Gå til innhold

Pasienter har også et ansvar for bruk av legemidler


Gjest medisinbruker

Anbefalte innlegg

Gjest medisinbruker

Jeg har fulgt med litt på legemiddeldebatten og blitt informert om av Somadril skal avregistreres. Jeg vet at dere leger er forsiktige med å foreskrive/anbefale vanedannende medisiner, men jeg synes lege/pasient skal være et samarbeid. Vi som pasienter må selv ta ansvar for hvordan vi bruker medisiner. Det er forskjell på bruk og misbruk! Jeg er en kvinne som ble alvorlig skadet i en ulykke for 14 år siden. Jeg var sykemeldt/på rehabilitering i fire år, så gradvis tilbake i jobb. Det har vært tøft. Jeg har kroniske smerter og hyppige migreneanfall (alt etter ulykken). Jeg har vært til utbedring og fått påvist hjerne/hodeskade gjennom nevropsykologiske tester, har tatt MR og røntgen og har store skader i rygg og nakke, pluss TMJ (kjevesleng). Jeg har endret prioriteringer og livsførsel, fra å orke "alt", prioriterer jeg nå beinhardt. Jeg har mann og barn. Og et sosialt liv (når jeg orker). Og, omsider har jeg også, full jobb - en krevende og utfordrende lederjobb. Jeg hadde antakelig aldri klart dette uten medisiner. Jeg tar pinex forte og somadril og imovane, det gir meg lindring, pause og noen smertefrie timer et par ganger i døgnet. Det gjør at jeg får hentet meg inn og klarer å gå på igjen. Det trenger jeg. Jeg har tatt disse medisinene i alle år, uten å øke dosene (tar relativt høye daglige doser. Men har ikke økt på 10 år). Det jeg lurer på er: hvorfor skal min livskvalitet reduseres (ytterligere) fordi noen ikke fikser riktig bruk av medikamenter (nå tenker jeg spesielt på somadril, som skal avregistreres). Det er noen ting dere leger ikke vet om medisiner - kanskje fordi dere selv er friske? Nå har jeg funnet en kombinasjon som fungerer, og har ikke lyst til å begynne å "eksperimentere" med andre preprater. Jeg jobber så hardt for å fungere optimalt på kanskje 30 % av de kreftene jeg hadde før. Har dere tenkt på dette aspektet? Jeg kan umulig være den eneste. I følge tidskriftet for norsk legemiddelforening, er det ikke illegalt å "importere" somadril. betyr det at det ikke er ulovlig å bestille det på nettet? Det hagler jo inn spam-mail hver dag. Hva er egentlig lov? Og hva skal pasienter som sliter hver dag - og som klarer seg til tross for og ikke på grunn av - gjøre? Vi har også krav på hjelp og lindring. Er det ikke viktigst at vi fungerer og har et levelig liv? hilsen en som lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...