Gå til innhold

Blir språket kjønnsløst når vi tar bort


Gjest "Karlsson"

Anbefalte innlegg

Gjest "Karlsson"

.....støtende ord?

Det har vært snakk om å ta bort ord som f.eks. eskimo og indianer.

Blir ikke det litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke jeg, nei

Veldig feil. Samme gjelder mulatt, høvding og neger. Jeg kommer ikke til å slutte å bruke slike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Veldig feil. Samme gjelder mulatt, høvding og neger. Jeg kommer ikke til å slutte å bruke slike ord.

Og du vet hvorfor folk som er mulatter/høvdinger/negere ikke liker å bli kalt ved disse ordene? Før man tar et slikt standpunkt kan det være greit å sette seg inn i årsaker til at ordene, for disse menneskene, er negativt ladet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vet hvorfor folk som er mulatter/høvdinger/negere ikke liker å bli kalt ved disse ordene? Før man tar et slikt standpunkt kan det være greit å sette seg inn i årsaker til at ordene, for disse menneskene, er negativt ladet....

Hvorfor er disse ordene negativt ladet? Jeg hører mange si det, men jeg har aldri skjønt hvorfor. Høvdinger har jeg ikke møtt så vidt jeg vet, men av de andre kan jeg ikke huske å ha møtt folk av det "slaget" som synes de ordene er negativt stemt. Jeg så et intervju med en fra Alaska en gang. Intervjueren spurte om hun kunne kalle henne "eskimo" eller om hun følte det som støtende. Svaret var: "Selvsagt, det er jo det jeg er."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor er disse ordene negativt ladet? Jeg hører mange si det, men jeg har aldri skjønt hvorfor. Høvdinger har jeg ikke møtt så vidt jeg vet, men av de andre kan jeg ikke huske å ha møtt folk av det "slaget" som synes de ordene er negativt stemt. Jeg så et intervju med en fra Alaska en gang. Intervjueren spurte om hun kunne kalle henne "eskimo" eller om hun følte det som støtende. Svaret var: "Selvsagt, det er jo det jeg er."

Jeg aner ikke hvorfor eskimo og høvding er negativt ladet, men antar de som misliker ordene har en grunn for det ;)

For en stund siden tok de opp bruken av ordet "neger" på Oprah-show. Det var delte meninger om hvorvidt dette begrepet var negativt ladet eller ikke. Folk som hadde mye kjennskap til slaveriet osv., fortalte i hvilke sammenhenger uttrykket "neger" ble brukt den gangen. Det ble, i likhet med "nigger", brukt på en svært nedlatende måte for å trykke ned en folkegruppe. Mye av den grunn hadde sorte vonde/negative assosiasjoner til bruken av ordet.

Poenget mitt er at mange av oss uttaler oss om hvorvidt vi synes det er greit å bruke diverse uttrykk, uten å vite noe som helst bak uttrykkets historie. Jeg synes ikke vi kan uttale oss om slike ting uten å kjenne hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hvorfor eskimo og høvding er negativt ladet, men antar de som misliker ordene har en grunn for det ;)

For en stund siden tok de opp bruken av ordet "neger" på Oprah-show. Det var delte meninger om hvorvidt dette begrepet var negativt ladet eller ikke. Folk som hadde mye kjennskap til slaveriet osv., fortalte i hvilke sammenhenger uttrykket "neger" ble brukt den gangen. Det ble, i likhet med "nigger", brukt på en svært nedlatende måte for å trykke ned en folkegruppe. Mye av den grunn hadde sorte vonde/negative assosiasjoner til bruken av ordet.

Poenget mitt er at mange av oss uttaler oss om hvorvidt vi synes det er greit å bruke diverse uttrykk, uten å vite noe som helst bak uttrykkets historie. Jeg synes ikke vi kan uttale oss om slike ting uten å kjenne hele saken.

Jeg er enig i at man ikke bør uttale seg om slike ting uten å kjenne hele saken. Men jeg skulle ønske at folk som sier man ikke bør bruke sånne og sånne ord, kunne forklart hvorfor. Er det kanskje misforstått anti-rassisme, eller ønsker disse "folkeslagene" det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Og du vet hvorfor folk som er mulatter/høvdinger/negere ikke liker å bli kalt ved disse ordene? Før man tar et slikt standpunkt kan det være greit å sette seg inn i årsaker til at ordene, for disse menneskene, er negativt ladet....

