Gå til innhold

Er det vanlig å ha tvangstanker?


Babette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Babette

    11

  • cathlin

    7

  • Orio

    6

  • frosken

    5

Mest aktive i denne tråden

Det du kan prøve er å se hva som skjer hvis du ikke sier ja ja ja sikkert sikkert osv. Hvis du tør:-)

Det som er fordelen med å si det høyt, er at det liksom blir liggende igjen i lufta, slik at jeg slipper å snu meg for å sjekke om vekkeren står på, når jeg ligger med ryggen mot den.

Jeg kan godt la være å si noe høyt, men da må jeg bøye meg over for å sjekke en ekstra gang før jeg kan legge meg til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, bare for nevrotikere.

Hvorfor er jeg ikke sjokka? ;-)

Antakelig fordi du er likedan selv. Alternativ 2 er at jeg har klart å gi inntrykk av å være litt smågal, og det tar jeg i så fall som et kompliment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fordelen med å si det høyt, er at det liksom blir liggende igjen i lufta, slik at jeg slipper å snu meg for å sjekke om vekkeren står på, når jeg ligger med ryggen mot den.

Jeg kan godt la være å si noe høyt, men da må jeg bøye meg over for å sjekke en ekstra gang før jeg kan legge meg til å sove.

Aha, ordene blir liggende igjen i luften og snakker til vekkerklokken.

*nikker forståelsesfult*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ordene blir liggende igjen i luften og snakker til vekkerklokken.

*nikker forståelsesfult*

Ja, og vekkerklokken nikker beroligende tilbake.

*flirer*

Men hvis det er strømbrudd i løpet av natten, får han hjertestans, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fagbetegnelsen

Det kalles ikke tvangstanker men tvangsHANDLINGER, i og med at det er handlinger og ikke bare tanker. Den offisielle betegnelsen er OCD (Obsessive Compulvise Disorder). Dersom det bare er de eksemplene du nevner, går det jo helt greit å leve med. Men enkelte personer utvikler symptomer i så stor grad at det går utover livene deres, og i de tilfelle kan det være lurt å søke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror egentlig det er ganske mange som har det sånn. Når jeg er på ferie eller bor borte, er det meste av dette borte. Så det handler nok mye om ansvarsfølelse.

Men det er irriterende når jeg liksom Må sjekke en ekstra gang at døra er låst. Det gjelder f. eks. verandadøra, der jeg jo kan se på håndtaket at den er låst. Likevel må jeg kjenne etter.

Det med verandadøra har jeg også. Her kan jeg også se at det sitter fast, allikevel må jeg sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet på en tvangshandling mer. Når jeg skal kaste ut en avis, bruke en pose som søppelpose eller lignende, er det viktig for meg å undersøke den grundig. For tenk om det ligger en hundrelapp der... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig fordi du er likedan selv. Alternativ 2 er at jeg har klart å gi inntrykk av å være litt smågal, og det tar jeg i så fall som et kompliment.

Eller så kan du gå og prompe litt med rompa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært noen steder og skal hjem må jeg alltid sjekke at jeg har døråpneren med meg. Det er helt sykt for jeg bruker den når jeg skal hjemmenifra også.

Det er jo bare fornuftig, det går jo an å miste ting underveis.

Jeg må alltid sjekke at jeg har lommebok m/innhold og mobiltelefon med en gang jeg kommer innenfor døren hjemme, men det ser jeg bare på som sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det visst i massevis, både tanker og handlinger. Har bare ikke oppdaget det fordi jeg har så mange gode grunner for at jeg MÅ gjøre bestemte ting.

Jeg må f.eks alltid samle alle handlevogner som står spredt rundt omkring når jeg handler. (Hvorfor gidder ikke folk sette dem på plass selv om de ikke har puttet på en tier? Og hva med de som tar dem nesten helt på plass, bare glemmer den siste halvmeteren for å få den inn i vogna foran?) Det har blitt bedre, altså, nå har betjeningen begynt å samle sammen handlevognene når de ser at jeg kommer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommet på en tvangshandling mer. Når jeg skal kaste ut en avis, bruke en pose som søppelpose eller lignende, er det viktig for meg å undersøke den grundig. For tenk om det ligger en hundrelapp der... :-)

Igjen, sunn fornuft. Ikke vær så strenge med dere selv, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles ikke tvangstanker men tvangsHANDLINGER, i og med at det er handlinger og ikke bare tanker. Den offisielle betegnelsen er OCD (Obsessive Compulvise Disorder). Dersom det bare er de eksemplene du nevner, går det jo helt greit å leve med. Men enkelte personer utvikler symptomer i så stor grad at det går utover livene deres, og i de tilfelle kan det være lurt å søke hjelp.

Kan kverulering være en tvangshandling/tanke? (Helt seriøst, ikke ment som kritikk av deg. Er bare redd for å gå glipp av en særhet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleg er det noko eg ikkje har. *gliser*

Heldiggris. Jeg mangler bare positive ting, som stor formue, cabriolet og pent sommervær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok både for lat og lite fantasifull til å ha tvangstanker/tvangshandlinger.

Latskap er da ingen hindring, da burde i alle fall jeg sluppet unna. Kanskje det er den overaktive fantasien som ødelegger for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg pleier alltid å telle etter om jeg har husket alle tre tingene når jeg er på badet om kvelden:

1 - pusse tenner

2 - ta p-pillen

3 - ta ut linsene

Og så tisse da, men det husker jeg som regel. Hvis jeg ikke teller til tre, så hender det rett som det er, at jeg glemmer en av de tre - og kommer på det i det jeg legger meg. Kjenner det på meg da, at noe er feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...