanor. Skal snakke med legen min om det i neste uke. Det er en veldig vanskelig tid for meg dette her. Og jeg har fortsatt ingen terapeut:o(

Heisa igjen.. må bare spørre om en ting. Som du vet så fikk jeg endogen deprejon av cipralex, og må nå bruke AD. Bruker Aurorix som har minst bivirknionger. Og det føles som om jeg balanserer på en egg--- angsten tar den ikke , men depresjonen kan være vekk et par tre uker, og så får jeg en uke rett ned??? er dette vanlig på antidepressiva. Trodde man skulle slippe hele deprejosonen på AD, men jeg får slike tilbakefall?? Hadde du det på AD?? evt andre som måtte lese dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være anonoym nå

Hei, det med sovemedisiner og alkohol synes jeg er kjempevanskelig. jeg går på flere fastmedisiner også som ikke skal kombineres med alkohol. det jeg gjør er å vente med å ta fastmedisinene til jeg legger meg. jeg tar aldri piller før eller mens jeg drikker. går bla på benzpreparater. I tillegg tar jeg Phenergan (allergimed som virker søvndyssende) som jeg skal ta 3 timer før jeg legger meg slik at jeg sovner. de må jeg droppe når jeg drikker. så ting blir ganske ustabilt når jeg drikker alkonol. min løsning er å drikke og så ta de vanlige medisinene og sovemed rett før jeg legger meg. Har aldri hatt noen negative erfaringer med dette, bortsett fra at søvnen blir dårligere. men det er jo et evig problem det med medisiner og alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed av en nattsøster en gang, at jeg ikke fikk immovane hvis jeg hadde drukket alkohol, for det kunne gi respirasjonsstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Hvordan man reagerer på å blande med alkohol er individuelt. Mengder har også nesten alt å si .For meg fungerer det helt greit å ta et par øl eller en whisky selv om jeg går fast på Rivotril og noen andre medisiner man skal være forsiktig med i forhold til alkohol. Man må rett og slett prøve seg forsiktig fram å se hva man tåler. Benzoer alene vil som regel føre til at alkoholen virker sterkere, men ikke i en sånn grad at en øl pleier å gjøre noe. Men noen er følsomme, så det er lurt å være forsiktig.

Jeg velger også av og til å ta halv dose av en av medisinene jeg bruker om jeg har drukket. For en gangs skyld gjør det ikke noe for meg, men jeg vil ikke råde folk til å klusse med medisindosene. Det får man gjøre på eget ansvar. Ellers svelger jeg aldri pillene med alkohol, og jeg tar de ikke rett før eller under drikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan man reagerer på å blande med alkohol er individuelt. Mengder har også nesten alt å si .For meg fungerer det helt greit å ta et par øl eller en whisky selv om jeg går fast på Rivotril og noen andre medisiner man skal være forsiktig med i forhold til alkohol. Man må rett og slett prøve seg forsiktig fram å se hva man tåler. Benzoer alene vil som regel føre til at alkoholen virker sterkere, men ikke i en sånn grad at en øl pleier å gjøre noe. Men noen er følsomme, så det er lurt å være forsiktig.

Jeg velger også av og til å ta halv dose av en av medisinene jeg bruker om jeg har drukket. For en gangs skyld gjør det ikke noe for meg, men jeg vil ikke råde folk til å klusse med medisindosene. Det får man gjøre på eget ansvar. Ellers svelger jeg aldri pillene med alkohol, og jeg tar de ikke rett før eller under drikking.

Saa aa ta medisiner etter alkohol er generelt betre enn foer ein drikk noko? Mht sovemedisiner er det uansett uaktuelt aa drikke etter det, poenget daa er jo aa sove.

Eg er bare enormt redd/skeptisk mht alle medisiner, og i alle fall om eg blir daarlig. Om eg har drukke noko og saa maa ha medisiner blir det valget mellom to onder, aa ikkje kunne faa sove og derfor svimmel osv, eller medisin og frykt for at medisin/alkohol paavirker einannan osv.