Det er som regel ikke de som kalles disse tingene som reagerer. Det er PKere, sosialister og andre bedrevitere som reagerer på andres vegne. Det er de som mener at ordene er negativt ladet, og de vet alltid best, bedre enn de som kalles dette og ikke reagerer.

Å henvise til slaveplantasjer i USA for å hevde at ordet neger er negativt blir bare for dumt. Ingen som er i live i dag har opplevd slaveplantasjene. Ingen skal kunne ha noe direkte forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk slitsomt med alle ordene som etterhvert blir oppfattet som diskiminerende.

Men det kan være viktig å se på om det faktisk ligger noe diskriminerende i selv betegnelsen: da bør den endres. Hvis ikke er det jo bare _holdninger_ som må endres, ikke selve begrepene.

Eksempler: 'gærning' ble til sinnssyk, ble til åndssvak, ble til ... psykisk utviklingshemmet / person med psykisk sykdom.

'Sitter i rullestol' ble til rullestolbruker. (De gjør vel noe annet enn å SITTE liksom?) Og et er forskjell på hva man ER, og hva man gjør. 'Downs-barn', til forskjell fra 'barn med Downs syndrom', - det er en viktig grenseoppgang! De er først og fremts BARN. I tillegg har de et problem / en egenskap som andre ikke har.

'Handicappet' ble til funksjonshemmet, og blir kanskje til funksjonsbegrenset.

I noen tilfeller er det ikke lett å se stigmaet i ordet. Da virker det som en flukt fra fordommer å skifte til ord man tror blir mindre belastende - en stund!

Ellers er 'klienter og brukere' ord som brukes i det offentlige, og kan virke umyndiggjørende, hvis det er snakk om likestilte mennesker - og det skal vi være? I barnevern ol. er det mange bedrevitere, som sitter og mangler respekt for andres personlige integritet. De kan snakke om dem de skal støtte, som en homogen gruppe uten resursser, og ikke vet noe om sitt liv som er viktigere enn det forståsegpåerne mener å ha eiendomsrett til. (Har jobbet litt med dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ikke de som kalles disse tingene som reagerer. Det er PKere, sosialister og andre bedrevitere som reagerer på andres vegne. Det er de som mener at ordene er negativt ladet, og de vet alltid best, bedre enn de som kalles dette og ikke reagerer.

Å henvise til slaveplantasjer i USA for å hevde at ordet neger er negativt blir bare for dumt. Ingen som er i live i dag har opplevd slaveplantasjene. Ingen skal kunne ha noe direkte forhold til dette.

"Det er som regel ikke de som kalles disse tingene som reagerer. Det er PKere, sosialister og andre bedrevitere som reagerer på andres vegne. Det er de som mener at ordene er negativt ladet, og de vet alltid best, bedre enn de som kalles dette og ikke reagerer."

Også min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er enig i at man ikke bør uttale seg om slike ting uten å kjenne hele saken. Men jeg skulle ønske at folk som sier man ikke bør bruke sånne og sånne ord, kunne forklart hvorfor. Er det kanskje misforstått anti-rassisme, eller ønsker disse "folkeslagene" det selv?

Jeg tenker at de folka som kalles ordet de ikke vil kalles (hehe, snodig setning;)), har diskutert dette og kommet fram til en grunn. Problemet er at denne begrunnelsen ikke når fram til hele resten av verdens befolkning ;)

Vi døve hater å bli kalt "døvstumme", noe vi ikke er. Uttrykket gikk ut av norske ordbøker for snart 100 år siden, men vi blir stadig vekk kalt "døvestumme" allikevel. Media lærer f.eks. aldri! Jeg tror nok vi døve gang på gang har forklart at dette begrepet er helt feil, men vi når neppe ut til alle vi ønsker å nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er som regel ikke de som kalles disse tingene som reagerer. Det er PKere, sosialister og andre bedrevitere som reagerer på andres vegne. Det er de som mener at ordene er negativt ladet, og de vet alltid best, bedre enn de som kalles dette og ikke reagerer.

Å henvise til slaveplantasjer i USA for å hevde at ordet neger er negativt blir bare for dumt. Ingen som er i live i dag har opplevd slaveplantasjene. Ingen skal kunne ha noe direkte forhold til dette.

