Gå til innhold

Blir språket kjønnsløst når vi tar bort


Gjest "Karlsson"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det hadde vært noe. Multihandikappa gjeng ;)

Forresten ble sjuåringen min skikkelig irritert når vi parkerte utenfor Burger King på Ullevål Stadion idag. Det sto nemlig en bil parkert på plassen for bevegelseshemmede. "Frekt altså!" kom det fra frøkna. Jeg måtte vise henne kortet som lå framme i frontruta og forklare at denne bilen hadde lov å stå der. "Hæ!! Kan dem kjøre bil!!??" kommer det fra henne. Hun hadde trodd at disse plassene var forbeholdt selve rullestolen *hehe*

Knis, den var god :o)

Unger tenker helt annerledes, jeg blir skikkelig overrasket mange ganger.

Men du skulle sett trynet til minstemann når de andre ungene mente at jeg umulig kunne ha hatt mann, han ble dødfornærmet, jeg hadde jo hatt både pappan hans og pappan til de to eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Knis, den var god :o)

Unger tenker helt annerledes, jeg blir skikkelig overrasket mange ganger.

Men du skulle sett trynet til minstemann når de andre ungene mente at jeg umulig kunne ha hatt mann, han ble dødfornærmet, jeg hadde jo hatt både pappan hans og pappan til de to eldste.

Hehe, unger tenker på sånne saker som vi ikke har tenkt over i det hele tatt ;)

Jeg får oftest spørsmål om jeg jobber som døvetolk!! Antagelig fordi jeg har normalt talespråk. Folk blir litt småflaue når de får tenkt over saken først;)

En gang var det en som spurte meg om jeg brukte blindeskrift *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, unger tenker på sånne saker som vi ikke har tenkt over i det hele tatt ;)

Jeg får oftest spørsmål om jeg jobber som døvetolk!! Antagelig fordi jeg har normalt talespråk. Folk blir litt småflaue når de får tenkt over saken først;)

En gang var det en som spurte meg om jeg brukte blindeskrift *hehe*

Nå brølte jeg høyt, det er godt det ikke er andre hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, unger tenker på sånne saker som vi ikke har tenkt over i det hele tatt ;)

Jeg får oftest spørsmål om jeg jobber som døvetolk!! Antagelig fordi jeg har normalt talespråk. Folk blir litt småflaue når de får tenkt over saken først;)

En gang var det en som spurte meg om jeg brukte blindeskrift *hehe*

*lol* Alle skjønner vel at døve bruker døveskrift. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fumle

Ja, det hadde vært noe. Multihandikappa gjeng ;)

Forresten ble sjuåringen min skikkelig irritert når vi parkerte utenfor Burger King på Ullevål Stadion idag. Det sto nemlig en bil parkert på plassen for bevegelseshemmede. "Frekt altså!" kom det fra frøkna. Jeg måtte vise henne kortet som lå framme i frontruta og forklare at denne bilen hadde lov å stå der. "Hæ!! Kan dem kjøre bil!!??" kommer det fra henne. Hun hadde trodd at disse plassene var forbeholdt selve rullestolen *hehe*

Der tråkka du i salaten selv, togli! Man skal ikke si handikappet lenger. Det heter funksjonshemmet. *passe på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tråkka du i salaten selv, togli! Man skal ikke si handikappet lenger. Det heter funksjonshemmet. *passe på*

Det heter faktisk folk med funksjonsnedsettelse hvis vi skal pirke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Heh, uten å ha lest svarene vil jeg bare spørre hva kjønn har med

saken å gjøre?

Mener du kraftløst? Lite saftig? Kanskje?

Hva kvinner og menn har med ordet "eskimo" eller "neger" å gjøre er

beyond me... ;-)

Og nei. Forresten. Jeg mener det går an å uttrykke seg til fulle uten å

anvende støtende beskrivelser om minoriteter eller svake grupper. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fumle

Det heter faktisk folk med funksjonsnedsettelse hvis vi skal pirke...