Har ogsaa noko problem med hjertet som gjer meg ekstra skeptisk mht medisin, men det er vel paa sidelinja. Har saa godt som faatt panikk eit par gonger av sovemedisin pga uvirkeligheit/gli bort/ute av kontroll. (som i og for seg er det same som skjer om eg ikkje soev).

Eg er sjaak forresten, finn ikkje passordet til aa logge inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis en er så avhengig av sovemedisin at det er utenkelig å prøve en natt uten, bør en absolutt avstå fra alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være anonym nå

Hvis en er så avhengig av sovemedisin at det er utenkelig å prøve en natt uten, bør en absolutt avstå fra alkohol.

jeg tror ikke det er farlig å ta vanlig mengde sovemedisin etter å ha drukket moderate mengder alkohol. hvis du tar det før du drikker så tror jeg stort sett du sovner dersom mengdene ikke er for store så det er derfor jeg tar dem før jeg legger meg. jeg er ikke enig at man må avstå helt fra alkohol bare fordi man bruker sovemed. bare bruke det med måte. det kan være at alkoholen forsterker effekten av sovemed og at du dermed vil sove/være sløv lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Heisa igjen.. må bare spørre om en ting. Som du vet så fikk jeg endogen deprejon av cipralex, og må nå bruke AD. Bruker Aurorix som har minst bivirknionger. Og det føles som om jeg balanserer på en egg--- angsten tar den ikke , men depresjonen kan være vekk et par tre uker, og så får jeg en uke rett ned??? er dette vanlig på antidepressiva. Trodde man skulle slippe hele deprejosonen på AD, men jeg får slike tilbakefall?? Hadde du det på AD?? evt andre som måtte lese dette??

Hei ink. Ja, jeg føler jeg har en veldig høy inkinkradar:o) "To setninger", (nick eller ikke), og jeg kjenner konsistensen rundt deg/energien din. I hvert fall ofte. Tror jeg da...

Jeg vet ikke helt dette med de tre ukene og fallet du får den fjerde. Men det første som slår meg er at du kanskje har en hormonell nedtur den uken. Jeg sverger på at de suicidale _tankene_ mine flyter fritt før jeg får menstruasjon. Jeg føler meg totalt på randen av sammenbrudd og er redd jeg faller ned i depresjonen igjen. Og masse angst. Så faller det mer på plass igjen når mensen kommer. Kan det ha noe med hormonsyklusen din å gjøre?

Litt alkohol under kontrollerte former synes jeg høres greit ut når det gir deg en slik god virkning. Du vet jo bedre enn mange(etter cipralexhelvetet du har vært i), hvordan det er å bli "avhengig" av noe og vil passe deg for det. Jeg tror det er mye som er individuelt. Jeg får så mye energi av sobril, mens andre flater ut. Smerten og angsten lammer meg fullstendig for tiden, mens sobrilen gjør at jeg klarer mer. Bedre fokus, mer energi.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er så avhengig av sovemedisin at det er utenkelig å prøve en natt uten, bør en absolutt avstå fra alkohol.

Mitt problem er vel helst motsett, at eg er saa redd for (sove)medisiner at eg frykter og trur at eit halvt glass oel eller allergimedisin kan paavirke det og det kan bli farleg aa ta, dermed tek eg _aldri_ sovemedisin, soev daarlig eller ikkje, og kjenner meg dermed daarligare - som gjer at eg i endaa stoerre grad ikkje stoler paa medisiner. osv osv. Saa til meir eg treng det til mindre er sansynlegheiten at eg klarer overtale meg sjoelv til aa ta medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed av en nattsøster en gang, at jeg ikke fikk immovane hvis jeg hadde drukket alkohol, for det kunne gi respirasjonsstans.

Kor mykje hadde du drukke? ogsaa med 'kun eit glass'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje hadde du drukke? ogsaa med 'kun eit glass'?

Jeg vet ikke, men dette gjaldt benzosovemedisin - zopliclone/imovane og zopiderm/stillnoct.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...