Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få en oversettelse på følgende "fagterm" i påvente av at de leger jeg ellers snakker med er tilbake fra ferie ? "Upåfallende uterus. Oppfylninger svarende til adnexene på de to sider. Ekspansiv prosess kan ikke sikkert utelukkes, men hellerikke sikkert avgrenses.............. Konklusjon: Fyldige ovareier bilateralt, særlig venstre . Ekspansiv prosess kan ikke sikkert utelukkes " Dette er resultat fra CT abdomen.. Tatt ettter at det ved en vanlig gynekologisk undersøkelse ble funnet cyste ( som nå er borte ) ble målt for høy CA 125 verdier ( 40 og deretter 49 , 4 uker senere ) . Jeg skal til undersøkelse på sykehus, men det er først i september, og jeg er nysgjerrig på hva dette CT resultatet egentlig sier. ( - : Om det er mulig å si noe om det - "fyldige" ovarier - popularisering ? - "ekspansiv prosess" - popularisering ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281220-fyldige-ovarier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fyldige ovarier er ikke vanlig terminologi, men det menes vel at eggstokken er lett forstoerret. Ved ekspansjon menes at det er unormalt vev i eggstokken, f.eks. en cyste. Du opplyser dessverre ikke din alder eller aarsak til CT. Godartede forandringer (f.eks. blodcyster) kan gi lett forhoyet CA 125 (over 35). Ondatede cyster gir gjerne mye hoyere CA 125, og det vil gi tydeligere forandringer paa CT. Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281220-fyldige-ovarier/#findComment-2263747
Del på andre sider

Fyldige ovarier er ikke vanlig terminologi, men det menes vel at eggstokken er lett forstoerret. Ved ekspansjon menes at det er unormalt vev i eggstokken, f.eks. en cyste. Du opplyser dessverre ikke din alder eller aarsak til CT. Godartede forandringer (f.eks. blodcyster) kan gi lett forhoyet CA 125 (over 35). Ondatede cyster gir gjerne mye hoyere CA 125, og det vil gi tydeligere forandringer paa CT. Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Til det jeg ikke nevnte:

- Min alder er 50, men jeg er IKKE i overgangsalder ( det er måli kke

klimakterielle verdier)

- Hvorfor CT ?

CT ble begrunnet med at Ca 125 har vært stigende og at den er målt til

33, 40, 47 med ca 4 ukers mellomrom, i tillegg så har det vært cyster på

begge sider.Først den ene siden og så den andre, men det var ingen cyste ved siste undersøkelse . Bakgrunnen for at Ca 125 først ble målt var en cyste på 6 cm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281220-fyldige-ovarier/#findComment-2265724
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Til det jeg ikke nevnte:

- Min alder er 50, men jeg er IKKE i overgangsalder ( det er måli kke

klimakterielle verdier)

- Hvorfor CT ?

CT ble begrunnet med at Ca 125 har vært stigende og at den er målt til

33, 40, 47 med ca 4 ukers mellomrom, i tillegg så har det vært cyster på

begge sider.Først den ene siden og så den andre, men det var ingen cyste ved siste undersøkelse . Bakgrunnen for at Ca 125 først ble målt var en cyste på 6 cm

I Veileder for gynekologi (gynekologers ’kokebok’) står at ved cyster over 4 cm og verdier av CA 125 på over 50, bør man overveie operasjon. Ved cyste og verdier av CA125 på 35-50 vil man anbefale å vente tre måneder med ny prøve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281220-fyldige-ovarier/#findComment-2266749
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...