Enig i det første avsnittet ditt, men ikke i det siste. Det er klart at barnebarn og oldebarn av slavene har hørt mye om forfedrenes liv som slaver. Man har fått vite hvordan de har blitt behandlet og hvordan hvite har brukt negative ord mot dem (måten det blir gjengs å bruke et ord på, påvirker hvordan ordet senere blir oppfattet). Nåtidens sorte opplever nok fortsatt at ordet "neger" får en negativ klang. Vi kalles hvite, hvorfor kan ikke de kalles sorte/svarte?

Vi vet rett og slett ikke hva vi snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de folka som kalles ordet de ikke vil kalles (hehe, snodig setning;)), har diskutert dette og kommet fram til en grunn. Problemet er at denne begrunnelsen ikke når fram til hele resten av verdens befolkning ;)

Vi døve hater å bli kalt "døvstumme", noe vi ikke er. Uttrykket gikk ut av norske ordbøker for snart 100 år siden, men vi blir stadig vekk kalt "døvestumme" allikevel. Media lærer f.eks. aldri! Jeg tror nok vi døve gang på gang har forklart at dette begrepet er helt feil, men vi når neppe ut til alle vi ønsker å nå...

Jeg har litt et inntrykk av at det bare er media som bruker ordet "døvstum". Jeg bruker det aldri, og heller ingen jeg kjenner så vidt jeg vet. Men det vet du sikkert mer om enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt et inntrykk av at det bare er media som bruker ordet "døvstum". Jeg bruker det aldri, og heller ingen jeg kjenner så vidt jeg vet. Men det vet du sikkert mer om enn meg...

Men media både sier og skriver fortsatt "lenket til rullestolen". Hjelp, har folk blitt lenket fast også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har litt et inntrykk av at det bare er media som bruker ordet "døvstum". Jeg bruker det aldri, og heller ingen jeg kjenner så vidt jeg vet. Men det vet du sikkert mer om enn meg...

Yngre folk bruker sjelden dette uttrykket, heldigvis!

Media er helt håpløse....Veldig synd siden de har såpass stor språklig påvirkningskraft. Vi er mange døve som stadig vekk påpeker overfor media, via mail, at de bruker et utradert uttrykk. Desverre får vi aldri svar :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men media både sier og skriver fortsatt "lenket til rullestolen". Hjelp, har folk blitt lenket fast også ;o)

Ja, det er et skikkelig idiotisk uttrykk!! Snakk om å uttale seg uten i det hele tatt å tenke :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et skikkelig idiotisk uttrykk!! Snakk om å uttale seg uten i det hele tatt å tenke :-(

Jeg fatter ikke engang hvor det uttrykket stammer fra. Men jeg ser de bruker det på amerikansk også, bound to the wheel chair. Jammen meg like ille.

Den eneste som trenger å bli bundet fast er alle stortingsrepresantantene og regjeringa og det i hvert fall i en mnd så kanskje det hadde blitt litt fart på sakene. Kanskje du skulle putta sov-i-ro i øra på dem samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men media både sier og skriver fortsatt "lenket til rullestolen". Hjelp, har folk blitt lenket fast også ;o)

Det er vel en metafor...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg fatter ikke engang hvor det uttrykket stammer fra. Men jeg ser de bruker det på amerikansk også, bound to the wheel chair. Jammen meg like ille.

Den eneste som trenger å bli bundet fast er alle stortingsrepresantantene og regjeringa og det i hvert fall i en mnd så kanskje det hadde blitt litt fart på sakene. Kanskje du skulle putta sov-i-ro i øra på dem samtidig.

Ja, det hadde vært noe. Multihandikappa gjeng ;)

Forresten ble sjuåringen min skikkelig irritert når vi parkerte utenfor Burger King på Ullevål Stadion idag. Det sto nemlig en bil parkert på plassen for bevegelseshemmede. "Frekt altså!" kom det fra frøkna. Jeg måtte vise henne kortet som lå framme i frontruta og forklare at denne bilen hadde lov å stå der. "Hæ!! Kan dem kjøre bil!!??" kommer det fra henne. Hun hadde trodd at disse plassene var forbeholdt selve rullestolen *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...