Ja, der ser du! Ingen klarer å holde seg oppdatert. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Det er som regel ikke de som kalles disse tingene som reagerer. Det er PKere, sosialister og andre bedrevitere som reagerer på andres vegne. Det er de som mener at ordene er negativt ladet, og de vet alltid best, bedre enn de som kalles dette og ikke reagerer.

Å henvise til slaveplantasjer i USA for å hevde at ordet neger er negativt blir bare for dumt. Ingen som er i live i dag har opplevd slaveplantasjene. Ingen skal kunne ha noe direkte forhold til dette.

Hvordan kan du hevde slikt? *venter på sv-avsporingen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der ser du! Ingen klarer å holde seg oppdatert. ;-)

Nei, hele greia blir bare helt syk. Ingen klarer å følge med lenger, men de negative ladede ordene bør folk klare å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Der tråkka du i salaten selv, togli! Man skal ikke si handikappet lenger. Det heter funksjonshemmet. *passe på*

Uuups!! *noterer*

;-)

Forresten sier jeg ikke uttrykket "handikappa" om annet enn "handikap-parkering". Høres så komplisert ut med "funksjonshemma-parkering" ;)

Selv er jeg jo døv og liker ikke uttrykket "hørselshemma". Jeg føler meg jo ikke "hemma" på noen som helst måte.... men det er nå meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Enig i det første avsnittet ditt, men ikke i det siste. Det er klart at barnebarn og oldebarn av slavene har hørt mye om forfedrenes liv som slaver. Man har fått vite hvordan de har blitt behandlet og hvordan hvite har brukt negative ord mot dem (måten det blir gjengs å bruke et ord på, påvirker hvordan ordet senere blir oppfattet). Nåtidens sorte opplever nok fortsatt at ordet "neger" får en negativ klang. Vi kalles hvite, hvorfor kan ikke de kalles sorte/svarte?

Vi vet rett og slett ikke hva vi snakker om...

Men det er jo ikke PK å kalle dem sorte/svarte heller. I Norge skal de helst kalles fremmedkulturelle, afrikanere (mange mørkhudete er ikke fra Afrika) eller noe annet fint. Det er ikke lett å vite hva man skal kalle en mørkhudet person man ikke kjenner og vet hva heter/hvor er fra e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men det er jo ikke PK å kalle dem sorte/svarte heller. I Norge skal de helst kalles fremmedkulturelle, afrikanere (mange mørkhudete er ikke fra Afrika) eller noe annet fint. Det er ikke lett å vite hva man skal kalle en mørkhudet person man ikke kjenner og vet hva heter/hvor er fra e.l.

I det amerikanske TV-showet jeg så, diskuterte de hva de selv ønsket å bli kalt. Alle var enige i at de ønsket å bli betegnet som "black". Satser på at den betegnelsen funker inntil videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berikende

Nei, det tror jeg språket tåler helt fint. Dette gir oss jo flere nyanser, ikke færre: eskimo, inuitt, urinnnvåner, "person av indiansk-mongolsk folkegruppe i arktiske strøk i Nord-Amerika og på Grønland". Indianer, innfødt, urfolk, aleuter. Man "tar ikke bort" ord, man legger til nye der en nyansering er ønskelig. Det er berikende for språket. Ingen hindrer deg i å kalle alle andre enn nordmenn for "svartinger", " hvis du finner det presist nok. Det vil også gi oss andre et presist bilde av deg og dine meninger, på samme måte som du nok vil tenke ditt om politisk korrekthet hvis jeg kaller en inuit for "person av indiansk-mongolsk folkegruppe i arktiske strøk i Nord-Amerika og på Grønland".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

I det amerikanske TV-showet jeg så, diskuterte de hva de selv ønsket å bli kalt. Alle var enige i at de ønsket å bli betegnet som "black". Satser på at den betegnelsen funker inntil videre ;)

Det er jo akkurat poenget mitt. Selv har de ikke noe imot å bli kallt svarte. Men PKerne i bl.a. Norge sier at vi ikke skal kalle dem svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er jo akkurat poenget mitt. Selv har de ikke noe imot å bli kallt svarte. Men PKerne i bl.a. Norge sier at vi ikke skal kalle dem svarte.

Ok, skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...